Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lopettaa somen lukemisen, paraneeko mielenterveys?

Vierailija
08.01.2026 |

Ihmisten pahuus ja ilkeys tulee esille tosi vahvasti somessa. Jos lopettaa kaiken sen lukemisen, paraneeko oma mielenterveys?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ainakin huomannut, että jos ahdistaa ja murehtii, niin some syöttää helposti koko ajan vain lisää materiaalia juuri niistä ahdistavista asioista, oravanpyörää vahvistaen.  Tällä hetkellä olen katkolla eräältä toiselta keskustelupalstalta, koska mielenterveys ei enää kestänyt. 

Vierailija
2/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla some vaikuta mitenkään mielenterveyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ihmiset ovat mulkkuja siitä huolimatta.

Vierailija
4/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ainakin huomannut, että jos ahdistaa ja murehtii, niin some syöttää helposti koko ajan vain lisää materiaalia juuri niistä ahdistavista asioista, oravanpyörää vahvistaen.  Tällä hetkellä olen katkolla eräältä toiselta keskustelupalstalta, koska mielenterveys ei enää kestänyt. 

Anna kun arvaan, reddit? Se veti mutkin syvälle suohon. Silloin kun kävin siellä enemmän. Ei ole kylläkään vieläkään ihan hirveästi helpottanu.

Ja no mitä tähän kysymykseen tulee niin en ole hirveästi kokeillut kokonaan somen lopettamista, mutta muistelisin voineeni aika paljon paremmin silloin kun luin hyvin minimaalisesti mitään someja, ja olin lähinnä vain youtubessa. Tarkoitan että saatoin käyttää esim instaa mutta käytin sitä lähinnä kpop yms juttuihin. Youtubessa myös hyvin kpop painotteista sisältöä mutta ei täysin pelkästään. Vauvapalstaa en silloin juuri käyttänyt. Reddittiä äärimmäisen vähän. Lopputulema: jos haluaa voida hiukan paremmin, kannattaa jättää muu some minimiin ja olla vain youtubessa D:

Vierailija
5/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ihmiset ovat mulkkuja siitä huolimatta.

Harvemmin kuitenkaan ihmiset sanoo päin naamaa sellaisia asioita toisilleen kuin miten puhuvat somessa ja palstoilla.

Vierailija
6/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan, reddit? Se veti mutkin syvälle suohon. Silloin kun kävin siellä enemmän. Ei ole kylläkään vieläkään ihan hirveästi helpottanu.

Itse asiassa Y-lauta (en tiedä jääkö koko viesti nykyäänkin sensuuriin, jos nimen kirjoittaa). Sitä alkaa äkkiä kuvitella että ne siellä kirjoitetut asiat ovat aivan kaikkien ihmisten ajatuksia, ja voi kuinka helposti sieltä saa aina vain lisää löylyä omille epävarmuuksilleen. 

Vierailija
7/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: kyllä paranee.

Vierailija
8/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Y-lauta (en tiedä jääkö koko viesti nykyäänkin sensuuriin, jos nimen kirjoittaa). Sitä alkaa äkkiä kuvitella että ne siellä kirjoitetut asiat ovat aivan kaikkien ihmisten ajatuksia, ja voi kuinka helposti sieltä saa aina vain lisää löylyä omille epävarmuuksilleen. 

Jep, mutta tämä palsta on melkein samaa tasoa sen kanssa. Lihavia vihataan täälläkin, naisia myös. Paljon. Ehkä tämä on kuitenkin aavistuksen vähemmän paha paikka. Lähinnä ehkä siksi että täällä on muunkinlaisia ihmisiä. Siellä taas about kaikki on sitä samaa ainesta, ja nimenomaan NUORIA miehiä. En ainakaan tiedä että siellä pyörisi esimerkiks vanhempia miehiä kuten täällä.

Vierailija
9/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin metsässä viikko parantaa kenen tahansa mielenterveyden. Ei tarvitse kalliita psykologeja, vain viikko irti kaikesta riittää.

Vierailija
10/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee. En minä ainakaan omassa arjessani  huomaa mitään ongelmia mistä jauhetaan. Arki on huoletonta kun ei lue somea.

Vierailija
11/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti somen välttäminen voi auttaa, mutta kyllä mielenterveysongelmia oli myös ennen someaikaa. 

Vierailija
12/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Y-palstalta katkolla oleva kirjoittaja täällä: kirjoitin sinulle, Youtuben ystävälle, pitkän vastauksen kahteen kertaan ja ne päätyivät putoamaan palstan tarkkaan seulaan. :) Mutta kyllä, tämä on selvästi vähemmän paha paikka. Erittäin kuvaava sanavalinta. 

Vierailija
13/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

samllla pitää ajaa myös kaikki päämediat alas niiden ainoa päämäärä on ajaa EU rahastus agendoja päivittäin ja kertoa että Suomi tuhoutuu epidemioissa, sodissa ja ilmaston vuoksi ja kaikki kuolevat... ja tätä tehdään päivittäin tarkoituksella... siinä monien mielenterveys järkkyy

Vierailija
14/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tutkittu juttu ja voit kokeilla itsekin, millä tavoin se vaikuttaa positiivisesti mielenmaisemaasi jos olet vaikka kuukauden ilman somea. Some tulisi kieltää kokonaan, koska se tuhoaa ihmisyyden.

Vierailija
15/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuin somesta enkä ole huomannut mitään negatiivista. Huojentunut olo.

Vierailija
16/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee ainakin masennus. Kun noita videoita jää selaamaan, kuluu helposti useampi tunti ei-elämään. Lopulta miettii, saako vapaa-ajallaan enää mitään aikaan. Masentaa myös vertailu; some on aika ulkonäkökeskeinen.

Vierailija
17/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin metsässä viikko parantaa kenen tahansa mielenterveyden. Ei tarvitse kalliita psykologeja, vain viikko irti kaikesta riittää.

Millä tavalla? Mulla ainakin alkaisi ahdistaa yksin metsässä koko viikko. Mieluummin olen ihmisten ilmoilla ja vietän normaalia arkea. Ei ole tarvetta eristäytyä jonnekin metsään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi