Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko teille omakotitalossa asuville valtavat sähkölaskut pakkasten takia?

Vierailija
08.01.2026 |

Miten on? Pomppaako sähkölaskun hinta kattoon? 

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on ilmaiset polttopuut. Omakotitalossa asuminen ei maksa paljon mitään. 

No ei se kyllä oikeastikaan maksa paljon mitään, jos huomioin vain asumiskulut, en lainaa. (Tosin laina on maksettu jo). 

Vierailija
62/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötön mökki niin nou hätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Yhtiövastikeessa maksat vakuutukset ja kaapelit, lumenluonnit ja hiekoitukset, hulevesimaksut myös, ei ne kerrostalot ole näistä vapautettuja vai asutko jossain valtionhotellissa (Sörkässä)?

Nämä kommentit ovat vastauksia kirjoitukseen, joss joku sanoi että maksaa mieluummin parinsadan sähkölaskua kuin 500 euron yhtiövastikkeita, ja näiden kommenttien tarkoitus on nimenomaan sanoa, että siinä vastikkeessa on muutakin kuin sähkölasku. Toisin sanoen, MINÄ (ja kaikki muut näitä kuluja tässä ketjussa luettelevat) olen kyllä selvillä siitä, että nuo lumenluonnit ja vakuutukset ja kulevedet ja korjaukset maksetaan tsloyhtiöiden vastikemaksuissa -  ja siksi olen/olemme sitä mieltä, että vastikemaksuja ei voi pelkkiin sähkölaskuihin verrata. 

Sinä sen sijaan ilmeisesti myös tiedät, että ne maksetaan noissa, mutta olet silti sitä mieltä, että omenien ja banaanien vertaaminen on ihan ok. Vai etkö vain tullut katsoneeksi, mitä nuo kritisoimasi kommentit kommentoivat?

Vierailija
64/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee joku 1100€ kuussa sähkölaskua, olisi kiva kun tulisi se kerrostalon 40€..

Vierailija
65/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuli joulukuun sähkölasku 113€ ja siirtolasku 139€. 

Eipä tarvii maksaa mitään 500€ yhtiövastiketta omakotitalossa.

Niin, omakotitalossahan ei ole mitään muita kuluja. 🤦

Kerro toki lisää näistä kuluista.On sähkölaskut n.250 siirtoineen,näin pakkasella,vesimaksu  kerran kuussa ja roskat 8 viikon välein. .Kerran vuodessa kiinteistövero.Ei tule kyllä muuta mieleen.

Minä ihan asioikseen laskin kaikki asumiskulut ja jaoin ne kuukautta kohti. Minulla menee 370e /kk asumiseen. Tässä on vakuutukset, kiinteistövero ym. Ei lainaa eikä remonttikuluja joita ei nyt olekaan.

Tästä seurasi pitkä vääntö siitä, että en sitten ihan varmana huomioinut kulua x tai y. Lopulta jankutettiin ruohonleikkurin bensasta, että varmana en sitä huomioinut! 

Näköjään se on vaikeaa uskoa että ne kulut ihan aidosti on siinä. Toki talvella enemmän kesällä vähemmän, sähkön vuoksi, ja sitten taas kun vaikka vakuutus erääntyy on sille kuulle isommat kulut. Sähkölämmitys on talossa.

Vierailija
66/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee. Toki siihen osasin varautua kun tämän päätin ostaa. Ison talon lämmitys maksaa maltaita, missään muualla en silti haluaisi asua.

Mikä siinä isossa talossa on niin kiihottavaa? Minulle, ikuiselle kerrostaloasukille se kuulostaa lähinnä loputtomalta työmaalta. 

Vierailija
67/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki lisää näistä kuluista.On sähkölaskut n.250 siirtoineen,näin pakkasella,vesimaksu  kerran kuussa ja roskat 8 viikon välein. .Kerran vuodessa kiinteistövero.Ei tule kyllä muuta mieleen.

Teillä ei ole mitään vakuutusta, eikä teidän tarvitse koskaan korjata tai uusia mitään, eikä teillä ole kaapelia tai valokuitua. Ette laske mitään tuntipalkkaa itsellenne lumenluonnissa ja hiekoituksessa ja niiden siivoamisessa pois. Kiinteistöveron lisäksi joudutte toki maksamaan hulevesimaksun - m

Löytyihän se jankuttajakin sieltä! Keksi toki vielä lisää, vai joko loppui jankutus? Olet todella typerä, jos kuvittelet että joku maksaa itselleen palkkaa asumisestaan. Ja remontti kulut on erikseen, kuten lainan lyhennys. Niinhän ne on kerrostalossakin. Jos et ymmärrä, mikä on päivittäinen-viikottainen-kuukausittainen asumiskulu, ei sitä sinulle kannata selittää.

Vierailija
68/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista.Siirtomaksu yleensä tuplat mitä sähkölasku.Jos meillä sähkölasku 100€,on siirto lähes 200€.

Tämä riippuu ihan asuinpaikkakunnasta. Täällä, missä minä asun, on siirto ei todellakaan ole noin kallista. Se on laskussa noin puolet ja puolet on sähkön osuus. 

Ne tulee samalle laskulle, koska mulla on sähkö ja siirto samasta, paikallisesta yhtiöstä. 

Vierailija
69/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihan asioikseen laskin kaikki asumiskulut ja jaoin ne kuukautta kohti. Minulla menee 370e /kk asumiseen. Tässä on vakuutukset, kiinteistövero ym. Ei lainaa eikä remonttikuluja joita ei nyt olekaan.

Tästä seurasi pitkä vääntö siitä, että en sitten ihan varmana huomioinut kulua

Ei nämä usko. Riippuu niin monesta asiasta, mm. vaatimustasosta. Me asutaan halvalla, edellisvuoden asumiskulut omakotitalossa oli 1450€, eli 120€/kk. Sisältäen sähkön, veden, vakuutukset, nuohouksen, jätehuollon ja veron.

Nyt pitääkin laskea viime vuoden kulut kun tuli joulukuun sähkölasku.

Vierailija
70/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuulta tulee n 185e siirtoineen, veroineen ja perusmaksuineen.

Tammikuussa jos kulutus on sama kuin vuosi sitten kokonaislasku tulee olemaan n 255e. Otettiin vuoden alusta kiinteä kun saatiin samaan hintaan kuin viimevuoden toteutunut pösä oli meillä. 

Okt suorasähkö 120m2+64m2 talli

Ihan siedettävä

Vierailija
71/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu, silloin kun oli hinnat kalleimmillaan ja määräaikaisen 9kk sopparin sai 12snt/kWh hinnalla entisen alle 5snt hinnan jälkeen, otti vähän koville maksaa helmikuussa 600e sähkölasku. Se on isoin, mitä on ollut.

Nyt on 7snt/kWh, eikä laskut ole olleet kuin n. 300e enimmillään. Kyseessä vanha 140m2 talo, jossa mm. lämmin kahden auton talli ja ahkerassa käytössä oleva ulkoporeallas. En koe kalliiksi. 

Vierailija
72/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ainahan ison sähkölaskun voi maksaa osissa. Eikö ole hienoa palvelua sähköyhtiöltä? Lisää lainaa vaan💪

Tai sitten voi käydä ihan töissä, jolloin sen laskun voi maksaa muiden laskujen yhteydessä.  Jokaisella joka asuu omakotitalossa on tieto siitä, että pakkasilla voi lasku olla isompi. Ei se ole mikään ongelma, vaan ihan tavallinen asia. 

En tiedä ketään, joka tarvitsisi lainaa n.300euron ennakoitavaan laskuun tai ihan sama, vaikka olisi 400 tai 500, se on sen yhden kerran sen verran, eli tammikuussa.  Mulla se on sen 350 ollut siirtoineen. Määräaikainen soppari, sähkölämmitteinen talo ja tosiaan sisältää sähkön ja siirron. Vuosikulutus 15 000kwh.  Pohjois-suomessa, eli pakkasia on joka talvi, ei se ole mikään erityinen tapahtuma.  

Vierailija
73/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista.Siirtomaksu yleensä tuplat mitä sähkölasku.Jos meillä sähkölasku 100€,on siirto lähes 200€.

Tämä riippuu ihan asuinpaikkakunnasta. Täällä, missä minä asun, on siirto ei todellakaan ole noin kallista. Se on laskussa noin puolet ja puolet on sähkön osuus. 

Ne tulee samalle laskulle, koska mulla on sähkö ja siirto samasta, paikallisesta yhtiöstä. 

Pks meillä siirto on 2,88cnt/kwh eli n puolet toteutuneen pösän hinnasta

74/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa noin puolet ja puolet. Se että siirto on niin eri hintasta asuin kunnasta riippuen on musta väärin. Se asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaa, kun siihen ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Pitäis olla yhtenäinen koko maassa. Mikä tietysti nyky järjestelmällä on mhdotonta toteuttaa.

Vierailija
75/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee. Toki siihen osasin varautua kun tämän päätin ostaa. Ison talon lämmitys maksaa maltaita, missään muualla en silti haluaisi asua.

Mikä siinä isossa talossa on niin kiihottavaa? Minulle, ikuiselle kerrostaloasukille se kuulostaa lähinnä loputtomalta työmaalta. 

Ei minulla ainakaan ole talossa mikään työmaa. Normaalia siivousta sisällä, lumityöt ulkoillessa, ei ole iso alue kolattavana ja koska harrastan puutarhanhoitoa niin iso piha on ihana!  On myös kiva että talossa on tilaa, kun on monta lasta. Täällä on "kaikilla"  etenkin perheellisillä (kaverit, sukulaiset, tuttavat) omakotitalot. Kai se kerrostaloasuminen on eniten pk-seudun juttu.

Vierailija
76/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpö 😍

Vierailija
77/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mikä on kiihottavaa? No se, että omakotitalossa vai harrastaa juuri niin äänekästä seksiä, kuin haluaa. Ei kuulu naapuriin. Onhan se kiihottavaa. 

Vierailija
78/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ainahan ison sähkölaskun voi maksaa osissa. Eikö ole hienoa palvelua sähköyhtiöltä? Lisää lainaa vaan💪

Pitää ymmärtää laittaa rahaa säästöön silloin kun sitä jää ylimääräistä, esim kesäkuukausien pienistä sähkölaskuista, onko ihmiset noin uusavuttomia? No kuulin kerran baarissa lauseen " hei nyt kun saimme sen lainan niin nyt kyllä tilataan" veti kyllä mielen mietteliääksi ja tuohon porukkaan en hakua tutustua.

Vierailija
79/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa noin puolet ja puolet. Se että siirto on niin eri hintasta asuin kunnasta riippuen on musta väärin. Se asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaa, kun siihen ei voi itse miten

😂 No mikset muuta halvemman sähkön perässä? On ihan täysi vapaus se tehdä, ei ole epäreilua.

Vierailija
80/143 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän lipsahti sähkönkäyttö tässä ku itsekseen jäin asumaan 50luvun rintsikkaan; 12/24 oli vaan 849,18kWh ja nyt 12/25 meni 1573,59kWh, hups.  

Lasku 139,24 euroa, siirtolasku ei ole tullut vielä. 

On ollu vieraita kylässä paljon enemmän nyt sinkkuna, olen pitänyt taloa lämpimämpänä (sähkö +puulämmitys) yläkertaa myöten, kun vierashuoneen siellä, tuli hoidettua pesutilaremppa valmiiksi (siellä oli kaikenmaailman lämmitintä ja lopulta lattialämmitykset käyttöön sinne), on ollut vedenkulutustaki reippaammin ja senki lämmitys... Uuniruokia tehny surutta vieraille... Mutta ai että sitä on nauttinutkin elämästä <3