Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista

Vierailija
08.01.2026 |

Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.

Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.

Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.

Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…

Kommentit (457)

Vierailija
441/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama. Kyllä siellä vanhainkodissa ehtii maata ihan tarpeeksi kauan paskat vaipoissa. Mun mummo makasi 6 vuotta ja joka viikko totesi ettei se ole ihmisten elämää sellainen elämä. Mulle riittää max. vuosi sitä hommaa. 

Vierailija
442/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta vanheneminen (etenkin yli 50 vuoden iässä naisilla) nopeuttaa lapsettomuutta. Kannattaa tekaista ne mukulat mielellään jo alle 40v iässä, etenkin kun mm. lähiöissä jopa teinit saattavat itsensä tiineiksi luullessaan, että ekalla kerralla ei pamahda paksuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osassa analyysejämme myös nuorella iällä lapsen saaminen yhdistyi biologiseen vanhenemiseen."

Tämähän on nyt ristiriidassa sen kanssa kun opiskelijoita kehotetaan hankkimaan lapsia jo opiskeluaikana. Mutta tämän tutkimuksen mukaan ei kannata alle 24-vuotiaana tai vanhenee nopeammin 😉

Vierailija
444/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teinit pamahtaa paksuksi etteivät sitä edes tiedosta on kyllä sillon jo ongelma olemassa,ei mitään järkeä jakaa jokaiselle itseään jollei ole valmis isäksi/äidiksi

Vierailija
445/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin sitähän minäkin. Joku tuntematon mies baarissa kehtasi luulla lapsetonta ystävääni 5 vuotta mua nuoremmaksi vaikka ollaan molemmat tasan 40. Tiesin että se oli väärässä. Tämäkin tutkimus sen osoittaa. Minä olen se nuoremman näköinen oikeasti!

Vierailija
446/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yllättynyt yhtään. Lapsettomuus JA runsaslapsisuus nopeuttavat vanhenemista eli siis molemmat yhteiskunnan säilymisen kannalta ei-toivotut elämäntilanteet ovat tietenkin kaikilla muillakin tavoilla epäsuotuisia. Suurperheen lapsiaan kotona hoitava äiti ei ole tuottava ja uranainen, joka ei tee niitä säädettyä 2-3 lasta oikea-aikaisesti, ei myöskään täytä velvollisuuttaan. Totta kai vanhenevat nopeammin. Kyllä tiede tietää. Olisin kyllä ollut todella yllättynyt, jos tuloksessa olisi noussut esiin jotain muuta.

Näen saman johdonmukaisuuden myös ravitsemussuosituksissa. Totta kai ns. ilmastoystävälliset ruoat ovat myös terveellisiä ruokia. Kyllä tiede tietää. Syövät, sydän-ja verisuonitaudit ja itse asiassa kaikki muutkin taudit johtuvat juuri siitä, että ihmiset eivät syö itseään juuri niin kuin yhteiskunta toivoo.

Tieteellä ja Jumalalla on itseasiassa hämmästyttävän paljon samankaltaisia ominaisuuksia. Molemmat ohjaavat ihmisiä tietynlaiseen, yhteiskunnan toivomaan käyttäytymiseen henkilökohtaisissa valinnoissa ja intiimeissä asioissa. Molemmat myös lupaavat rangaistuksia niille, jotka eivät sääntöjä tottele. Oikeamieliset maan perii.

Vierailija
447/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osassa analyysejämme myös nuorella iällä lapsen saaminen yhdistyi biologiseen vanhenemiseen."

Tämähän on nyt ristiriidassa sen kanssa kun opiskelijoita kehotetaan hankkimaan lapsia jo opiskeluaikana. Mutta tämän tutkimuksen mukaan ei kannata alle 24-vuotiaana tai vanhenee nopeammin 😉

Aika selkeä ohjehan tuo on valmistua viimeistään 24-vuotiaana. Viisivuotisen maisterintutkinnon suorittaa heti lukion jälkeen. Sitten ne 2-3 lasta 38 ikävuoteen mennessä, kivasti ehtii välillä käydä töissä. Kuulostaa ihan kunnon kansalaisen mallilta. Korkeakoulutuksen tavoitteet ja ideaalinen lisääntymisaika mätsäävät tosi kivasti.

Vierailija
448/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten. Ihme fiksaatio on ajatella mikä lyhentää/pidentää elinikää. Sitten fanaattisesti koittaa elää niin ja lopulta tuleekin se aivokasvain tuosta noin. Sama se kauan elää, kuhan elää!

Vierailija
449/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin sitähän minäkin. Joku tuntematon mies baarissa kehtasi luulla lapsetonta ystävääni 5 vuotta mua nuoremmaksi vaikka ollaan molemmat tasan 40. Tiesin että se oli väärässä. Tämäkin tutkimus sen osoittaa. Minä olen se nuoremman näköinen oikeasti!

Ehkä sulla on "sileämmät" elimet, ne kun ei ihon läpi näy.

Vierailija
450/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten. Ihme fiksaatio on ajatella mikä lyhentää/pidentää elinikää. Sitten fanaattisesti koittaa elää niin ja lopulta tuleekin se aivokasvain tuosta noin. Sama se kauan elää, kuhan elää!

Jep ja tuossakin ero oli 2 vuotta vain. Nämä av-mammat käyttää jo vauvapalstailuunkin kymmenen kertaa enemmän aikaa elämänsä aikana.

Vierailija
451/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika selkeä ohjehan tuo on valmistua viimeistään 24-vuotiaana. Viisivuotisen maisterintutkinnon suorittaa heti lukion jälkeen. Sitten ne 2-3 lasta 38 ikävuoteen mennessä, kivasti ehtii välillä käydä töissä. Kuulostaa ihan kunnon kansalaisen mallilta. Korkeakoulutuksen tavoitteet ja ideaalinen lisääntymisaika mätsäävät tosi kivasti.

No niinpäs onkin. Ihan ideaalisti laskelmoitu.

Vierailija
452/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja minun mummot oli siis syntyneet 1904 ja 1915, niin silti pohjalta etenkin vaikea kuvitella että joskus 1950-luvullakin oltais muka odoteltu avioliittoon asti muuta kuin lestadiolaispiireissä

Sotien aikaan ja jälkeen konservatiiviset arvot korostuivat. Luulen, että 20-luku on ollut jotenkin vapaamielisempää aikaa myös tavallisen kansan keskuudessa. Omat isoäitini syntyivät 1920-luvulla - ja molemmat avioliittojen ulkopuolella. Molemmilla isoäitieni äideillä oli myös useampi avioton lapsi (toisella kaksi ja toisella kolme). Molemmat menivät myöhemmin naimisiin miehen kanssa, joka ei ollut yhdenkään lapsen isä.

Sen sijaan molemmat isoäitini menivät nuorina naimisiin (1940-luvulla) ja lapset syntyivät avioliiton sisällä. Lapset ovat syntyneet avioliittojen sisällä myös vanhemmillani ja heidän sisaruksilla. Omasta serkkukatraastani eivät enää kaikki ole menneet naimisiin eikä kaikilla ole lapsia. Yksi on tehnyt lapsen avioliiton (ja vakisuhteen) ulkopuolella jonain kolmivitosena.

Vierailija
453/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat.... Oon 50vee ja kukaan usko mua edes40vuotiaaksi..... 40 paperit kysytty alkossa

Vierailija
454/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja minun mummot oli siis syntyneet 1904 ja 1915, niin silti pohjalta etenkin vaikea kuvitella että joskus 1950-luvullakin oltais muka odoteltu avioliittoon asti muuta kuin lestadiolaispiireissä

Sotien aikaan ja jälkeen konservatiiviset arvot korostuivat. Luulen, että 20-luku on ollut jotenkin vapaamielisempää aikaa myös tavallisen kansan keskuudessa. Omat isoäitini syntyivät 1920-luvulla - ja molemmat avioliittojen ulkopuolella. Molemmilla isoäitieni äideillä oli myös useampi avioton lapsi (toisella kaksi ja toisella kolme). Molemmat menivät myöhemmin naimisiin miehen kanssa, joka ei ollut yhdenkään lapsen isä.

Sen sijaan molemmat isoäitini menivät nuorina naimisiin (1940-luvulla) ja lapset syntyivät avioliiton sisällä. Lapset ovat syntyneet avioliittojen sisällä myös vanhemmillani ja heidän sisaruksilla. Omasta serkkukatraastani eivät enää kaikki ole men

Tuon tutkimuksen kannalta on samantekevää, syntyivätkö lapset avioliitossa vai sen ulkopuolella. Mutta jos ei halunnut lapsia ollenkaan, oli aiheellista välttää seksiä. Ja moni myös teki niin. 

Vierailija
455/457 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, varmaan monella muullakin lapsettomalla sinkulla kuin mulla on jatkuneet opiskeluvuosien elämäntavat vuosikymmeniä, esim. tulee käytyä juhlimassa aika paljon, eikä terveellistä ruokaa viitsi laittaa pelkästään yhdelle, joten kyllähän ne elämäntavat ikäännyttää verrattuna säännölliseen lapsiperhe-elämään.

Ei. Naisella pysyy hormonit kunnossa raskauksilla.

Vanhapiika kurtistuu ennen aikojaan.

Vierailija
456/457 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen biologinen tehtävä on lapsen tuottaminen eli synnyttäminen. Biologiassa kaikki on tarkoituksenmukaista eli myös synnyttämisestä, imettämisestä jne aiheutuvat terveyshyödyt ihmisen psykofyysiseen kokonaisuuteen. Nainen tulee kokonaan naiseksi lapsen äitinä. 

Vierailija
457/457 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa ketjussa kommentoivista lapsettomista on ainakin täysin pihalla tieteellisestä tutkimuksesta eikä ymmärrä, mitä väestötason ilmiö tarkoittaa. Sitten kommentoidaan tohkeissaan, että elinikää koskeva väestötason havainto on ihan höpöä, koska minä olen nätti ja sirpakka.

Onneksi seassa on myös fiksuja kommentteja myös lapsettomilta. Ylipäätään kommentoinnin kannalta ei kenenkään omalla lapsiluvulla pitäisi olla merkitystä. Eihän tuo ilmiö muutu mihinkään siitä, onko se itselle mieluisa vaiko ei.

Sen verran kuitenkin "ymmärretään", ettei tutkimus vastaa kysymykseen aiheuttaako lapsettomuus matalampaa eliniän odotetta vai ovatko asiat kytköksissä ulkoisten tekijän vuoksi. Tutkimus ei myöskään vastaa siihen pätevätkö tulokset enää, kun lapsettomuus on selvästi yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpi tapa elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi