Oletko vanhan kansan ihminen etkä osta mitään velaksi?
No, jos nyt jätetään asunnot, kiinteistöt yms. vähintään kymmenien tuhansien hintaiset asiat ulkopuolelle.
Niin ostatko asioita vain siten että pystyt maksamaan ostoksesi samantien?
Itse olen. Jotenkin en edes muista, että pankkikortissani on myös se luottopuolikin.
Kommentit (60)
Minäkin olen joskus mainoksista kyllä huomannut, että puhelimia on mainostettu siten, että jos ottaa osamaksulla, se on muutaman sentin halvempi kun suoraan käteisellä ostettaessa. Ihmetellyt tätä, mutta omat puhelimeni (niitä ei ole ollut montaa, pidän niitä pitkään) olen ostanut kertamaksulla.
Vaikka ilmoittavat että ei tule korkoja näissä osamaksuissa, niin eikö siinä nyt kuotenkin laskutuslisä tms. lisäkulu nyt ole joka maksuerässä kuitenkin?
Saa oikaista jos jollain on tästä parempaa tietoa.
Mutta jokatapauksessa puhelin on heti oma kun maksaa kertalla pois. Ap
Kaikki laitteet ostan nykyään puhelinkauppojen kuluttomilla osamaksuilla. Miksi ostaa esim. kallis tietokone kerralla ja köyhtyä esim. 1000 e, mikä on pois muusta kulutuksesta, kun voi ottaa täysin kuluttoman 2 tai jopa 3 vuoden sopimuksen mikä ei rasita taloutta kerralla niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen joskus mainoksista kyllä huomannut, että puhelimia on mainostettu siten, että jos ottaa osamaksulla, se on muutaman sentin halvempi kun suoraan käteisellä ostettaessa. Ihmetellyt tätä, mutta omat puhelimeni (niitä ei ole ollut montaa, pidän niitä pitkään) olen ostanut kertamaksulla.
Vaikka ilmoittavat että ei tule korkoja näissä osamaksuissa, niin eikö siinä nyt kuotenkin laskutuslisä tms. lisäkulu nyt ole joka maksuerässä kuitenkin?
Saa oikaista jos jollain on tästä parempaa tietoa.
Mutta jokatapauksessa puhelin on heti oma kun maksaa kertalla pois. Ap
Ei näistä tule oikeasti mitään ylimääräisiä kuluja, kunhan maksat maksut ajallaan. Ostanut useamman laitteen jo näin, eikä mitään lisämaksua tule. Varmasti kannattavaa kuitenkin operaattoreille, kun kauppoja syntyy näin huonattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Minäkin olen alkanut käyttämään luottokorttia paljon enemmän, erityisesti verkkokaupoissa ja usein pienissä yrityksissä joiden tietoturvaan en luota. Maksan kerran kuukaudessa koko laskun pois joten ei tule korkokuluja senttiäkään. Lainaa olen elämäni aikana ottanut vain asuntoon ja sekin on maksettu pois jo kymmenen vuotta sitten. Autot aina ostanut kertamaksulla eli maks 4000€/auto.
Mä oon just tällänen "vanhan kansan ihminen". Velaksi ei osteta enää mitään.
Just vaihdoin autoa ja väliraha oli 14 000€, otin tililtä. Eron jälkeen ostin asunnon (170 000€) käteisellä, kun myin oman kesämökkini pois.
Ja olen pienipalkkainen, todella köyhistä oloista lähtöisin, mutta osaan säästää ja talous on kunnossa.
Olen vanhan kansan ihminen. Neljästä ostamastani asunnosta (yksi kerrostalokämppä ja kolme ok-taloa) vain yksi on ostettu velkarahalla. Autoihin en ole koskaan ottanut velkaa vaan kaikki on ostettu ns. käteisellä, viimeiset reilu kymmenen vuotta pelkästään uusia autoja.
Luottokortilla maksan tietysti kaikki nettiostokset, lentoliput, hotellit jne, mutta maksan luoton pois kokonaan joka kuukausi ettei ehdi tulla korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laitteet ostan nykyään puhelinkauppojen kuluttomilla osamaksuilla. Miksi ostaa esim. kallis tietokone kerralla ja köyhtyä esim. 1000 e, mikä on pois muusta kulutuksesta, kun voi ottaa täysin kuluttoman 2 tai jopa 3 vuoden sopimuksen mikä ei rasita taloutta kerralla niin paljoa.
Esim korona opetti yhtäkkiä
Voi mennä työt.
Mä olen tottunut elämään niin, että tiedän mihin on varaa jne. Koronan lomautuksissa onneksi oli säästöjä, en realisoinut juuri mitään, mutta ei myskään pitänyt ottaa lyhenbysvapaata
Mitä on helena hallbergin nännien välissä? -napa
Vierailija kirjoitti:
Koko järjestelmähän perustuu lainan ottoon. Kun kukaan ei ota enää lainaa niin ollaan taloudellisessa gushessa valtakunnallisesti.
Siksi ette vain ota kulutusvelkaa. Se on ainoa tapa saada muutos.
En, olen kuitenkin laskutaitoinen. Yksi helpoimmista tavoista parantaa ostovoimaa, on maksaa mahdollisimman vähän korkoja.
En osta yli varojeni, mutta mulla on ollut ja/tai on asunto-, mökki-, sijoitus- ja autolainaa, sekä 2 luottokorttia. Kortille menee ostoja lähes joka kk, ostan paljon netistä kun en tykkää shoppailusta ajanvietteenä.
Mies taas oli tollanen ei ikinä lainaa -tyyppi. Asuntolaina oli pienellä nurinalla ok, kun itse sitä okt (autotallia) kaipasi eikä kenenkään varat riitä sellaisen vuokraamiseen. Viimeisimmän autonsa hänkin osti vakuudellisella lainalla + osin säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Kellä se tonni sitten on pois muusta kulutuksesta... tietokoneita saa puolet halvemmallakin.
Muistakaa.
Jokainen pääomaan,korkoihin ja kuluihin menevä rahasumma on pois kulutuksesta.
Velan ottaminen kulutukseen on yli varojen elämistä.
Tämä on suuri osasyy, miksi ulosotossa on noin 600 000 henkilöä asiakkaana.
Puolustelkaa, tapelkaa, aivan sama. Talouden perusasiat eivät muutu, piste.
Kaikki laitteet itselleni ja lapselleni minäkin ostan velaksi, kolmen vuoden kuluttomalla ja korottomalla maksuajalla,vaikka rahaa olisi maksaa ne kerrallakin. Olen ostanut tv:n, kajarit, puhelimet ja läppärit velaksi, mutta kerralla on useimmiten velkaa vain yhdestä tai kahdesta laitteesta, joihin voi mennä alle kympistä muutamaan kymppiin kuukausimaksua. Jos joskus käytän luottokorttia, maksan sen ennen laskun muodostumista, ettei mene korkoja ja kuluja. Olen hyvin tarkkaraha-asioissa ollut lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa ylipäätään kallis tietokone? Minä ostin viimeksikin käytetyn tietokoneen, pari sataa euroa. Enkä ostanut osarilla. Ja tarvitsen sitä töihini, CAD suunnitteluun. Ja jos tietokonetta tarvisi vain kissavideoiden katseluun ja vauvapalstan käyttöön, voisi ostaa vieläkin halvemman.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin kotona pitkään ja pääsin aikaisin työelämään kiinni. Kun ostin ensimmäisen asuntoni (kerrostalokaksio), minulla oli siihen tarvittavat rahat säästettynä kun kotona sain asua ilmaiseksi.
Minä ole asunut kotona ikäni.
ei velaksi. vain asunto ja auto jos se pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomessa jotain ostaessani. Ulkomailla ostan luottokortilla, koska siinä on vakuutus. Eli jos joku joku kopioi korttini tai tekee jonkun muun petoksen, saan rahani takaisin luottokorttiyhtiöltä.
Itse en laske luottokortille ostamista velaksi, mikäli sen laskun maksaa jo eräpäivänä kokonaan. Mutta itse asiaan, olen ostanut pelkästään pari kiinteistöä ja yhden asunnon velalla, muuten kaikki autoja myöten aina omalla rahalla.
Paitsi että kun oikein tarkkaan muistelen, niin on myös pari mobiilinetin tökkylää tullut hankittua osamaksulla koska hinta oli sama kuin kerralla ostaessa.
Mulla velalla ostamattomuuteen on kaksi syytä: Ei tarvi maksaa korkoja, eli kaikki tulee halvemmaksi ja rahaa jää enemmän omaan käyttöön ja jos jotain ikävää tapahtuu, (esim työttömyys), niin ei tarvitse maksella parempina aikoina hankittuja laitteita vaikka rahaa ei ole.
Tähän joku neropatti tulee tietenkin kertomaan, miten ennemmin kannattaa ostaa velalla ja pitää rahat sijoituksissa, mikä periaatteessa on tottakin, mutta mielenrauhakin on arvokasta ja sijoitan vain ne rahat, jotka on vara menettää.
Mielenkiintoisia ja hyvin perusteltuja näkemyksiä on tullut monilta teiltä, kiitoksia! Lisääkin saa kommentoida. AP
Joskus kyllä huvittaa nämä. Ihan järkevä idea tehdä niin, mutta yleensä ovst myös niitä joilla joko hyvät tulot tai hyvät säästöt .
Olisiko ostettu aina ilman velkaa, jos ei säästöjä ja ei hyvöt tulot?