Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vanhan kansan ihminen etkä osta mitään velaksi?

Vierailija
07.01.2026 |

No, jos nyt jätetään asunnot, kiinteistöt yms. vähintään kymmenien tuhansien hintaiset asiat ulkopuolelle.

Niin ostatko asioita vain siten että pystyt maksamaan ostoksesi samantien? 
Itse olen. Jotenkin en edes muista, että pankkikortissani on myös se luottopuolikin. 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 ja 80-luvulla ja 90-luvun alkuvuosina oli aina niin huono rahatilanne, että oli ostettava velaksi, jos jotain hintavampaa halusi. Sen jälkeen olen aina pystynyt ostamaan käteisellä.

Vierailija
22/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puppa on👴👴

Hyvä että oot, Puppa!

Ap

No, jonkun täytyy olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Jos ostosta varten ei pysty säästämään, ei siitä aiheutuneita osamaksujakaan pysty maksamaan. 

Moni ostaa esimerkiksi auton osamaksulla, vaikka sen säästäminen etukäteen olisi kovin työlästä.

Vierailija
24/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vanhanaikainen, mutta en osta mitään velaksi, koska minun ei tarvitse. Minulla on varaa maksaa käteisellä kaikki ostokseni.

Vierailija
25/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut elämäni aikana vain asunnon ja puhelimen velaksi. Molempia olen katunut.

Vierailija
26/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot ostettu velalla aikoinaan. Auton ja kaiken muun olen ostanut ilman velkaa. Bank Norwegianin ilmaisella luottokortilla ostan ruoan ja tavarat. Ja joka kuukausi maksan luottokorttilaskun heti pois.

Vierailija
27/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,en osta edes autoa velaksi.

Vierailija
28/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.- Enkä ole sitä asuntoakaan ostanut, koska en ole halunnut sitoa itseäni useamman vuoden velkaan mutta en myöskään ikisinkkuna ja silpoutyöläisenä olisi kyennyt kovin kummoista asuntoa ostamaan.

Tällainen elämäntapa on spimut kaltaiselkeni sinkulle mutta toki on helpottanut sekin, että olen -koouttaa ouut- pysynut myös perusterveenä, koska se, että olen voinut ja rai joutunut muuttamaan töiden (aimmin opintojen) perässä sinne ja tänne on tarkoittanut ja tarkouttaa tälläkin hetkellä varIn ohutta sosiaalita turvaverkkoa ja kykyä pärjätä yksin. Lapsi haaveet olen vuosia sitten haudannut mutta läheisyyden kaipuu on välillä aika vahva mutta hammoan ajatusta siitä, että olisin mahd  altavastaajan roolissa ja kaukosuhde kuullostaa raskaalta. 

kyllä , kyllä yotta on olen välillä kateellinen heille, jotka ovat uskataneet tai ilman isompia ponnisteluja voineet asettua elävät tasaista arkea läheisten ympäröimänä ja vakaissa työsuhteissa......

Vierailija
29/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on ainoa, mihin olen lainaa ottanut, kaikki muu käteisellä. Onneksi ei ole mitään niin isoa yllättävää kulua tullut, että tarvitsisi lainata ja onneksi taloudellinen tilanne on ok. 

En kyllä edes osaa kuvitella  että ostaisin jotain velaksi, jos ei olisi aivan pakko. 

Vierailija
30/60 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli aikoinaan käytettävä osamaksua, jos yleensä vaikka halusi huonekalut huusholliinsa perheytymisen jälkeen. Saati silloiset autot oli niin huonoja, että ne sai ajaa kaatopaikalle, kun osamaksut oli maksettu.   Opintolainaakin oli pakko ottaa asumiseen ja ruokaan ainakin.

Silloin kyllä riitti töitä, joten lopulta ei ollut kuin asuntovelkaa ja sekin tuli maksettua  joskus  50- 60-vuotiaana pois.

Noin kauan velkaisena vieläkin hillitsee turhan kaman ostoa, vaikka periaatteessa rahaakin olisi.

Vierailija
31/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaa velaksi. Se on ollut periaatteeni jo 30 vuotta. En tarvii sitä mitä en voi heti maksaa. Useilla tutuilla on paljon velkoja koska ovat ostaneet kaikkea velaksi. Talouteni pysyy kunnossa koska en ole ostanut velaksi. Osaan säästää rahaa pahan päivän varalle. Esimerkiksi joku läppäri jota käytän niin minulta on hajonut kaksi läppäriä 4 vuoden aikana joten pitää aina heti ostaa uusi. Rahaa pitää siis olla säästössä jos jotain hajoaa.

Vierailija
32/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut mitään muuta velaksi kuin asunnon. Luottokortin otin aikoinaan kun opiskelin AMK:ssa, mutta luovuin siitä, kun se ei enää kuulunut peruspalvelupaketin hintaan Danskessa. 

Vierailija
33/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ja yhden auton ostin velaksi. Siihenpä loppui velaksi ostaminen ainakin pariksikymmeneksi vuodeksi. Tulevaisuudesta ei voi sanoa mitään.

Vierailija
34/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin aikanaan ensimmäisen asuntoni velaksi. Ajat olivat silloin(kin) ankeat. Muu sälä on ostettu jo tienatulla rahalla. En ole koskaan omistanut luottokorttia. Ei periaate, ei vaan ole ollut tarvetta. Miea on samaa sorttia. Reissataan lähinnä naapurissa ja autolla. 46&47 v dinot.

Vierailija
35/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin aikanaan ensimmäisen asuntoni velaksi. Ajat olivat silloin(kin) ankeat. Muu sälä on ostettu jo tienatulla rahalla. En ole koskaan omistanut luottokorttia. Ei periaate, ei vaan ole ollut tarvetta. Miea on samaa sorttia. Reissataan lähinnä naapurissa ja autolla. 46&47 v dinot.

Ai että on ihana elämä 😆😅

On. Mä teen talvet töitä siksi (sen minkä viitsin) että saadaan olla kesät Norjassa. Velattomia ollaan oltu jo kauan.

Vierailija
36/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kyllä kaikki ostokset luottokortilla mutta maksan saldon pois joka kuukaudi. Eli olen velkaa vain kuukauden. 

Rahaa on tilillä mutta kerään ostoksilla esim finskin Avioksia, samoin lennot yms matkaliput aina turvallisuussyistä kortin kautta

Vierailija
37/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai juuri näin! Asuntoon nyt tietysti oli pakko ottaa velkaa, ei muuhun elämiseen eikä varsinkaan ekstraan.

Aina menot tulojen mukaan. Kerskakuluttanut en ole koskaan, vaikka olisi ollut paremmatkin ajat. Usein kuitenkin pienellä palkalla eteenpäin. Hieman säästöjä on pahan päivän varalle, ja velkaa maksamme pois nopeampaan tahtiin kuin moni parempituloinen perhe. 

Vanhoina parempina aikoina pärjäsi jotenkuten vielä opiskelijanakin  ( liki 20 v sitten) ilman opintolainaa, jos oli tuuria ja ahkeruutta matkassa, sekä hieman vetoapua  lapsuudenperheeltä ajoittain.

Vierailija
38/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi joskus tuuri ja voitin lotossa sen verran että sain asuntoon ostettua ilman lainaa. Ja samoin auton.

Vierailija
39/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi taloa olen tehnyt ilman lainaa ja ilman minkäänlaista budjettia, hyvin onnistui. Ostin sijoitusasuntoja ja jossain vaiheessa naapuri sanoi, että kannattaisi ostaa velaksi, että saisi verovähennyksen, seuraava asunto oli velaksi, mutta totesin, että ei olisi kannattanut. Sitten tuli ongelmia, kun yritin maksaa lainan pois, pankki ei suostunut. Laina ehdoissa oli kaksi lauseelta jotka kumosivat toisensa. Asia piti viedä kuluttajaneuvojille, joka tutkitutti asian ja lopulta sain maksaa lainan pois. Se oli kokemus, joka opetti, että ei koskaan enää mitään velaksi. Omistan kyllä luottokortin ja olen sitä käytttänyt jonkun isomman ostoksen yhteydessä, mutta sen pankki perii heti seuraavassa kuussa, näin olen saanut turvaa suuremmissa ostoksissa. Nykyisin ei voi olla varma, että ostamani tavara tulee toimitettua, joten luottokortti on siinä tapauksessa turvallinen maksuväline. Luotolla elämistä en suosittele kenellekään  ja velan otto on melkoinen riski, korko voi nousta yhtäkkiä tai elämän tilanne muuttua ettei lyhennys onnistu ja siinä sitä sitten ollaan ja ihmetellään.

Vierailija
40/60 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut 3 asuntoa, kaikissa on ollut 15 v laina. Ekassa asunnossa asuin vajaa 10 v, tokassa 15 ja nykyinen on vuokrattuna. 15 v laina loppuu maaliskuussa, vajaa 4 v ostamisen jälkeen. Olen vuokratuotit laittanut lyhennyksiin.

Kerran ostin puhelimen osamaksulla, oli halvempi, kuin olisi maksanut heti. 
Muuten käytän debit puolta, ulkomailla visaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme