Puhutaan rahasta! Paljonko sulle jää pakollisten menojen jälkeen
kuussa rahaa ja miten käytät sen?
Laitatko sijoituksiin, tuhlailet vai säästät tilille pahan päivän varalle.
Mulla on nyt ekaa kertaa elämässä tilanne, että menojen jälkeen jää 1300e/kk käyttöön ja siitä jää hyvin myös säästöön. Olen nyt säästänyt tilille, mutta mietin, että pitäisikö alkaa sijoittamaan jollakin pienellä summalla alkuun. Miten kannattaisi tehdä ja miten sä teet?
Kommentit (57)
Toimeentulotuesta saan noin 130€ säästöön, mutta mitään en harrasta tai missään käy. Rahat menevät sitten auton renkaisiin ja muuhun huoltoon.
3000 eurosta noin puolet menee pakollisiin (asuminen, ruoka jne) ja toinen puoli milloin mihinkin. Ehkä keskimäärin joku 800 jää säästöön/ sijoituksiin. Ei siis joka kuukausi, välillä tulee osteltua ja matkusteltua enemmän eikä jää yhtään, välillä taas jää reilumminkin jemmaan.
Koko iso eläkkeeni jää omaan käyttöön. Mieheni maksaa kaiken.
Mitä te siis tienaatte kun jää noin paljon rahaa säästöön? Mitä teette työksenne?
Tähän kysymykseen on vaikea vastata, sillä miten ne pakolliset menot määritellään? Pakko on syödä, peseytyä vedellä ja asua lämmitetyssä asunnossa, liikkuukin töihin ellei ole työtön/eläkkeellä. Näihin kaikkiin menee ihmisillä todella vaihtelevasti rahaa. Ihmisillä on myös sisäistettyä pakkoja, jotka johtuvat paineista olla samanlainen kuin muutkin omassa tuttavapiirissä. Ap, mitä tarkoitat pakollisilla menoilla, mikä on sitä ylimääräistä, jota tässä haetaan?
En ole enää töissä mutta tulot on loin 4000 netto ja niistä laitan noin 2500 indeksirahastoihin. ..1500 menee elämiseen olen 51v
Pakollisten menojen jälkeen jää 2400 e ja sijoitan sen esimerkiksi hankkimalla hakkuukelpoista metsää.
Eläkevakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus, että eläkkeen maksu alkaa. Siis muinoin ottamani vapaaehtoinen eläkevakuutus, eläkettä 2700 brutto kuussa. Ehkä siitä verojen jälkeen jää joku 1700. Kun nykyisestä virkatyöstäni palkkaa tulee netto about 3300, taitaa pakollisten menojen jälkeen jäädä johonkin sijoitettavaa joku 2500. En vielä ole miettinyt mihin. Ehkä valtio keksii miten nuo saisi sosialisoitua. En itse ole niin rahan perään, joten en vaivaa asialla päätäni.
Vierailija kirjoitti:
En laske. Käytän vain sen minkä tarvitsen ja loput laitan säästötilille.
Sijoita ne indeksirahastoihin! Ei ne siellä säästötilillä tuota.
Minulla jää ehkä noin 1500e/kk Elän pihisti. Laitan säästyvät rahat sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkevakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus, että eläkkeen maksu alkaa. Siis muinoin ottamani vapaaehtoinen eläkevakuutus, eläkettä 2700 brutto kuussa. Ehkä siitä verojen jälkeen jää joku 1700. Kun nykyisestä virkatyöstäni palkkaa tulee netto about 3300, taitaa pakollisten menojen jälkeen jäädä johonkin sijoitettavaa joku 2500. En vielä ole miettinyt mihin. Ehkä valtio keksii miten nuo saisi sosialisoitua. En itse ole niin rahan perään, joten en vaivaa asialla päätäni.
Miten vapaaehtoinen eläkevakuutus toimii? Voiko sen siis nostaa ennen kuin jää eläkkeelle?
Tällä hetkellä -300€. Jotain pittää keksiä :D
Ei oikein mitään jää kun palkka on pieni, enkä suostu luopumaan autosta. On muutama tonni säästötilillä pahan päivän varalle ja se paha päivä yleensä liittyy juuri autoon.
Laskujen jälkeen jää noin 1500e. .Siitä on sitten vielä pakollista ostaa ruokaa yms. ja summa vaihtelee kuukausittain. Koska välillä on juhlia, juhlapyhiä, toisinaan lääkkeitä pitää ostaa enemmän tms. Samasta rahasta ostetaan vaatteita ja käydään raflassa ja teatteri yms. riemut.
Joskus ruokaan ja hupulointiin menee koko raha ja toisinaan jää tonnikin yli. Jäävä raha menee säästötilille.
Minulla ei ole juurikaan tuloja, enkä maksa menojani. Saankohan joku 3000€ vuodessa nettona osingoista, ne menee eläkesäästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ketju, kun kaikilla jää helkutisti😆 itsellä ei valitettavasti tällä hetkellä jää ylimääräistä menojen jälkeen
Joo, on kyllä erikonen 😁. Minulla on käsittääkseni melko hyvät ansiot eli käteen jää n. 3800 euroa kuukaudessa ja kun on maksettu asuntolaina, autolainat, perheen ruokakauppaostokset, vakuutukset, puhelinliittymät, sähkölasku, kiinteistövero, lumenauraus, yms, niin ei todellakaan jää tonneittaa rahaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä te siis tienaatte kun jää noin paljon rahaa säästöön? Mitä teette työksenne?
Nettopalkasta noin 2500-2700e riippuen kuusta menee asuntolainaan 600e, vastikkeisiin 200e, ruokaan 300e/kk. sähköön 30e/kk, bussilippu 70e/kk.. jää 1300-1500e/kk säästöön.
Ehkä keskimäärin 1500 €, jos lasketaan vain tarpeellinen minimi. En ole sitä mitenkään erityisesti korvamerkinnyt. Käytän, säästän tai sijoitan tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lasketaan pakollisiin menoihin? Asuminen, ruoka ja sähkö. Onko vakuutukset pakollisia? Entä auton kulut, harrastukset tai lomamatkat?
Vaan jos lopetan saivartelun, niin 4000€:n netosta jää keskimäärin 2000€/kk säästöön ja siitä säännöllisen epäsäännöllisesti sijoituksiin. Tai sitten sijoituslainojen lyhentämiseen.
No ei kai nyt pakollisia menoja ole maksulliset harrastukset ja lomatkaan välillä kyllä mietin ihmisten arkijärkeä
Pari tonnia jää. Säästöön ja sijotan, maksan sijoitusasunnosta lainnaa. Osan jätän myöhempään käyttöön: auton huollot tms kerran vuodessa jutut jotka ei ole budjetissa. Säästöstä autonvaihdot ja reissut. Eläkkeeseen ehkä 12 vuotta, eläke riittänee pakollisiin mutta huvirahasto pitää vielä kerätä.
Ei jää ylimääräistä. Kaikki menee perheen kuluihin tällä hetkellä.