Puhutaan rahasta! Paljonko sulle jää pakollisten menojen jälkeen
kuussa rahaa ja miten käytät sen?
Laitatko sijoituksiin, tuhlailet vai säästät tilille pahan päivän varalle.
Mulla on nyt ekaa kertaa elämässä tilanne, että menojen jälkeen jää 1300e/kk käyttöön ja siitä jää hyvin myös säästöön. Olen nyt säästänyt tilille, mutta mietin, että pitäisikö alkaa sijoittamaan jollakin pienellä summalla alkuun. Miten kannattaisi tehdä ja miten sä teet?
Kommentit (72)
Mikä saataman rahatarkastaja sinä luulet olevasi, v_tun kenopää!
300. Kaikkeen. Siis kaikkeen harrastamisesta hygieniaan, ruokaan, bensaan ja eläinten ruokiin. (ELäimiä varten mulla on salakassa kotona, että sitä ei tarvi ihmetellä. Ne hoidan paremmin kuin itseni.)
Mulla pakollisia kuluja ei ole kuin asuntolaina.
Omistan yhden velattoman asunnon, vuokratulot yli 2000 e ja toisessa asuu vuokralainen, lyhennän sitä nopeammalla temmolla.
Vakuutukset ovat kummastakin, siinäpä ne. Asun miesystävän asunnossa, ei huoli vuokraa ja asunnossa on 2 airbnb asuntoa. Toisessa vakkariasukas, joka maksaa käteisellä vuokransa viikottain.
Lopetin matkavakuutuksenkin, kun minulla on miesystävän luottokortin sivukortissa vakuutus. Korttia en käytä omiin menoihin.
N. 3500 jää asumisen jälkeen. Loput rahat menee perheen harrastuksiin ja elämiseen. Onneksi olen se huonommin tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pakollisten menojen jälkeen jää noin 800 euroa kuukaudessa. Annan rahaa hyväntekeväisyyteen ja osa menee sijoituksiin.
Miksi sijoittaa eläkkeellä?
Sijoitusvakuutuksella sijoittamalla voi vainaja antaa mukavan potin suoraan valitsemalleen edunsaajalle ilman mitään perunkirjoituksia. Edunsaaja saa rahat kouraan melkein heti.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ketju, kun kaikilla jää helkutisti😆 itsellä ei valitettavasti tällä hetkellä jää ylimääräistä menojen jälkeen
Minulla ei jää mitään yli kun pitää auttaa taloudellisesti ilman kesätyötä jäänyttä opiskelijaa ja maksaa hänen opiskelupaikkakuntansa asunnon vuokra.
Jää yli 2000e/kk. Mutta olenkin 55v, lapset aikuisia ja asunto velaton. Säästöön jää iso osa, mutta teen välillä isojakin hankintoja, esim viimeksi mökkiremontti
Kaikkien laskujen jälkeen (vakio könttä siirto asumiskulujen tilille, josta lähtee lainat, sähkö, vakuutukset vastike jne) sekä puhelin+netti, liiton jäsenmaksu ja kuukausilahjoitus MLL:lle käteen jää n.1100eur/kk. Minä ja kaksi teiniä vuoroviikoin.
Asumiskulut on isot. Erosin 1,5v sitten ja lunastin yhteisenä olleen kodin itselleni ja maksoin tasingon raha-asiansa selän takana ryssineelle exälleni.
Halusin säilyttää lapsille tutun kodin ja asennoiduin niin, että pari vuotta menee tiukemmin nyt. Säästää pyrin edes vähän joka kk, sitten on toki lomarahat ja veronpalautukset. Mutta yllättävät autonhuollot jne on pitäneet tilanteen plus-miinus-nollana pitkässä juoksussa. Onneksi on arjen puskurina sivutililä säästöjä.
En kylve rahassa, esimerkiksi matkusteluun ei ole tällä hetkellä ylimääräsisiä, mutta arki pyörii, lapset pystyvät harrastamaan, voi ostaa vaatetta jne. Vaikka tilanne on tiukempi, kuin aiemmin olen onnellinen ja uskon, että parin vuoden päästä, kun poika on omillaan saan asuntoni myytyä vähintäänkin kohtuu voitolla.
2 osa-aikaduunia ja käteen ei jää kuin känsät. Palkalla juuri ja juuri pysyttelee hengissä, elämä rahoitetaan sitten lomarahoilla.
Ei jää kuin velkaan. Joskus käyttöön jää kiljua.
Palkka 2400 käteen. Vuokra 1100e ja autopaikka 50e kuussa. Pakolliset maksut vie siivun, mutta säästöönkin saan. Silti vuokra liikaa..