Puhutaan rahasta! Paljonko sulle jää pakollisten menojen jälkeen
kuussa rahaa ja miten käytät sen?
Laitatko sijoituksiin, tuhlailet vai säästät tilille pahan päivän varalle.
Mulla on nyt ekaa kertaa elämässä tilanne, että menojen jälkeen jää 1300e/kk käyttöön ja siitä jää hyvin myös säästöön. Olen nyt säästänyt tilille, mutta mietin, että pitäisikö alkaa sijoittamaan jollakin pienellä summalla alkuun. Miten kannattaisi tehdä ja miten sä teet?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pakollisten menojen jälkeen jää noin 800 euroa kuukaudessa. Annan rahaa hyväntekeväisyyteen ja osa menee sijoituksiin.
Miksi sijoittaa eläkkeellä?
Kerrytän varallisuutta, että lapset voivat periä aikanaan. Jos näyttää siltä, että omiin hoitokuluihin alkaa mennä paljon rahaa jaan kaikki sijoituksen ja säästöni lapsille jo etukäteen. Olen maksanut veroja koko ikäni enkä aio maksaa liikaa omasta hoidostani vanhana.
Olen työtön. Laskujen ja bussikortin lataamisen jälkeen jää ruokaan ja "elämiseen" joku 320 €. Lainausmerkeissä elämiseen, koska eipä tuolla muuta tehdä kuin osteta esim. kengät. Parikymppiä säästän käteisenä kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja pakollisten menojen jälkeen jää noin 800 euroa kuukaudessa. Annan rahaa hyväntekeväisyyteen ja osa menee sijoituksiin.
Miksi sijoittaa eläkkeellä?
Kerrytän varallisuutta, että lapset voivat periä aikanaan. Jos näyttää siltä, että omiin hoitokuluihin alkaa mennä paljon rahaa jaan kaikki sijoituksen ja säästöni lapsille jo etukäteen. Olen maksanut veroja koko ikäni enkä aio maksaa liikaa omasta hoidostani vanhana.
Kannattaisiko sitä rahaa käyttää itseensäkin eikä perillisiin?
Pakollisten menojen jälkeen jää sellaiset 3300-3500€/kk.
Laitan tuosta summasta säännöllisesti 2000€ eri rahastoihin ja loput säästöön kunnes säästössä on sellaiset 5000€ joilla sitten ostan osakkeita.
Sijoitusomaisuuden arvo tällä hetkellä on päälle 700 k€.
Palkka 2000 nettona. Vuokra ja laskut noin 500 euroa. Ruokaan 300 euroa. Harrastukset 150 euroa kk. Säästän loput. Säästössä on noin 120000 euroa.
Noin 3000€ ruuan ja asumisen jälkeen käytettävissä mihin haluaa.
Hyvin jää säästöön kun pakolliset kulut (kaikki laskut, asuminen, ruoka) on sen verran pienet kun lainoja ei enää ole. Ja puoliso maksaa niistäkin 1/3 osan.
Käyttötilille jätän 700e, se menee ulkona syömisiin, pienhankintoihin jos jotain menee rikki, vaatteisiin, lahjoihin, bussikorttiin, bensoihin jne. Tai jos varaamani summa ruokaan ei riitäkään. Jos palkkapäivää ennen tilille on jäänyt jotain niin siirrän ne ns matkakassatilille.
Sijoitan aika vähän suhteessa tuloihin, vain 300e kuukaudessa sillä laitan säästötilille nyt enemmän. Haluan kerryttää ison summan sinne koska työtilanne kenellä vaan voi muuttua koska vain. Yritän kerätä puolen vuoden nettopalkan verran ensin ennen kuin nostan sijoituksiin menevää summaa. Tällä hetkellä siirrän säästötilille tonnin kuukaudessa.
Olen työtön, tuloina työttömyysturva & asumistuki. Vuokra sen verran halpa etten ole oikeutettu toimeentulotukeen ja pakollisten menojen jälkeen kuun viimeinen viikko oli aiemmin elettävä ilman rahaa eli miinuksella talous noin 100-150€/kk kunneks keksin että voin paikata tätä pulaa kasvattamalla ja myymällä pilvee. Nykyään semmoiset tonnin verran plussalla pakollisten menojen jälkeen joka kk.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Laskujen ja bussikortin lataamisen jälkeen jää ruokaan ja "elämiseen" joku 320 €. Lainausmerkeissä elämiseen, koska eipä tuolla muuta tehdä kuin osteta esim. kengät. Parikymppiä säästän käteisenä kuukausittain.
Mitä työtön tekee bussikortilla?
Olen eläkkeellä . Vastikkeen jälkeen jää käteen 2800 €, säästöön jää joka kuukausi pari tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ketju, kun kaikilla jää helkutisti😆 itsellä ei valitettavasti tällä hetkellä jää ylimääräistä menojen jälkeen
Joo, on kyllä erikonen 😁. Minulla on käsittääkseni melko hyvät ansiot eli käteen jää n. 3800 euroa kuukaudessa ja kun on maksettu asuntolaina, autolainat, perheen ruokakauppaostokset, vakuutukset, puhelinliittymät, sähkölasku, kiinteistövero, lumenauraus, yms, niin ei todellakaan jää tonneittaa rahaa
Mulla netto on 3300 ja maksan perheen (2 aikuista) ostokset. Puoliso maksaa muut yhteiset kulut ja lainoja ei enää ole. Kela maksaa lukiolaisen bussilipun. Eli mulla jää se pari tonnia, puolisolla jää tonnin päälle = pakolliset menot on pari tonnia ja autoja ei ole laskettu pakollisiin (kumpikin maksaa omansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtön tekee bussikortilla?
En ole työtön, mutta esim lähikauppa on 10km päässä ja market 15km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ketju, kun kaikilla jää helkutisti😆 itsellä ei valitettavasti tällä hetkellä jää ylimääräistä menojen jälkeen
Joo, on kyllä erikonen 😁. Minulla on käsittääkseni melko hyvät ansiot eli käteen jää n. 3800 euroa kuukaudessa ja kun on maksettu asuntolaina, autolainat, perheen ruokakauppaostokset, vakuutukset, puhelinliittymät, sähkölasku, kiinteistövero, lumenauraus, yms, niin ei todellakaan jää tonneittaa rahaa
Kun ei ole autolainaa eikä asuntolainaa ja maksaa vain yhden puhelinliittymän, niin rahaa jää todella mukavasti sijoitettavaksi. Helsingin ulkopuolella kiinteistövero omakotitalosta on siedettävä alle 400 e/v.
Hirveästi vaihtelee, paljon jää yli. Olen osakesijoittaja, sinne menee paljon ja myös tilille jää pakosti osa.