Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin

Vierailija
07.01.2026 |

Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.

Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.

Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.

Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.

Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.

Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.

Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.

Hyviä uudistuksia.

Kommentit (586)

Vierailija
321/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava uutinen meille maksajille!!

Kuulun myös maksajiin, enkä ymmärrä millä tavalla on "loistava uutinen", että saamme maksaa isohkoja kuukausipalkkoja koko ajan kasvavalle byrokraattiporukalle, joka ei tuota yhteiskunnalle yhtään mitään hyödyllistä. Haittabyrokratian lisääminen työllistää toki lisää ja lisää byrokraatteja julkiselle sektorille, mutta yksityisellä puolella se ainoastaan vaikeuttaa entisestään työnhakijan ja työnantajan kohtaamista.

Vierailija
322/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jawohl! Ja eiku Hanhimarssille ja kansan jalostusaste huippuunsa!!!"

On tosiaan fasismia että joutuisi itse elättämään itsensä.

Ei, vaan fasismia on kyykyttää jotain tiettyä ihmisryhmää, koska se koetaan alempiarvoisena, kuten juuri itse teet, mein herr.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin olen vaikka loinen kuin joku paskapersu 😉

Hieno ajattelutapa ei ihme että olet työtön paska.

Hahahahahahaha orjat vain huutelee vi*uttaa niska limassa painaa töitä :) tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi orjapossun töissä kiroilemassa.

Vierailija
324/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jawohl! Ja eiku Hanhimarssille ja kansan jalostusaste huippuunsa!!!"

On tosiaan fasismia että joutuisi itse elättämään itsensä.

Ei, vaan fasismia on kyykyttää jotain tiettyä ihmisryhmää, koska se koetaan alempiarvoisena, kuten juuri itse teet, mein herr.

Pian työttömille ja muille sosiaalietuuksia saaville (poislukien ählämsählämit, Ukronazit, Afrikan sarven puikulapäät ja muut eksoottiset tuliaiset) vaaditaan jonkinlaista tuntomerkkiä takkiin, kuten 1930-luvulla.

Vierailija
325/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä huvittaa päivä päivältä vaan enemmän. Minulla on 2 työpaikan hakuvelvoite per kuukausi. Haen 5-30 paikkaa per kuukausi sen mukaan mitä pystyn hakemaan. Olen tehnyt samoin viimeiset 10 vuotta. Olen ollut tänä aikana yhdessä kesätyössä, yhdessä määräaikaisessa työssä ja 2 harjoittelussa. Nyt aloitan taas uuden tutkinnon, koska 4 edellisellä tutkinnolla en ole saanut vakituista työtä. Naurettavaa touhua, mutta mieluummin opiskelen kun olen tekemättä mitään.

Vierailija
326/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan poliitikon suusta ei koskaan pidä sietää mitään paskaa, että tästä tulee 100 000 työpaikkaa, simsalabim.

-winner-

Vierailija
327/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä te-virkailijalle raportoinnista on? Kuinka se edistää kenenkään työllistymistä? Ei mitenkään. Ilakoijat eivät tajua että kauheasti menee rahaa näiden virkailijoiden työpaikkojen ylläpitoon, heidän tehtävänsä ei ole muuta kuin kytätä ja jaella sanktioita. Mihin sellaista ammattikuntaa tarvitaan? Kaukana ovat ne ajat kun oli oikea Työvoimatoimisto ja sieltä sai apua, tukea ja neuvoja työpaikan hankkimiseksi.

Minusta näillä ilakoijilla ja te-virkailijoilla on yhtymäkohtaa 1930-luvun tapahtumiin Saksassa, missä tietty ihmisryhmä otettiin tikunnokkaan ja myöhemmin alkaivat ns. sanktiot ghettoineen ja kuljetuksineen työleireille.

No. Tavallaan työttömät ovat yksi "tietty ihmisryhmä", mutta mikä heitä yhdistää? Se, että hetkellä x he ovat ilman töitä. Entä kun he saavat töitä? He eivät ole enää työttömiä. Entä kun he saavat osa-aikatöitä? He samaan aikaan sekä ovat työllisiä että työttömiä (joutuvat paikkaamaan elintasoaan tuilla). 

Suomessa lienee lisäksi aika paljon ihmisiä, jotka eivät ole töissä mutta eivät myöskään hae tukia, jos/kun eri syistä eivät halua olla työttömyysviranomaisten pompoteltavina /kontrollissa. Miten heidät lasketaan tähän?

On siis vähän eri asia puhua etnisin perustein tehdyistä getoista ja kuljetuksista samassa yhteydessä kuin erittäin heterogeenisen työttömät-kategorian ryhmästä. 

Työttöminä on niin väitelleitä tohtoreita kuin peruskoulun nippanappa läpikäyneitä ihmisiä. On päihdeongelmaisia ja liiasta suorittamisesta burn outin saaneita ammattilaisia. 

Lisäksi on se kysymys, jonka ympärillä tämäkin keskustelu pyörii: kenen velvollisuus on elättää ihmistä? Mitä voidaan vaatia työttömältä? 

Jos noihin kahteen kysymykseen tiivistäisi koko keskustelun, niin olettaisin, että näkisi aika kahtiajakautuneet vastaukset. Ne ovat sitä ihmiskuvaa, ideologiaa, arvomaailmaa, jonka perusteella tehdään poliittiset päätökset. Joiden pohjalta tehdään lait, jotka sitovat tässä tapauksessa niin työvoimaviranomaista kuin työtöntä työnhakijaakin.

Vierailija
328/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano orjaksi nuita toimii hyvin :) loisena on kiva nuita orjia ruoskia. Se ärsyttää niitä niin maan per*eleesti heheheheheh

Et ole töihin ajatellu mennä ? saatanan kikkarapää pentu.

Vierailija
329/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taida vielä olla huomannut aloituksessa esiintyvää me vastaan te -ajattelua. Toisin sanoen, aloituksessa sanotaan rivien välissä jotenkin näin: me töissä käyvät veronmaksajat olemme parempia ihmisiä kuin te, työtävieroksuvat vapaamatkustajat, joten teidän tulee nurisematta alistua kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joita teille on säädetty, koska me kustannamme joutilaisuutenne.

Ottamatta kantaa aloitukseen ja mielipiteeseesi muuten, kysyisin sinulta vilpittömästi: miten SINÄ järjestäisit tämän monimutkaisen asian? Millä tavalla?

Vierailija
330/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahahahaha orjat vain huutelee vi*uttaa niska limassa painaa töitä :) tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi orjapossun töissä kiroilemassa.

Tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi pummin kerrostalo luukussa  ja perseauki ei koskaan rahaa kun muut veneilevät ja matkustelevat ja syö ravintolassa sinä paska reppana et saa mitään mitä tahdot lopuksi pää niin pimeä että et mitään edes tahdo.nopeesti pääsen samaan slummi elämään jos haluan nyt vaan soitto tai viesti pomolle.

Vierailija
331/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä huvittaa päivä päivältä vaan enemmän. Minulla on 2 työpaikan hakuvelvoite per kuukausi. Haen 5-30 paikkaa per kuukausi sen mukaan mitä pystyn hakemaan. Olen tehnyt samoin viimeiset 10 vuotta. Olen ollut tänä aikana yhdessä kesätyössä, yhdessä määräaikaisessa työssä ja 2 harjoittelussa. Nyt aloitan taas uuden tutkinnon, koska 4 edellisellä tutkinnolla en ole saanut vakituista työtä. Naurettavaa touhua, mutta mieluummin opiskelen kun olen tekemättä mitään.

Tuo on hyvä asenne. Ihmisenä voi kasvaa niin monilla tavoin, elämänsä voi kokea arvokkaaksi ja itseensä voi sijoittaa, vaikkei palkkatyöhön pääsisikään. Pääasia, että ei passivoidu.

-winner-

Vierailija
332/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjapossujen takia on aina minun työttömät päiväni pelastettu.  Nekun hopi hopi painaa töitä minä saan ruokaa. Oink oink orja possut menkää töihin siitä! Ja hyvää loppu orjatyöviikkoa teille Orjapossuille! (Työssä käybät jotka ei vittuile työttömille minä kiitän teitä.) Mutta orja possut oink oink menkää takaisin sinne töihin ne on osaksi minun verorahoja ne! Toivottavasti ärsyttää! :) hahaahahahahahah

Vierailija
333/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma suunnitteilla on se että TE virkailijat alkaa lukea työttömien hakemuksia, jos hakemus näyttää siltä että ei olla tosissaan hakemassa töitä niin tulee iso karenssi.

Ja sit lentää lehmät.  Mahtaakohan virkailijoilla olla aikaa lukea kenenkään hakemuksia ? 

Vierailija
334/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtio haluaa säästöjä, niin yksi keino on yksinkertaistaa tämä tukipolitiikka niin, että ei ole mitään rallia ja säntäilyä. Tietokone hoitaa perustulon ja työkkärin tädit menevät oikeisiin töihin tai sille perustulolle. Jos tuki on vielä kaikille sama, niin se hoitaa vuokramarkkinatkin markkinatalouteen, koska halvemmalla asumisella jää tuensaajalle enemmän muuhun. Yksinkertainen on simppeliä.

Kyllä. Samaa mieltä, ja ennen kaikkea asumistuen poistaminen kokonaan tasaisi tällä hetkellä olevat epätasapainoisuudet, ihan vain markkinamekanismilla. 

Opiskelijoille entiseen (1960-80-luvut) tapaan asuntolat, eli heidät kokonaan omaan systeemiinsä. Toki jos pappa betalar vuokra-asunnon täysin vapailta markkinoilta, mikäs siinä sitten.
Selkiinnyttäisi kuvioita todella paljon. 

Parasta olisi, että perustulon / kansalaispalkan / mikä-nimi-tahansa lisäksi terveydenhuolto ja lääkärin määräämät lääkkeet täysin maksuttomiksi kansalaisille, eli veronmaksajat maksavat - ihan kuten köyhemmälle väestönosalle nytkin, mutta nyt ongelma on siinä, että köyhä joutuu hätääntymään asian kanssa ja pahimmassa tapauksessa tekemään sen kuuluisan valinnan lääkkeiden ja ruoan välillä. Ei näin. Ei näin rikkaassa yhteiskunnassa.

Pieni perustulo kaikille, ja jossain ekonomistien laskemassa kohdassa kuukausitulot (reaaliaikaisesti tulorekisterissä) sitten katkovat tuota tukea. Tällöin kaikki työnteko kannattaisi absoluuttisesti. 

Vierailija
335/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee aina hyvä fiilis kun kuvittelen sinunlaisesi pummin kerrostalo luukussa  ja perseauki ei koskaan rahaa kun muut veneilevät ja matkustelevat ja syö ravintolassa sinä paska reppana et saa mitään mitä tahdot lopuksi pää niin pimeä että et mitään edes tahdo.nopeesti pääsen samaan slummi elämään jos haluan nyt vaan soitto tai viesti pomolle.

Ottaalo noin paljon hermoon orja? :)

Vierailija
336/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava uutinen meille maksajille!!

Kuulun myös maksajiin, enkä ymmärrä millä tavalla on "loistava uutinen", että saamme maksaa isohkoja kuukausipalkkoja koko ajan kasvavalle byrokraattiporukalle, joka ei tuota yhteiskunnalle yhtään mitään hyödyllistä. Haittabyrokratian lisääminen työllistää toki lisää ja lisää byrokraatteja julkiselle sektorille, mutta yksityisellä puolella se ainoastaan vaikeuttaa entisestään työnhakijan ja työnantajan kohtaamista.

Byrokratian lisääntymisestä saamme kiittää SDP:tä, Vihreitä ja Vasemmistoa. Joka kerta, kun joku vasemmitopuolue on vallassa, he kasvattavat byrokratiaa luomalla täysin turhia virkoja ja toimia, kuten tasa-arvovaltuutettu, yhdenvertaisuusvaltuutettu jne. Puhumattakaan kaikista sotehimmeleistä, jotka maksavat v*tusti, mutteivat tuota mitään muuta kuin hallinnollisia kuluja.

Vierailija
337/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaalo noin paljon hermoon o

Ei usko jo ettei töihin ole mikään pakko mennä mutta se tarkoittaa minulle tota samaa slummipaskaa kun sinulla nyt.

Vierailija
338/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelen täällä maailman pienintä viulua kelarottien ja sossupummien kärsimyksen takia. Ai niin mutta eihön minua kiinnosta pommien elämä tai kuolema

Vierailija
339/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se ennenkin oli. Kieltäydyit tarjotusta työstä ja siitä rapsahti kolme kuukautta. Mulle on nyt vasta selvinnyt ettei työttömän tarvitse oikeasti tehdä mitään velvollisuuksia, eikä se ole vaikuttanut etuisuuksiin millään tavalla 

Vierailija
340/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taida vielä olla huomannut aloituksessa esiintyvää me vastaan te -ajattelua. Toisin sanoen, aloituksessa sanotaan rivien välissä jotenkin näin: me töissä käyvät veronmaksajat olemme parempia ihmisiä kuin te, työtävieroksuvat vapaamatkustajat, joten teidän tulee nurisematta alistua kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joita teille on säädetty, koska me kustannamme joutilaisuutenne.

Sehän on tarkoituksellista kahtia jakamista.

Toisaalta voi kysyä, että mikä tuossa ei pidä paikkaansa. Jos ajatellaan, että työtön on "joutilas" eli ei tee välttämättä mitään, tai ei ainakaan tee palkkatyötä, ja hänelle kustannetaan kuitenkin muiden työn tuloksena saadun rahan (verovarat) avulla katto päänpäälle, ruokaa ja kaikki muu - joka ei välttämättä tokikaan riitä kaikkeen siihen, mitä vuonna 2026 pidetään "ihmisarvoisena elämänä" - niin eikö sitten ole ihan totuudenmukaista sanoa, että joku muu kustantaa tuon ihmisen elämän. Joka siis, puhtaan palkkatyön tekeminen vs. palkkatyön tekemättömyys -näkökulman mukaisesti on sitten "joutilasta" elämää. 

Eli mikä tuossa määritelmässä ei pidä paikkaansa? Mikä siinä on totuudenvastaista? 

Vai onko tuo ihan totta itsessään, mutta jokin ilmaisu on epämiellyttävä ja luo tunteen vastakkainasettelusta? 

Jos puhutaan kahtiajaottelusta "töissä" vs. "työtön" (plus kaikki muut siinä välissä), niin kuinka välttää vastakkainasettelu?