Nyt taloustietäjät apuja: millä tavalla kannattaa sijoittaa jos aikaa on 15 vuotta ja 100 euroa kuukaudessa voi laittaa?
En etsi riskiä, vaan jotakin suht järkevää tapaa. En tajua sijoittamisesta paskaakaan. Tavoitteena tehdä eläkkeelle edes vähän extraa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on kaltaiseni mistään tietämätön aloittelija niin se rahasto voisi olla hyvä? OP:n laskurilla antaa tuolle ajalle tuolla summalla ihan ok tuoton. En tavoittele kovia voittoja, mutta jos jotakin ja pientä reissurahaa eläkkeelle sitten niin ei tartte kaikkea omasta eläkkeestä maksaa.
Käy sellainen peruskoulu jossa opetetaan taloustietoa ja sijoita kun ymmärrät itse asiasta jotain. Muuten suosittelen vaikka lottoamista.
Miksi vastaat noin ilkeästi? Muut on antaneet asiallisia vastauksia, mutta sinä olet ikävä. Jos ei ole muuta sanottavaa, niin aina voi olla kommentoimatta.
Laittaisin johonkin laajakirjoiseen rahastoon. Jos yksi ala pettaa odotukset, niin ei mene koko sijoitus. Ja se kuukausittainen sijoitus (pankki hoitaa) aina tilistä on vaivaton tapa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on kaltaiseni mistään tietämätön aloittelija niin se rahasto voisi olla hyvä? OP:n laskurilla antaa tuolle ajalle tuolla summalla ihan ok tuoton. En tavoittele kovia voittoja, mutta jos jotakin ja pientä reissurahaa eläkkeelle sitten niin ei tartte kaikkea omasta eläkkeestä maksaa.
Muista että ne "laskurit" ovat vain yksi markkinointi väline...Mulla on ikää 62-v. ja voin sanoa että KAIKKI laskurit ovat tähän mennessä osoittautuneet yli optimistisiksi. Harkitse vakavasti esim. kaks kertaa vuodessa tapahtuvaa suoraa osake kauppaa ja mieluiten ns. savupiippu teollisuuteen jotka ovat kohtuu hyviä osingon maksajia. Sitten vaan sijoitat osingot aina takaisin eli ostat lisää samaa herkkua, näin syntyy se kuuluisa korkoa korolle efekti. Kannattaa pyrkiä hyödyntämään esim. joulupukki rallia etc. ja sitä myötä tutustua asiaan vähän enemmänkin. Pitkän päälle ihan hauska harrastus...Onnea matkaan T: kommentin 14 kirjoittaja
Rahastokirja vasta-alkajille. Löytyy kirjastoista. Ihan selkeästi avattu rahastosijoittamista. Itse luin tuon reilu vuosi sitten ja aloitin rahastosijoittamisen. 2025 tuotto rahastoillani oli 8,04%, mitä ei normi säästötileiltä saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sellainen peruskoulu jossa opetetaan taloustietoa ja sijoita kun ymmärrät itse asiasta jotain. Muuten suosittelen vaikka lottoamista.
Miksi vastaat noin ilkeästi? Muut on antaneet asiallisia vastauksia, mutta sinä olet ikävä. Jos ei ole muuta sanottavaa, niin aina voi olla kommentoimatta.
SAMAA MIELTÄ!
Mun suositus on osakesäästötili ja hyvin osinkoa tuottavat osakkeet. Osingoilla ostat lisää osakkeita. Vero menee vasta sitten kun nostat rahaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Heh, porukka täällä taas pätemässä indekseillään, kun mä sain tänäänkin swingaamalla 2,13% tuoton salkkuun nähden, taitaa sijoitusmammoilla mennä kuukausia, että pääsevät samoihin lukuihin🤭🤭
Nuo emoijit kertoo kaiken lapsellisuudestasi, kuulit tuon "swingaamalla" sanankin äitisi rakastajalta kun sekin yrittää äitiäsi hurmata olevinaan rahamies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ilkeämpää menettää säästönsä kun ei tiedä mitä on telemässä. Tätä palstaa pölhömpää paikkaa ei ole kysellä sijoitusvinkkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ilkeämpää menettää säästönsä kun ei tiedä mitä on telemässä. Tätä palstaa pölhömpää paikkaa ei ole kysellä sijoitusvinkkejä
Paljon parempi kuitenkin antaa pankin ammattimaisen rahastonhoitajan sijoitella sitä satasta kuin lähteä itse opettelemaan ja maksamaan oppirahoja, varsinkin jos oman lähtötiedot sijoittamiseen ovat vähäiset ja kiinnostus oppia asiasta ei kovin suuri. Jokainen aktiivinen sijoittaja tietää, että oppirahat tulee itse siellä markkinoilla sähläillessä maksettua varsin helposti.
Pankin rahastossakin voit hävitä tuotot jos ne menevät kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen ja kuluton indeksirahasto, esim. Nordnet Suomi.
Teoriassa ei missään nimessä kannattaisi sijoittaa siihen. Jos elät Suomessa niin riskinhajautus kusee. Arvatkaapa onko minulla Nordnet Suomi indeksiä? 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, porukka täällä taas pätemässä indekseillään, kun mä sain tänäänkin swingaamalla 2,13% tuoton salkkuun nähden, taitaa sijoitusmammoilla mennä kuukausia, että pääsevät samoihin lukuihin🤭🤭
Nuo emoijit kertoo kaiken lapsellisuudestasi, kuulit tuon "swingaamalla" sanankin äitisi rakastajalta kun sekin yrittää äitiäsi hurmata olevinaan rahamies.
Hih, rahastoirmeliä vituttaa🤭🤭
"Liian kallista ei myöskään kannata ostaa, eli jos jokin rahasto on jo ollut pitkään markkinoilla ja saavuttanut huippunsa eikä enää tuota niin hyvin. Yleensä minä ainakin pyrin ostamaan jotain järkevää, melko uutta ja alussa olevaa rahastoa, sellaista toimialaa, josta tajuan jotain tai jonka kasvuun uskon. "
Ei rahaston tuotto ole mitenkään riippuvainen siitä, kuinka kauan se on ollut markkinoilla. Rahastot sijoittavat aina varansa johonkin muuhun (esim. tietyn alueen osakkeisiin), ja näiden osakkeiden tai muiden sijoituskohteiden tuleva arvokehitys on ihan sama siitä riippumatta, koska niihin sijoittavat rahastot ovat aloittaneet.
Se kannattaa kuitenkin aina muistaa, että rahaston mennyt hyvä tuotto ei ole mikään tae tulevasta.
Nodnetissä voit ostaa pienikuluisia Nordwnit omia tai Handelsbankenin indeksi rahastoja. Laitat esim 50€kk USA indeksi rahastoon ja 50€/kk Eurooppa indeksi rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Indeksirahastoon. Ensin vaikka vuoden ajan Eurooppa-indeksiin, sitten maailmaindeksiin ja Amerikkaan. Suomi voi olla hankala, koska välillä tuottaa hyvin, mutta sitten voi olla pitkän aikaa huonoa tuottoa. Kannattaa joka tapauksessa hajauttaa muutamaan eri rahastoon joko laittamalla heti kuukausittain pienemmän summan kuhunkin tai sitten hajauttaa ajan kanssa ja vaihtaa kohdetta vaikka vuoden välein.
Ei kannata. Pörssi on romahduksen partaalla Yhdysvalloissa ja Eurooppa seuraa perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeksirahastoon. Ensin vaikka vuoden ajan Eurooppa-indeksiin, sitten maailmaindeksiin ja Amerikkaan. Suomi voi olla hankala, koska välillä tuottaa hyvin, mutta sitten voi olla pitkän aikaa huonoa tuottoa. Kannattaa joka tapauksessa hajauttaa muutamaan eri rahastoon joko laittamalla heti kuukausittain pienemmän summan kuhunkin tai sitten hajauttaa ajan kanssa ja vaihtaa kohdetta vaikka vuoden välein.
Ei kannata. Pörssi on romahduksen partaalla Yhdysvalloissa ja Eurooppa seuraa perässä.
Jos jenkkilä prakaa niin kaikki tulee mukana, se on nähty ja koettu! Mutta päivä se on huomennakin...
Vierailija kirjoitti:
Pankin rahastossakin voit hävitä tuotot jos ne menevät kuluihin.
Katsos AP menettää rahansa joka tapauksessa kuten muutkin Palsta-Uunot.
Rahaston kuluihin kannattaa kiinnittää huomiota. Yli 0,5 % veloittavia ei kannata harkitakaan. Muistaakseni Seligsonin ja Handelsbankin passiivirahastot ovat olleet kärkipään tuottajia kategoriassaan vuodesta toiseen. Kauppalehdessä näitä vertailuja on joskus ollut.