Uusi tutkimus: lähes 70% naisista on ylipainoisia
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
En ole yleensä näpyttelevää tyyppiä, mutta kun miehen veljen vaimo valitteli joulupöydässä vaikean ylipanonsa syyksi etätöitä ja astmaa, oli pakko sanoa jotain. Etätöitä tekevänä minulla tulee silti päivittäin 10-15t askelta. Ja lapsuudesta astmaa sairastaneena tiedän, että liike on lääke. Ei ne kaupungit huvikseen tarjoa astmaatikoille halvemmalla esim. uimahalli- ja kuntosalikorttia.
Siis mikä kaupunki tarjoaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä muistaa, että myös luokassa 25 oleva BMI sisältää melkoisesti laardia.
Ihmiselle hyvä BMI on hyvin lähellä 20:tä, ellei sitten ole aivan poikkeuksellisen lihaksikas (99 % ihmisistä ei ole).
Aikamoinen yleistys tuo "ihmiselle hyvä". Ihmisessä voi ja saa olla myös sitä laardia ilman, että se haittaa terveyttä. Iäkkäille suositeltu BMI on korkeampi, normaalipainon yläraja on 27. Se laardi myös suojaa, ja rasvattomalla ihmisellä on esim. suurempi osteoporoosin riski. Jos rasva kertyy naisellisesti reisiin ja takamukseen, siitä ei ole terveydelle haittaa.
Tuo "hyvin lähellä 20:tä" tarkoittaa hyvin hoikkaa ihmistä, ja se on sinänsä ok. Mutta yhtä ok on painoindeksi 24, vaikka sitä rasvaa vähän olisi. Tosi vähärasvaisen kropan ihannoijalle vain ulkonäkö on tärkeä, kun oikeasti tärkeää on terveys eikä mikään muu.
Se kaikista pahin rasvatyyppihän on sisäelinrasva, viskeraalirasva.
Minä?
3 kiloa ylipainoa.
Vyötärönympärys 81 cm.
Ja Kuntoplussassa naisille suositeltu ympärys on alle 80 cm.
Minä?
3 kiloa ylipainoisena, melkein vastaan tuota ideaalia. Ja Ihan varmasti vastaan tuota ideaalia, kun olen kolme kiloa kevyempi.
Paras toki olisi kehonkoostumusmittaus, ja sellaisessa haluan käydä myös. Sieltä saan oikeaa tietoa.
Mutta siitä olen varma. Että nykyinen paino, 79 kiloa, on paljon parempi kuin alkuperäinen paino, 101 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yleensä näpyttelevää tyyppiä, mutta kun miehen veljen vaimo valitteli joulupöydässä vaikean ylipanonsa syyksi etätöitä ja astmaa, oli pakko sanoa jotain. Etätöitä tekevänä minulla tulee silti päivittäin 10-15t askelta. Ja lapsuudesta astmaa sairastaneena tiedän, että liike on lääke. Ei ne kaupungit huvikseen tarjoa astmaatikoille halvemmalla esim. uimahalli- ja kuntosalikorttia.
Siis mikä kaupunki tarjoaa??
Pk-seudulla ja sen kehyskunnissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Trumpin voitto on hyvä asia maailmalle kun woke, lqbt, transnarsistit, feminatsit, vihervasemmiston perseilijät saavat nenilleen Trumpin voiton kautta.
Rehellisyys nousee uuteen arvostukseen, kun asioista saa puhua oikeilla nimillä. Sukupuolia on kaksi, kehopositiivisuus on sairaalloista lihavuutta ja, jos ei tykkää jostain niin sen saa sanoa suoraan eikä tarvitse varoa loukkaantujien loukkaantumista. Paska maa on paskamaa. Eikä se ole rasismia.
Miehekkyys ei ole toksista maskuliinisuutta. Valhe toksiesta miehisyydestä on feminatsien valhe, jolla he hankkivat vaikutusvaltaa naisten joukossa.
Äiti on äiti eikä mikään mies, joka voi synnyttää.
Mies joka leikkaa munat pois ei ole nainen. Hän on mielenterveyspotilas ja iso korsto oikeasti raskaaksi tulevien naisten maailmassa.
Trump on itse lihava. Vähän sama ironia kuin Hitlerin arjalaisuusihanteissa. Tyyppi itse näytti ihan muulta.
Eurooppalaisesta näkökulmasta lihominen on ollut viime vuosinakin nopeaa: vielä vuonna 2014 suomalaiset olivat Euroopan 15:nneksi lihavin kansa, mutta vajaan kymmenen vuoden kuluttua vuonna 2022 suomalaisten sijoitus nousi kolmanneksi.
Epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen lisääntyminen selittää väestön lihomisen.
Viime vuosikymmeninä esimerkiksi hampurilaisten, sipsien, makeisten ja sokerijuomien käyttö on lisääntynyt.
Pitkälle prosessoidut tuotteet, joissa on kaloreita moninkertaisesti verrattuna tavalliseen suomalaiseen ruokaan. Liiallisten kaloreiden lisäksi niistä tulee usein liikaa suolaa ja vitamiineja on vähän.
On vaikea syödä terveellisesti jos makeat ja rasvaiset ruoat ovat puolet halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sinne uimaan ja kuntosalille mennä, jos ne muut käyttäjät osaisivat ajatella muuta kuin omaa persettään ja jättää hajusteet käyttämättä. Salikäynnistä ei ole mitään hyötyä, kun joutuu astmakohtauksen jälkeen päivystykseen ja saa toipua viikkoja astman pahenemisvaiheesta.
Joskos Trumppi on kieltänyt Transformers-elokuvat kokonaan? Niissähän autot muuntautuu roboteiksi ja takaisin ihan koko ajan. Pelkkää wokea alusta loppuun.
Ei pieni pyöreys naisessa haittaa, mutta kaikenlainen äärikohkaaminen, aktivismi ja ehdottomuus rumentaa kenet tahansa.
Epäterveellisen ruoan tarjonta on hurjaa, ja annoskoot ovat valtavia.
Eikä tämä älykännykkä- ja netflix-aika tilannetta ainakaan paranna.
Minun nelikymppinen pitkän naisen BMI on 25, ja vaikka minulla on siis vähän turhaa rasvaa vyötäröllä enkä ole laiha, niin silti minut taidetaan nykymaailmassa laskea hoikkiin, mikä on outoa. Skaala on kasvanut loppupäästä niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sinne uimaan ja kuntosalille mennä, jos ne muut käyttäjät osaisivat ajatella muuta kuin omaa persettään ja jättää hajusteet käyttämättä. Salikäynnistä ei ole mitään hyötyä, kun joutuu astmakohtauksen jälkeen päivystykseen ja saa toipua viikkoja astman pahenemisvaiheesta.
Ei ne ole ainoa tapa liikkua. Ja koska olet viimeeksi käynyt kokeilemassa? Meidän uimahallilla en ole pitkiin aikoihin törmännyt hajusteisiin. Toki voit vaan jatkaa tekosyiden keksimistä. Hyväkuntoinen astmaatikko ei kärsi hajusteiden aiheuttamista oireista kuin sen päivän ja korkeintaan seuraavan. Hyvä kunto myös vähentää muutenkin astmaoireita.
T. Vaikea astma, allergioita, hengitysteiden rakennevikoja ja silti hoikka ja hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen näkee ihan ympärille katsomallakin. Lihavia miehiä ja naisia on koko ajan enemmän. Nyt lomalla ollessa eri paikoissa on nähnyt myös, miten valtavasti on lihavia lapsia ja perheitä, joissa kaikki on vaikeasti ylipainoisia. Asialle pitäisi tehdä oikeasti jotain.
Mitä mielestäsi sille voi tehdä? Ihan itse ihminen mättää sitä ruokaa sisäänsä, vapaaehtoisesti. Lihavuus ei ole sairaus vaan itseaiheutettu tila. Seuraus omista valinnoista. Valistus on ainoa keino ja sitä on jo runsaasti tarjolla, suorastaan tuputettuna.
Joku vain haluaa syödä herkullisia ruokia niin, että lihoo ja rehkiminen ei ole enää niin kiinnostavaa. Todennäköisesti Suomen ylipainoisuus raketoi koska ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat vuosi vuodelta lähempänä Yhdysvaltoja.
Eihän meillä pk-seudun ulkopuolella ole edes monia korkealuokkaisia ravintoloita enää, eivätkä ne pääsääntöisesti kannata. Väki haluaa syödä ulkona pizzaa, hampparinväärää eli hampurilaisia ja muuta nopeasti syötävää ja hyvänmakuista.
Ihmiset ovat sokeutuneet ulkonäölleen ja sille mikä on normaalia. Keskusteluissa tulee vastaan mitoissa 165/85 olevia naisia, jotka tosissaan väittävät etteivät ole lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Lihavia miehiä on aina suhteellisesti enemmän kuin naisia. Jos tästä haluaa keskustella niin loogista keskustella molemmista. Itse en kyllä jaksa. Kukaan ei maksa minulle mistään terveysneuvonnasta, joten mitä tuo minulle kuuluu.
Nuoret naiset ovat menneet jo ylipainossa miesten ohi. Miehet sentään käyvät intin, jossa painoa pyritään saamaan kuriin. Naiset taas jatkavat lihoamista nopeammin kuin koskaan ennen.
Tällaisena 172cm ja 60kg naisena on nykyään aivan vinkuheinä työyhteisössä. Ja siitä saa kyllä nälviä, mutta ylipainosta ei.
Taitaa tutkimus koskea palstalla notkuvista naisvalaista :D
Ylipainoa ihanoidaan naisten keskuudessa...
Kerro, paljonko euroja, dollareita, muuta, mitä? olet naisellesi maksanut vaikka viime kuussa, kun maksat hänelle kaiken?
Paljonko prosentuaalisesti liikunta laihduttaa verrattuna ruokavalioon?
Millaisia hömppäsarjoja naisesi katsoo ja miksi? Etkö itse viihdytä häntä mitenkään?
Ja lopuksi, oletko itse ylipainoinen?