Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko 10-sormijärjestelmän näppäimistöllä?

Vierailija
05.01.2026 |

Minä en osaa. Nuoremmat ilmeisesti oppineet koulussa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin erinomaisesti. Vielä ysärin alussa kauppiksessa ( opisto ) oli konekirjoitusta sähkökirjoituskoneilla. Mutta osaatteko kirjoittaa näppäimistöllä nopeasti yhdellä kädellä? Vasen käteni vammautui onnettomuudessa ja olen kehittynyt aika nopeaksi oikealla kädellä.

Vierailija
22/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä, konekirjoitustunnilla oppi, kun piti kirjoittaa monta arkkia paperia aslak aslak aslak aslak aslak jne.

Juu, meillä taisi lähteä jostain jkkj sdss yhdistelmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ainoa peruskoulun valinnaisista, josta on oikeasti ollut hyötyä: konekirjoitus. Muistan, että ei ollut kasarilla trendikkäimpien aineiden joukossa. 

Vierailija
24/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ehkä olen osannut, nyt käytän pääasiassa neljää sormea.

Vierailija
25/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoitusta oli kaksi tuntia peräkkäin, oli kyllä melko hyydyttävää näpytellä kirjoituskoneilla typeriä lauseita, mutta oli siitä kuitenkin paljon hyötyä.

Vierailija
26/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmensormijärjestelmällä kirjoitan nytkin. Hallussa on. Mahdolliset virheet johtuvat vain humalatilassa.

Opiskeluaikana opettelin tämän taidon, kun sitä opinahjossa suositeltiin. Mutta ei meillä koulussa sitä ollut, en muista oliko edes valinnaisena. Varmaan oli, mutta en valinnut konekirjoitusta.

Mutta siitä olen hämmästynyt, että koulussa ei nykyäänkään ole kymmensormijärjestelmän opetusta kaikille. Ja meidän koulussa ei ole mahdollista valita sitä edes valinnaisena. Vanhemmat ovat sitä vanhempainilloissa toivoneet, mutta silti sitä ei saada tarjolle. En tiedä mistä tuo nihkeä suhtautuminen johtuu. Erittäin tarpeellinen taito olisi ihan jokaiselle. Ei ole sellaista työtä, missä ei joskus jotain sähköpostia tai hakemusta tai raporttia tarvitsisi kirjoittaa. Itse olen maanviljelijän vaimo, ja kyllä vain siinäkin hommassa kaikenlaista paperia pitää olla, ja minä niitä sitten miehen sanelusta kirjoitan.

Vierailija
27/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin taoin konekirjoitusta  kun ei tullut valinnaisryhmää käsitöihin jonka olisin halunnut 

Osaan nyt paremmin kuin silloin mutta opin kymmensormijärjestelmän 

Vierailija
28/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut koulussa 80-luvulla. Oma kirjoitusnopeus yli 400 merkkiä/min eli erittäin hyvä, mutta huiput tykittävät yli 500 merkkiä/min.

Vierailija
29/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kuin 9-sormijärjestelmän. Katkaisin vasemman käden pikkurillin onnettomuudessa.

Vierailija
30/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Otin yläasteella sen valinnaiseksi. 

Tytär ei osaa, en ymmärrä miten sekin kirjoittaa niin nopeasti ilman järjistelmää.

Sen opettaminen lopetettiin kai sitten joskus ysärillä tai jotain. En tajua miksi. 

N51

Vierailija
31/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoitustunneilla opin. Olin tosi nopea ja tein vähän virheitä. 

Vierailija
32/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, näppäimiston lisäksi myös pianolla ja kitaralla.

M54

Vierailija
33/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma jos pikku virheet ei haittaa 

Vierailija
34/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Vierailija
35/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Opin joskus nuorena. Pianonsoittajalle tuntuu luontevammalta kuin yhdellä sormella tökkiminen.

Vierailija
36/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Kävin yläasteella konekirjoituskurssin, siitä asti olen ollut melko nopea kirjoittamaan.

Vierailija
37/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha taito. 4-5 sormella kirjoittelee ihan sujuvasti

Vierailija
38/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kauppaopiston toimistotekniikan tunteihin kuului myös kymmensormijärjestelmän opettelu alkuun manuaalisella kirjoituskoneella. Myöhemmin päästiin atk-luokkaan kirjoittamaan tietokoneilla. Kotona itselläni oli käytössä sähkökirjoituskone.

Vierailija
39/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta osasin kouluaikaan. Nyt on 6-sormijärjestelmä käytössä käytännössä.

Vierailija
40/42 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha taito. 4-5 sormella kirjoittelee ihan sujuvasti

Turha taito on tuokin. Minä käytän netin selaamiseen tablettia ja yhdellä eli pikkusormella kirjoitan.