Osaatko 10-sormijärjestelmän näppäimistöllä?
Minä en osaa. Nuoremmat ilmeisesti oppineet koulussa?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, konekirjoitustunnilla oppi, kun piti kirjoittaa monta arkkia paperia aslak aslak aslak aslak aslak jne.
Juu, meillä taisi lähteä jostain jkkj sdss yhdistelmistä.
On varmaan ainoa peruskoulun valinnaisista, josta on oikeasti ollut hyötyä: konekirjoitus. Muistan, että ei ollut kasarilla trendikkäimpien aineiden joukossa.
Joskus ehkä olen osannut, nyt käytän pääasiassa neljää sormea.
Konekirjoitusta oli kaksi tuntia peräkkäin, oli kyllä melko hyydyttävää näpytellä kirjoituskoneilla typeriä lauseita, mutta oli siitä kuitenkin paljon hyötyä.
Kymmensormijärjestelmällä kirjoitan nytkin. Hallussa on. Mahdolliset virheet johtuvat vain humalatilassa.
Opiskeluaikana opettelin tämän taidon, kun sitä opinahjossa suositeltiin. Mutta ei meillä koulussa sitä ollut, en muista oliko edes valinnaisena. Varmaan oli, mutta en valinnut konekirjoitusta.
Mutta siitä olen hämmästynyt, että koulussa ei nykyäänkään ole kymmensormijärjestelmän opetusta kaikille. Ja meidän koulussa ei ole mahdollista valita sitä edes valinnaisena. Vanhemmat ovat sitä vanhempainilloissa toivoneet, mutta silti sitä ei saada tarjolle. En tiedä mistä tuo nihkeä suhtautuminen johtuu. Erittäin tarpeellinen taito olisi ihan jokaiselle. Ei ole sellaista työtä, missä ei joskus jotain sähköpostia tai hakemusta tai raporttia tarvitsisi kirjoittaa. Itse olen maanviljelijän vaimo, ja kyllä vain siinäkin hommassa kaikenlaista paperia pitää olla, ja minä niitä sitten miehen sanelusta kirjoitan.
Minäkin taoin konekirjoitusta kun ei tullut valinnaisryhmää käsitöihin jonka olisin halunnut
Osaan nyt paremmin kuin silloin mutta opin kymmensormijärjestelmän
Olen oppinut koulussa 80-luvulla. Oma kirjoitusnopeus yli 400 merkkiä/min eli erittäin hyvä, mutta huiput tykittävät yli 500 merkkiä/min.
En osaa kuin 9-sormijärjestelmän. Katkaisin vasemman käden pikkurillin onnettomuudessa.
Osaan. Otin yläasteella sen valinnaiseksi.
Tytär ei osaa, en ymmärrä miten sekin kirjoittaa niin nopeasti ilman järjistelmää.
Sen opettaminen lopetettiin kai sitten joskus ysärillä tai jotain. En tajua miksi.
N51
Konekirjoitustunneilla opin. Olin tosi nopea ja tein vähän virheitä.
Osaan, näppäimiston lisäksi myös pianolla ja kitaralla.
M54
Helppo homma jos pikku virheet ei haittaa
Osaan. Opin joskus nuorena. Pianonsoittajalle tuntuu luontevammalta kuin yhdellä sormella tökkiminen.
Osaan. Kävin yläasteella konekirjoituskurssin, siitä asti olen ollut melko nopea kirjoittamaan.
Turha taito. 4-5 sormella kirjoittelee ihan sujuvasti
Aikoinaan kauppaopiston toimistotekniikan tunteihin kuului myös kymmensormijärjestelmän opettelu alkuun manuaalisella kirjoituskoneella. Myöhemmin päästiin atk-luokkaan kirjoittamaan tietokoneilla. Kotona itselläni oli käytössä sähkökirjoituskone.
En, mutta osasin kouluaikaan. Nyt on 6-sormijärjestelmä käytössä käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Turha taito. 4-5 sormella kirjoittelee ihan sujuvasti
Turha taito on tuokin. Minä käytän netin selaamiseen tablettia ja yhdellä eli pikkusormella kirjoitan.
Osasin erinomaisesti. Vielä ysärin alussa kauppiksessa ( opisto ) oli konekirjoitusta sähkökirjoituskoneilla. Mutta osaatteko kirjoittaa näppäimistöllä nopeasti yhdellä kädellä? Vasen käteni vammautui onnettomuudessa ja olen kehittynyt aika nopeaksi oikealla kädellä.