Miten kukaan voi nauttia talvesta?
Tykkäättekö muutenkin kaikesta ankeasta ja epämukavasta? Sitä talvi just on, kun kasvot ahavoituu kirvelevän kuiviksi, sisällä on kylmä, ulkona on kylmä, peseytyessä on kylmä ja jopa saunassa on kylmä. Pimeää ja hankalaa kaikki.
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Nämä pakkasfanit on varmaankin laiskoja jotka ei mitään muuta teekään kun makaavat kotona peiton alla telkkaa tuijottaen ym ja mässyt vieressä nauttien kun on kylmää ettei tarvi olla sosiaalinen. En voi muuten ymmärtää.
Et säkään sitten paljoa ymmärrä. Pakkasella on just ihanaa ulkoilla, se kauneus ympärillä piristää mieltä ja raikas ilma virkistää. Vastapainoksi sitten on mukava fiilistellä kotona lämpimässä. Kai se on sama kuin kesäfanit tykkää hikoilla ulkona ja sitten hehkuttaa kun pääsee viileään kotiin. Meitä on moneksi. Eikä sen nyt tarvii niin mustavalkosta olla - mä tykkään sekä talvesta ja kesästä, ja kaikesta siltä väliltä. Mukavaa vaihtelua kun saa ulkoilla erilaisissa sääolosuhteissa, sitä mä arvostan Suomessa.
Miten voi nauttia talvesta? No vaikkapa hiihtämällä, lenkkeilemällä, menemällä pikkuväen kanssa pulkkamäkeen, kutomalla villasukkia tai lukemalla hyviä kirjoja samalla kuumaa kaakaota hörppien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankeeta on, ei voi paljon muuta tehdä kun pysytellä lämpimänä ja terveenä eli selviytymistä vaan. Kesällä voi sitten elää ja nauttia kaikesta.
Anteeksi pakko kysyä.
Mitä sä sitten kesäisin teet ja miten nautit?
En ole edellinen mutta kesällä olen ulkona suunnilleen 07-22, hoidan kahta puutarhaa, uin omassa altaassa, järvissä ja merissä, kävelen, teen ruokaa ulkona, luen ulkona, käyn marjassa ja sienessä, reissaan kylissä ja kaupungeissa eri ulkotapahtumissa, nautin lounasta/päivällistä terassilla, otan aurinkoa ja nukun päikkärit puiden katveessa. Teen raksahommia, metsähommia, tapaan ystäviä ja lastenlapsia. Reissaan
Ja tietty kaikki ne perushommat mitä talvellakin pl tv:n tuijotus.
Vanhemmillani on tällä hetkellä 14 astetta lämmintä yläkerrassa, alakerrassa (missä sauna) vielä vähemmän. Lämmintä vettä tuolla ei ole tullut kunnolla oikein koskaan. Saunaa lämmittämällä pystyy peseytymään jotakuinkin inhimillisesti. Onneksi ei tarvitse enää asua sellaisissa oloissa. Mutta tällä tavalla lämpimästä kämpästä, jossa kaikki toimii, on hyvä huudella. Minä tosin vihaan talvea silti. Talvessa ei ole yhtään hyvää puolta, mutta kestää tämän paremmin, kun edes kotona on lämmin ja hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kovasti. Voi makoilla takkatulen ääressä vilttiin kääriytyneenä ja lukea kirjaa.
Et tee mitään muuta koko talven aikana?
Ap
Eikö nää talvinarisijat ole koskaan olleet lapsia?
Eivät ole kuulleet luistelemisesta, pulkkamäestä, lumisodasta, hiihtämisestä jäällä, lumilinnojen rakentamisesta jne...?
Ohis, mutta vihasin noita jo lapsena. Nyt aikuisena on ihanaa, kun saa ulkoilla oman maun mukaan. Käyn juoksemassa ja lenkitän koiraa. Niissä tulee lämmin ja pääsee sisälle, kun haluaa. Ei tarvitse enää ikinä käkkiä missään laskettelukeskuksessa, hiihtoladulla tai pulkkamäessä.
Rakastan talvea, kylmää ja lunta.
Olen ekstaasissa, kun päivät alkavat
elokuussa lyhentyä.. ja alan polttaa
kynttilöitä värikylläistä ruskasinfoniaa ihaillen. En perusta kesäsesongin helteistä, mölyfestareista, itikoista, sääskistä.
En liioin siitepölyallergiasta, joka saa
silmäni vuotamaan ja rähmimään punaisina..
Kivaa ja kirpeää tammiviikkoa
juuri sinulle. 💙🌨🌡
E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä kävelyllä ja villasukista huolimatta varpaat tuli tosi kipeäksi mutta nyt alkaa olla jo parempi. Musta on kyllä viime aikoina vasta tullut talvenvihaaja. Ennen en edes vihannut sitä. Kesä ja syksy on kivaa.
Väärät kengät jos varpaat kipeytyy.
Jos sä laitat villasukat kenkiin, joita tavallisesti käytät niin ne kengät alkaa puristamaanpitäis olla kokoa isompi tai sit oikeat talvilenkkeilyyn tarkoitetut lämmöneristeineen, joita voi käyttää normaalien sukkien kanssa.
Mulla on jalat jäässä sisätiloissakin vaikka on villasukat jalassa.
Ap
Talvella saa ainakin nukuttua hyvin. On pimeetä ja ihanaa mennä lämpöisen peiton alle. Kesällä ei sitten nukuta yhtään
Meillä ei ole ilppiä. Talvella koti on lämmin. Ja kesällä se on myös lämmin. Mutta otan sata kertaa mielummin sen 30 asteisen kodin kesäisin kuin yhtään kylmää pakkaspäivää talvella. Harrastan juoksua ja juoksen mielummin helteessä kuin pakkasessa. Näillä ilmoilla keuhkot hajoaa tuonne ulos ihan jo kävellessä näin astmaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kovasti. Voi makoilla takkatulen ääressä vilttiin kääriytyneenä ja lukea kirjaa.
Ap
Eivät ole kuulleet luistelemisesta, pulkkamäestä, lumisodasta, hiihtämisestä jäällä, lumilinnojen rakentamisesta jne...?
Tuo kommentoija lukee kirjaa takkatulen ääressä eikä leiki lumisotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ohis, mutta vihasin noita jo lapsena. Nyt aikuisena on ihanaa, kun saa ulkoilla oman maun mukaan. Käyn juoksemassa ja lenkitän koiraa. Niissä tulee lämmin ja pääsee sisälle, kun haluaa. Ei tarvitse enää ikinä käkkiä missään laskettelukeskuksessa, hiihtoladulla tai pulkkamäessä.
Sitä se on, kun ei osaa niitä talvilajeja.
Ap, jotkut ei vaan tajua miten kuluttavaa on palella koko ajan kuukausia putkeen. Luulen, että samalla tavalla en itse pysty ymmärtämään miten kuluttavaa kesähelle on joillekin. Itse kun kestän sen varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Talvella saa ainakin nukuttua hyvin. On pimeetä ja ihanaa mennä lämpöisen peiton alle. Kesällä ei sitten nukuta yhtään
En mä ainakaan nuku hyvin. Nukkumaanmennessä pitää olla täysi vaatetus, kolme peittoa ja lämpöpussi. Keskellä yötä tulee sitten liian kuuma tän varustuksen kanssa ja kun se on purettu niin seuraavaksi herää siihen, että on kylmä, kun on vähentänyt liikaa peittoja jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ilppiä. Talvella koti on lämmin. Ja kesällä se on myös lämmin. Mutta otan sata kertaa mielummin sen 30 asteisen kodin kesäisin kuin yhtään kylmää pakkaspäivää talvella. Harrastan juoksua ja juoksen mielummin helteessä kuin pakkasessa. Näillä ilmoilla keuhkot hajoaa tuonne ulos ihan jo kävellessä näin astmaatikolla.
Meillä kesällä ilppi painaa sinisenä, että sisälämmöt maks 20 astetta. Talvella 18-19 just sopivasti, kun heittää ohuen hupparin. Nukkuessa aina ilman paitaa ja ohuella peitolla.
Niin, ja en ole "hikoileva läski" vaan normaalilla aineenvaihdunnalla ja pintaverenkierrolla varustettu aktiiviliikkuja.
Mutta fysiologiat on erilaisia.
Itse jouksen kesällä aina todella aikaisin aamusta, kun viileää.
Ja koska ne vtun linnut herättää metelillään aamuyöstä, vaikka talossa on lentomelulasit...stnan tintit.
Tämä ketju hyvin todistaa, miten erilaisia me ihmiset ollaan, ja miten asiat joista toinen nauttii, saa jonkun liki raivon partaalle. Jos vaan hyväksyttäisiin se erilaisuus, ja yritettäisiin elää sopuisasti - etenkin näinä epävarmoina aikoina. Jotenkin tuommoinen tappelu vuodenajoista, joille ei voida mitään, tuntuu hieman turhalta. En minäkään talvesta pidä, mutta ymmärrän kyllä jos joku tästä nauttii, eikä se ole minulta millään lailla pois, eikä vaikuta elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kesällä ilppi painaa sinisenä, että sisälämmöt maks 20 astetta. Talvella 18-19 just sopivasti, kun heittää ohuen hupparin. Nukkuessa aina ilman paitaa ja ohuella peitolla.
Niin, ja en ole "hikoileva läski" vaan normaalilla aineenvaihdunnalla ja pintaverenkierrolla varustettu aktiiviliikkuja.
Ja koska ne vtun linnut herättää metelillään aamuyöstä, vaikka talossa on lentomelulasit...stnan tint
😀 linnuille 100%
Meilläkään ei ole pihassa yhtään talipalloa, siemeniä tmv. Paleltukoot perkeleet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska ne vtun linnut herättää metelillään aamuyöstä, vaikka talossa on lentomelulasit...stnan tint
Kyse on varmasti juuri synnynnäisistä ominaisuuksista, joihin pystyy hyvin vähän vaikuttamaan. Itse karaistin itseäni joku vuosi ihan tarkoituksella, että pärjäisin talvella paremmin. No, hyödyt eivät ehtineet talveksi, kevät oli vähän viileä pitkälle juhannukseen, jolloin pärjäsin paremmin kuin normaalisti. Sitten tuli kesän hellejakso, johon sujahdin hetkessä. Sen jälkeen taas palelinkin älyttömästi heti, kun viileni. Totesin, ettei se karaistuminen ole sen arvoista, koska tapahtuu hitaasti ja hyödyt nollaantuu heti, kun on lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla ikinä tarvittu viilennystä Suomessa eikä etelä-Euroopan kodissakaan. Rakastamme lämpöä eikä se haittaa fyysistäkään työntekoa. Kylmä haittaa kaikkea!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa!
Itselle jatkuva pimeys tekee sen etten herää kunnolla päivällä vaan olen kuin zombie ja yöllä en saa unta. Kroppa ihan sekaisin ilman valoa.
Kesällä taas pärjää 4-5 h unilla pimeimmällä hetkellä kun vslo antaa energiaa. Verhoja en pidä ikkunan edessä kesälläkään koska parasta on aamun kajo
sisällä kylmä, saunassa kylmä?
eiks sulla oo talossa lämmitystä?
ja miks lämmität saunan talvella eri lämpöseks ku kesällä??