Mikä ihan tavallinen asia on sinulle kauhistus?
-Jos joku tulee kylään
- mökkeily
- ryhmäjumppa
- disco
Muita?
Kommentit (78)
Sianlihan syöminen
Makaronilaatikon syöminen
Salilla käyminen
Auton omistaminen ja sillä ajaminen
Mopoautot.
Toivottavasti ei ikinä päädy sellaisen kyytiin
Vierailija kirjoitti:
Häpykarvat naisella
Miten sä tiedät tollasen jutun? Ootko siis nähnyt? Hyi stna!
Vierailija kirjoitti:
En kauhistele mitään. Sillä mitään ei ole pakko tehdä tai mennä jos ei halua. Jokainen aikuinen voi itse vaikuttaa omiin menemisiin tai jättää menemättä. Ei kannata jokaisesta asiasta tehdä jäävuoren kokoista ongelmaa.
Minä kauhistelen kaltaisiasi heikkoitsetuntoisia itsensä muiden yläpuolelle nostajia jotka eivät edes käsitä lukemaansa. Aloituksessa ei puhuttu mitään jäävuoren kokoisista ongelmista eikä pakkotekemisistä.
Vähänkin sottaavan ruuan syöminen seurassa. Jotain jugurttia voin syödä lusikalla tai vaikka banaanin helposti.
Kantapääkovettumat
Rapina
Kaikki naisen karvat paitsi hiukset
Funkrock, esim Red Hot Chili Peppers
1. Lainsäädännön näkökulma
Suomessa lapsen hoitoon liittyvät asiat perustuvat muun muassa:
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983)
Vanhemmilla on yhteinen huoltajuus, ellei toisin ole päätetty.
Huoltajien on huolehdittava lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
Vanhempien tulee järjestää lapsen hoito siten, että lapsen etu toteutuu.
Lapsen huollon ja elatuksen velvoitteet
Alle 12-vuotiaat lapset eivät lain mukaan voi olla yksin kotona pidempiä aikoja ilman aikuisen vastuuta, ellei lapsen kypsyys ja tilanne ole poikkeuksellisen sopiva.
Suomessa ei ole tarkkaa ikärajaa, mutta esimerkiksi Lastensuojelulaki (417/2007) ja viranomaisten ohjeet suosittelevat, ettei alle 10-vuotiasta lasta jätetä yksin pitkäksi aikaa.
Lapsen kyky toimia hätätilanteessa ja vastuunkantokyky otetaan huomioon.
Vastuukysymykset
Jos lapsi jää yksin kotiin ja jotain sattuu, huoltajalla voi olla laillinen vastuu tilanteesta, myös vahingon tai laiminlyönnin osalta.
2. Tarkastelua tilanteeseesi
Poikasi on 6-vuotias ja oli kertomasi mukaan yksin 10-vuotiaan kanssa kotona.
10-vuotias ei lainsäädännössä vielä ole riittävä ikä täydelliseen vastuuseen, varsinkin jos jotain vakavaa sattuu.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että huoltaja, joka lapsen jättää, kantaa päävastuun turvallisuudesta.
Tämä voi herättää kysymyksen: voisiko tällainen tilanne olla huostaanoton tai lastensuojelun puuttumisen riski?
Ei automaattisesti, mutta jos tällainen jää toistuvaksi, lastensuojeluviranomaiset voivat katsoa, ettei lapsen turvallisuudesta huolehdita.
3. Mitä voi tehdä käytännössä
Kirjallinen huomio huoltajalle
Voit ystävällisesti mutta selkeästi kertoa, että 6-vuotiasta ei saa jättää 10-vuotiavan vastuulle.
Hyvä on mainita, että tämä voi vaarantaa lapsen turvallisuuden ja kuormittaa 10-vuotiasta henkisesti.
Tapaamis- tai huoltosopimuksen tarkistus
Jos vuorottelujärjestelyt sallivat tällaisia tilanteita, voi olla tarpeen tarkentaa sopimusta: esim. 6-vuotias ei saa olla yksin 10-vuotiaan kanssa ilman aikuista.
Hätätaitojen harjoittelu
Vaikka laki ei edellytä lapselta täydellistä toimintaa, 10-vuotiasta voi opastaa hätätilanteisiin, puhelinnumeroihin ja nopeisiin toimiin, mutta se ei poista vanhemman vastuuta.
Lastensuojelun neuvonta
Jos olet epävarma, voit kysyä lastensuojelun perheasioiden neuvonnasta, ilman että tehdään ilmoitusta. Tämä on neutraali tapa saada ohjeita.
4. Yhteenveto
Lain mukaan alle 10-vuotias ei voi turvallisesti kantaa vastuuta toisesta lapsesta.
6-vuotias ei voi olla kotona ilman aikuista valvontaa, vaikka olisi vanhemman lapsen kanssa.
Huoltajalla, joka jättää lapsen näin, on laillinen vastuu lapsen turvallisuudesta.
Tilanne kannattaa kirjallisesti huomioida ja tarkentaa huoltajien välisiä sopimuksia.
Avantouinti. Tosin ei ole ihan tavallinen asia, mutta huomattavasti lisääntynyt. Ainakin juttujen mukaan.
Kuntosalit. Kalseampia ja kamalampia paikkoja mitä nyt äkkiseltään muistan.
Puhelimeen vastaaminen, jos soittaja on joko tuntematon numero tai numero jota minulla ei ennestään ole puhelinluettelossa. En koskaan vastaa näihin enkä soita takaisin.
LAITTAKOOT TXTARIA JOS ON OIKEETA ASIAA!!!
T. palstamamma
Maksalaatikko, liikunnan harrastaminen aamuisin, kampaajan kanssa rupattelu, pitkät kynnet miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen elämä, jossa ei ikinä oikein tehdä mitään tavallisesta poikkeavaa. Syödään aina samoja ruokia, ei matkustella uusissa paikoissa, ei opiskella uusia asioita, ei kehitetä itseään millään lailla. Jokainen päivä on toistoa edellisestä.
Kuvailit juuri minun elämää. Milloin olet vakoillut minua? Minä olen aina nauttinut Päivä murmelina-elämästä. Päivääkään en vaihtaisi pois!
Hiusten kotivärjäys. Ei ikinä ! Kyllä teetän kampaajalla mieluummin.
Isot koirat jotka vaativat puolet vuorokaudesta aktiviteettia ja syövät hevosen verran. Kuka haluaa käyttää niin paljon rahaa ja vaivaa lemmikkiin joka painaa niin paljon että muserrut kun se tulee syliin? Sukulaisella on pari 50kg koiraa enkä ymmärrä ollenkaan kun heidän arki on niin hankalaa ja kaikki menee koirien aikataulujen ja tarpeiden mukaan
Tanssiminen
Baarit
Saunominen, paljut
Ulkomaanmatkat
Uimahallit, uimarannat, avannot
Ilotulitukset
Häät
Polttarit
🤢🤢🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ja taikinanaamaisia vellihousuvanhempiaan.
Kysymys oli "mikä asia".
Ilmeisesti siinä oli liikaa ymmärtämistä.
Vellihousuvanhempi bongattu 🤭
Miten se haittaa sinua?
Mikä siinä niin järkyttää jopa?