Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen ratikoiden lipuntarkastus on vitsi

Vierailija
05.01.2026 |

Pari kertaa on osunut kohdalle muutaman vuoden aikana. Kummallakin kerralla sieltä olisi hyvin ehtinyt poistua liputtomana ennen kuin ne ehtivät omalle kohdalle. Ja toki myös vaatetuksesta näkee heti kun astuvat sisälle. Mikä järki tässä on? Tyhmä pitää olla jos matkustaa ilman lippua ja jotenkin onnistuu jäämään siitä kiinni. 

Kommentit (209)

Vierailija
181/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latviassa oli hyvä systeemi: bussi tien sivuun (huom: EI pysäkki) tarlastajat sisään -> ovet kiinni, ja matka jatkuinkun kaikkien liput käyty läpi.

Vastaava vois ratikassa toimia niin, että (siviiliasuiset) tarkastajat sisään, ja ratikka stoppiin ovet kiinni kahden pysäkin väliin.

Ja siinä sitten odotellaan minuuttikaupalla sitä, että tarkastajat käy ratikallisen ja tukitaan samalla muiden ratikoiden kulku? Voin muuten kertoa, että tuossa kun sitä tyhjänpäiväisesti odoteltaisiin tarkastajia, niin minä maksavana asiakkaana ainakin huutaisin niille tarkastejille, että zaatanan paskat pistäkää vauhtia siihen hommaan, ei täällä ole koko päivää aikaa etanoita odotella...

Jos se olisi heidän työnsä, sinä kuola roiskuen rähjäisit heille sen tekemisestä? Ok. Onhan meissä maksavissa asiakkaissa kaikenlaisia käytöshäiriöisiä. Harva vaan julistaa paskapäisyyttään.

Vierailija
182/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latviassa oli hyvä systeemi: bussi tien sivuun (huom: EI pysäkki) tarlastajat sisään -> ovet kiinni, ja matka jatkuinkun kaikkien liput käyty läpi.

Vastaava vois ratikassa toimia niin, että (siviiliasuiset) tarkastajat sisään, ja ratikka stoppiin ovet kiinni kahden pysäkin väliin.

Ja siinä sitten odotellaan minuuttikaupalla sitä, että tarkastajat käy ratikallisen ja tukitaan samalla muiden ratikoiden kulku? Voin muuten kertoa, että tuossa kun sitä tyhjänpäiväisesti odoteltaisiin tarkastajia, niin minä maksavana asiakkaana ainakin huutaisin niille tarkastejille, että zaatanan paskat pistäkää vauhtia siihen hommaan, ei täällä ole koko päivää aikaa etanoita odotella...

Jos se olisi heidän työnsä, sinä kuola roiskuen rähjäisit heille sen tekemisestä? Ok. Onhan meiss

Ihan varmasti rähjäisin heille, jos heidän kusisesti hoidettu työnsä viivästyttää minun matkantekoani. Aiheuttavat siis suoranaista harmia minulle, niin on päivänselvää, että heille voi silloin siitä antaa asiaankuuluvan palautteenkin. Ei sen työn tekemisen pidä minulle maksavana asiakkaana viivästyksiä aiheuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyväksyn. Paitsi että tuskin mitään veroja maksetaan minnekään. Pidän sitä eettisenä.

Mutta matkaliput pitäisi sinulle jostain maksaa? Selkeästi nämä eivät ymmärrä tekojensa seurauksia.

Ei tarvitse maksaa matkalippuja minulle. Matkustan ilman.

Mietipä vielä toiseen kertaan. Saat lipuntarkastajalta tarkastusmaksulaskun, jätät senkin maksamatta? Tiesithän, että tuo maksu on suoraan ulosottokelpoinen viranomaismaksu eli Ulosotto perii sen seuraavasta palkasta/etuudesta. Lisäksi saat luottotietoihisi maksuhäiriömerkinnän, joka puolestaan vaikeuttaa monia asioita...

Näiden sosiopaattivasemmistolaisten järjenjuoksu ei riitä tuohon ajatustyöhön. 

Vierailija
184/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tarkastuksessa pitkää aikaa mene, JOS on on useampi hlö varattu per ratikka tai bussi. Kuulutus "lipuntarkastus" --> kaikki kaivavat lipounsa esiin, niin homma sujuu piip-piip-piip porukan liput skanaten sekunniss per matkustaja. Toki pummien kohdalla voi k e s t ä ä, mutta jos//kun heitä EI PITÄISI OLLA, niin helppo ja nopea juttu.

Vierailija
185/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tarkastuksessa pitkää aikaa mene, JOS on on useampi hlö varattu per ratikka tai bussi. Kuulutus "lipuntarkastus" --> kaikki kaivavat lipounsa esiin, niin homma sujuu piip-piip-piip porukan liput skanaten sekunniss per matkustaja. Toki pummien kohdalla voi k e s t ä ä, mutta jos//kun heitä EI PITÄISI OLLA, niin helppo ja nopea juttu.

Kyllä siinä menee, jos siinä ratikassa on muutamakin pummi. Ei ole asiallista ajatella, että muut sitten odottavat siellä minuuttikaupalla, kun tarkastajat selvittelevät pummien asioita. 

Vierailija
186/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyväksyn. Paitsi että tuskin mitään veroja maksetaan minnekään. Pidän sitä eettisenä.

Mutta matkaliput pitäisi sinulle jostain maksaa? Selkeästi nämä eivät ymmärrä tekojensa seurauksia.

Ei tarvitse maksaa matkalippuja minulle. Matkustan ilman.

Mietipä vielä toiseen kertaan. Saat lipuntarkastajalta tarkastusmaksulaskun, jätät senkin maksamatta? Tiesithän, että tuo maksu on suoraan ulosottokelpoinen viranomaismaksu eli Ulosotto perii sen seuraavasta palkasta/etuudesta. Lisäksi saat luottotietoihisi maksuhäiriömerkinnän, joka puolestaan vaikeuttaa monia asioita...

Tuolla ei ole vain paskankaan merkitystä ihmiselle, joka on jo ulosotossa. Jos on tilanteessa, että on ulosotossa, jota ei pysty koskaan maksamaan on täysin turhaa koskaan ostaa julkisen liikenteen lippuakaan. Sen kuin repii ne maksulaput. Se kun on silloin ihan se ja sama tuleeko sinne valtavan ulosottovelan päälle satanen tai kaksi lisää.

Vierailija
187/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti rähjäisin heille, jos heidän kusisesti hoidettu työnsä viivästyttää minun matkantekoani. Aiheuttavat siis suoranaista harmia minulle, niin on päivänselvää, että heille voi silloin siitä antaa asiaankuuluvan palautteenkin. Ei sen työn tekemisen pidä minulle maksavana asiakkaana viivästyksiä aiheuttaa.

Otapa nyt oää pois perseestäsi. Jos noin olisi, ihan taatusti heidät olisi määrätty tekemään työnsä noin. Eipä siinä tarkastajalla olisi sananvaltaa. Mutta onhan teitä mitään tajuamattomia aspoille rähjääjiä. Vitut viivästyksestäsi, rähjäämisesi ei edes veisi nopeammin perille.

Vierailija
188/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä menee, jos siinä ratikassa on muutamakin pummi. Ei ole asiallista ajatella, että muut sitten odottavat siellä minuuttikaupalla, kun tarkastajat selvittelevät pummien asioita. 

Joo, siksi niskapersotteella pummi pihalle.

Vierailija
189/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapa nyt oää pois perseestäsi. Jos noin olisi, ihan taatusti heidät olisi määrätty tekemään työnsä noin. Eipä siinä tarkastajalla olisi sananvaltaa. Mutta onhan teitä mitään tajuamattomia aspoille rähjääjiä. Vitut viivästyksestäsi, rähjäämisesi ei edes veisi nopeammin perille.

Ei minulle turhaa vaivaa ja ajanhukkaa aiheuttavia paskoja ole mitään tarvetta kohdella ihmisinä. Miksi se minua liikuttaisi, että heidät on määrätty tekemään työnsä noin? Valittaisin minä siitä toki muuallekin, mutta haukkuisin toki maan rakoon myös ne minulle ajanhukan aiheuttaneet. Katsos kun minä en välitä tasan paskan vertaa sinun tai tuollaisten tunteista. Se on vaan voi voi.

Vierailija
190/209 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.

Eikö Tampereella ole kausilippuja? 

En minä leimaa vaihdossa tai kausilipulla. Pitääkö siellä leimata? Tai näyttää pankkikortti joka vaihdossa? 

Vierailija
191/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ilmoituksen kuluttajavirastoon:

"Tampereen ratikassa matkustaja saa 80 € sakon, vaikka tällä olisi mukanaan voimassa oleva kuukausilippu matkakortille ladattuna. Sakon voi saada siksi, koska matkakorttia ei ole näytetty lukijalaitteessa. Kuitenkin lippu on yhtälailla voimassa ja maksettu, eikä sakkoa voi edes riitauttaa vaikka asiakkaan lipun voimassaolo on todistettu. Helsingissä asia ei ole näin, sillä kuukausilippua ei tarvitse leimata eikä voimassaolevan lipun kanssa matkustavalta voi periä tarkastusmaksua. Pyydän kuluttajaviranomaista tarkastelemaan asiaa, koska kyseessä saattaa olla Tampereen kaupungin laiton sakkomaksu."

Vierailija
192/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Tampereen kaupunkihan perustelee tätä leimaamiskäytäntöä käyttöasteen seurannalla, käytännössä ollen matkalaskuri. Sen lisäksi matkalippu on ohjeistettu leimattavaksi ennen ratikan lähtemistä liikkeelle. Voitte kuvitella, kuinka tämä onnistuu ruuhkassa. Sentään tämä neljä sekunttia "myöhästyneestä" leimauksesta tullut sakko kumottiin. On nimittäin aikamoinen suoritus jos tuolla matkustajamäärällä pääsee neljässä sekunnissa edes ovelta laitteelle, käytännössä tämä onnistuu vain erittäin hiljaisina aikoina.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ee18ce2f-d7b1-460c-9b34-1f4a6acb08c5

80 euron sakon pelkästä kulunseurannasta on oltava laiton, kun matkustajalla on kuitenkin matkalippu. 

Vierailija
193/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ketään kiinnosta mutta mä en esim leimaa ratikassa koskaan koska matkustan avustajana henkilölle joka ns näyttää normaalilta. Vammaiskortti häneltä löytyy ja sen näytän jos tarkastaja joskus tulee kohdalle. Mutta muuten näytän varmaan matkustavani pummilla.

Vierailija
194/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa kehdataan kehua omaa röyhkeyttä. Lipuntarkastajia pitäisi sitten olla ratikoissa enemmän, jotta nämäkin suhailijat saisivat kelpo sakot!

Sain kerran takavuosina kaverilta ylijääneitä HKL:n lippuja, jollaisella olin matkustamassa pahaa-aavistamattomana, ja eikös silloin tullut lippujen tarkastus ja sakot rätkäistiin. Toki aiheesta, koska liput olivatkin opiskelijalippuja, mikä asia ei tullut esille, enkä itsekään tyhmänä mokomaa älynnyt.

Jos itse yrittäisin jäniksenä missään mennä, tulisi takuuvarmasti lippujen tarkastaja!

Mutta kun se pointti oli että kun ne tulevat niin sieltä ehtii helposti pois seuraavalla pysäkillä. Eivät ne esim blokkaa uloskäyntejä kuten toki järkevintä olisi. 

Loppuisi aika äkkiä ratikalla matkustaminen, jos tarkastuksen ajaksi uloskäynnit blokattaisiin, ja ihmiset joutuisivat aivan eri pysäkille kuin mihin olivat menossa

Vierailija
195/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tampereen ratikassa matkustaja saa 80 € sakon, vaikka tällä olisi mukanaan voimassa oleva kuukausilippu matkakortille ladattuna. Sakon voi saada siksi, koska matkakorttia ei ole näytetty lukijalaitteessa. Kuitenkin lippu on yhtälailla voimassa ja maksettu, eikä sakkoa voi edes riitauttaa vaikka asiakkaan lipun voimassaolo on todistettu. Helsingissä asia ei ole näin, sillä kuukausilippua ei tarvitse leimata eikä voimassaolevan lipun kanssa matkustavalta voi periä tarkastusmaksua. Pyydän kuluttajaviranomaista tarkastelemaan asiaa, koska kyseessä saattaa olla Tampereen kaupungin laiton sakkomaksu."

Voisiko yhdenvertaisuusvaltuutetulla olla jotain sanomista, jos vanhuksella on kausilippu ja välillä unohtuu leimaus? Ellei sitten ole jo ohjeistettu olemaan sakottamatta.

Nuoremmallakin ihmisellä voinee välillä pätkiä terveydentilan takia.

Vierailija
196/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko yhdenvertaisuusvaltuutetulla olla jotain sanomista, jos vanhuksella on kausilippu ja välillä unohtuu leimaus? Ellei sitten ole jo ohjeistettu olemaan sakottamatta.

Nuoremmallakin ihmisellä voinee välillä pätkiä terveydentilan

Olen kyllä nähnyt kun tarkastajat kirjoittavat sakkolappua iäkkäälle, n. 70-vuotiaalle naiselle joka oli unohtanut näyttää vuosilippunsa lukulaitteelle. Tällaista ei tapahtuisi Helsingissä ja entisenä helsinkiläisenä tuo kulunseurannan perusteella sakottaminen tuntuu erityisen väärältä, kun Helsingissä on vuosikaudet toimittu aivan oikein. Tampere on hyvä kaupunki, mutta tuossa sakottamisessa on menty täysin metsään. Monet tamperelaisetkaan eivät ymmärrä, miksi on väärin sakottaa ihmistä jolla on voimassa oleva kausilippu, koska näinhän täällä on toimittu ratikan tulosta asti. Ei ymmärretä, ettei maksanutta asiakasta saa sakottaa sillä perusteella, ettei kulunvalvonnan data täsmää. Varsinkin kun muitakin keinoja kulunvalvontaan olisi. 

Jos haluat ja jaksat ilmoittaa yhdenvertaisuusvaltuutetulle, se olisi kiva. 

- se kuluttajavirastoon ilmoittanut 

Vierailija
197/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näkeehän sen että iso osa matkustajista ei maksa matkaansa vaan menevät vaan suoraan istumaan. Itsekin välillä tulee mietittyä että miksi tuhlata rahojaan. 

Minä olen matkani maksanut, mutten jaksa näyttää laitteelle sitä. Nuoriso rynnii aina ensin ovista sisään ja jään  ilman istumapaikkaa jos jään tarkistusmaatille piippailemaan.

ÖÖÖ.

Et ole kyseistä matkaa maksanut, ellet sitä leimaa laitteella!

Olen juuri edellisessä ratikassa maksanut, esim kun tulen Santalahdesta ja vaihdan Keskustorilla ykköseen. Se lippu jonka olen maksanut kolmosessa Santalahdessa on edelleen voimassa, mutta en piippaa korttia lukijaan.

Tyh mä

Tarkastuksen yhteydessä olet liputtaa matkustava kun lippua ei ole käytetty koneessa - oli sitten lippu voimassa tai ei.

Oleellista on käyttää kortti koneessa - muuten tulee sakkomaksu.

Se tarkastaja katsoo, että lippu on käytetty ko. ratissa + lippu on voimassa.

Y m m ä r r e t t y ??

Vierailija
198/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämäläisten huumorintajua on aina pidetty olemattomana tai ainakin vaikeana ymmärtää!

Vierailija
199/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.

Eikö Tampereella ole kuukausilippuja? En minä ainakaan näytä koskaan Helsingissä ratikassa tai metrossa matkustaessani matkakorttia lukijalle, koska minulla on siinä voimassa oleva kuukausilippu.

On kausilippu erilliselle kortille ladattavissa. En näytä minäkään laitteelle kuukausilippua, ratikoissa on muutenkin aina ryysis leimauslaitteelle ja joku siinä aina onnistuu tökkyröimään niin että oma pysäkki ehtii jo tulla ennen kuin laite on vapaa. Ihan turhaa pilkunviilausta vilautella korttia.

Höpö höpö

Äly kää piöille tiedoksi:

Elokuun alussa käynnistyneen Tampereen raitiovaunuliikenteen käytännöt ovat herättäneet matkustajissa kysymyksiä. Kuukausikortti täytyy leimata lippulaitteessa jokainen kerta, kun astuu kulkuneuvoon, esimerkiksi jatkoyhteyden vaihdon yhteydessä. Leimaamatta jättämisestä seuraa 80 euron tarkastusmaksu. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo

https://yle.fi/a/3-12168876

+ Tarkastajat kulkevat myös siviilvaatteissa 

Vierailija
200/209 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OIKEIN.

Aina pitää jeinäta lippu. Joka kerta. Joka välineessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi