Tampereen ratikoiden lipuntarkastus on vitsi
Pari kertaa on osunut kohdalle muutaman vuoden aikana. Kummallakin kerralla sieltä olisi hyvin ehtinyt poistua liputtomana ennen kuin ne ehtivät omalle kohdalle. Ja toki myös vaatetuksesta näkee heti kun astuvat sisälle. Mikä järki tässä on? Tyhmä pitää olla jos matkustaa ilman lippua ja jotenkin onnistuu jäämään siitä kiinni.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.
Eikö Tampereella ole kuukausilippuja? En minä ainakaan näytä koskaan Helsingissä ratikassa tai metrossa matkustaessani matkakorttia lukijalle, koska minulla on siinä voimassa oleva kuukausilippu.
On tietysti, mutta vaihtoehtoina on maksaa joko matkortilla (arvo- tai kuukausilippu) tai lähimaksulla (pankkikortti, puhelin)
Ja juuri pankkikortin näyttäminen rääkäisee hylätyn, kun yrität näyttää sitä uudestaan kulkuneuvoa vaihtaessasi, jos tilillä ei ole kuin sen yhden matkan verran rahaa ja olet juuri edellisessä kulkuneuvossa matkan kortilla maksanut. Seuraava laite tekee kuitenkin uuden katevarauksen, vaikka automatiikka myöhemmin veloittaakin vain sen yhden matkan. Siksi jos tilillä ei ole kuin yhden lipun verran rahaa, ei kannata näyttää uudestaan korttia laitteelle, koska muut matkustajat luulevat tietysti rääkäisystä, ettei lippua ole maksettu. Joten parempi ohittaa leimauslaite vain diskreetisti.
Just viikolla töihin mennessä se meidän söötti jättikokoinen nallekarhutarkastaja (tamperelaiset tietävät) kirjoitteli sakkoja teinipojalle.
Täällä kyllä kytätään. Itse sain keski-ikäisen miehen märisemään bussin sivuovesta sisääntulosta. Kävin sen verran ulkopuolella, että nostin pyörätuolirampin maahan ja takaisin, lähimpänä kun olin. Kuski kyllä tiesi tekemiseni, mutta johan jonkun sivullisen piti sekaantua. Ajatteli varmaan saavansa tädin vaivautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noita matkustajatietoja en halua itsestäni kerättävän. Siksi en lippua koskaan näytä.
Kyllä ihmiset ovat idiootteja, Minä, minä, minä...
Yksityisyytensä suojaamisessa ei ole mitään idioottimaista. Päinvastoin ne jotka valvontaan suostuvat, ovat idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tällöin ratikassa matkustavana olen seurannut, ja ärsyyntynyt, että joka reissulla matkustaa joku pummilla. Jään usein istumaan leimauslaitteen lähelle, että on hyvä seurata. Sellainenkin tapa on, että jäädään selaamaan puhelinta leimauslaitteen viereen kuin mobiililippua etsien, selataan ja selataan, ja sitten jäädään pois jollain pysäkillä. Yleensä pummien tapana on vain kävellä laitteen ohi. Onkohan tilastoja, paljonko ratikkayhtiö menettää rahaa näiden jäniksien tähden.
Et sinä tiedä kuka oikeasti matkustaa pummilla ja kuka ei vain leimaa jo ostettua lippuaan laitteeseen.
Ihme kyylä.
Kun se poinnti on siinä, että se matkustusoikeus (lippu) pitäisi leimata JOKA KERTA, kun nouset Nyssen kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Jopa kehdataan kehua omaa röyhkeyttä. Lipuntarkastajia pitäisi sitten olla ratikoissa enemmän, jotta nämäkin suhailijat saisivat kelpo sakot!
Sain kerran takavuosina kaverilta ylijääneitä HKL:n lippuja, jollaisella olin matkustamassa pahaa-aavistamattomana, ja eikös silloin tullut lippujen tarkastus ja sakot rätkäistiin. Toki aiheesta, koska liput olivatkin opiskelijalippuja, mikä asia ei tullut esille, enkä itsekään tyhmänä mokomaa älynnyt.
Jos itse yrittäisin jäniksenä missään mennä, tulisi takuuvarmasti lippujen tarkastaja!
Lipun tarkastus on turhaa, sillä porukka ehtii loikkia pois kulkuvälineestä ennen kuin tarkastajat astuvat sisään. Ainakin pk-seudulla tämä on arkipäivää... Itseäni suorastaan vi ttuttaa maksaa yli 50€ jatkuvasta hausta, kun toiset matkustaa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpa Mansella kireitä. Ei Helsingissä tarvitse mitään leimata.
Mansesterin rento meininki on mennyttä aikaa. Kaupunki on muuttunut paljon loputtoman kehittämisen vuoksi.
Nuo matkustajamäärät voi tekoäly laskea kun ratikoissa on kaikissa 360-kamerat. Ei siihen mitään leimausjonoa tarvita.
Olisin ottanut osaa keskusteluun, mutta:
Kommentti on ilmoitettu.
Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.
Pieni kysymys vain oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näkeehän sen että iso osa matkustajista ei maksa matkaansa vaan menevät vaan suoraan istumaan. Itsekin välillä tulee mietittyä että miksi tuhlata rahojaan.
Minä olen matkani maksanut, mutten jaksa näyttää laitteelle sitä. Nuoriso rynnii aina ensin ovista sisään ja jään ilman istumapaikkaa jos jään tarkistusmaatille piippailemaan.
Joka kyytiin noustessa pitää kortti leimata!
Eipä ole tarkastajat koskaan mitään sanoneet, kun ovat lipun tarkistaneet. Joten mitä se sinullekaan kuuluu.
Oletko jotenkin vajaa? Autismia?
En ikinä leimannut Tampereella asuessani. En vaan lähtenyt siihen mukaan enkä lämmennyt idealle. -espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Helsingin smurffit on kunnon sotilaita.
Totta, mutta heidätkin voi välttää astumalla ulos kun heidät näkee pysäkillä. Viime vuonna törmäsin somalismurffiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun se poinnti on siinä, että se matkustusoikeus (lippu) pitäisi leimata JOKA KERTA, kun nouset Nyssen kyytiin.
No sinut on siihen aivopesty, mutta minusta ei tottelevaista lambia saa tehtyä, vaikka jankuttaisit tuota tässä ketjussa kuinka monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.
Tietysti, kun sakot maksaa sossu tai sitten henkilö itse repii sen.
Mikään sossu ei tasan maksa sakkoja. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Lambit leimailee aina joka matkan ja tarkkailee myös muiden leimaamisia :-D Suomalainen on kyllä hupaisa ikuinen lapsikansalainen. Lottovoitto syntyä tänne hei.
Kukaan ei estä sinua lähtemästä pois Suomesta, kun et selvästikään viihdy täällä tiukkapipojen seurassa.
KOKO PUNIKKI TAMPEREEN RATIKKA ON KALLIS VITSI EIHÄN TOVERIT MISTÄÄN HENKOH MAKSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa kehdataan kehua omaa röyhkeyttä. Lipuntarkastajia pitäisi sitten olla ratikoissa enemmän, jotta nämäkin suhailijat saisivat kelpo sakot!
Sain kerran takavuosina kaverilta ylijääneitä HKL:n lippuja, jollaisella olin matkustamassa pahaa-aavistamattomana, ja eikös silloin tullut lippujen tarkastus ja sakot rätkäistiin. Toki aiheesta, koska liput olivatkin opiskelijalippuja, mikä asia ei tullut esille, enkä itsekään tyhmänä mokomaa älynnyt.
Jos itse yrittäisin jäniksenä missään mennä, tulisi takuuvarmasti lippujen tarkastaja!
Lipun tarkastus on turhaa, sillä porukka ehtii loikkia pois kulkuvälineestä ennen kuin tarkastajat astuvat sisään. Ainakin pk-seudulla tämä on arkipäivää... Itseäni suorastaan vi ttuttaa maksaa yli 50€ jatkuvasta hausta, kun toiset matkustaa ilmaiseksi.
Tämä ratkeaa sillä että palataan 90-luvun käytäntöön, jolloin työttömänä sai alennusta kuukausilipusta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä v*tuttaa? Sinähän olet täysin vapaa tekemään samoin. Valintojen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yks kaveri jolla ei koskaan oo ollut matkalippua, mut silti se matkustaa päivittäin pummilla. Kuulemma on todella helppoa ja kiinni jäämisen riski on olematon. Eikä se oo koskaan jäänyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Tampereella ole kuukausilippuja? En minä ainakaan näytä koskaan Helsingissä ratikassa tai metrossa matkustaessani matkakorttia lukijalle, koska minulla on siinä voimassa oleva kuukausilippu.
On tietysti, mutta vaihtoehtoina on maksaa joko matkortilla (arvo- tai kuukausilippu) tai lähimaksulla (pankkikortti, puhelin)
Ja juuri pankkikortin näyttäminen rääkäisee hylätyn, kun yrität näyttää sitä uudestaan kulkuneuvoa vaihtaessasi, jos tilillä ei ole kuin sen yhden matkan verran rahaa ja olet juuri edellisessä kulkuneuvossa matkan kortilla maksanut. Seuraa
Kiitos vinkistä. Enpä tiennyt tuotakaan.
Vierailija kirjoitti:
KOKO PUNIKKI TAMPEREEN RATIKKA ON KALLIS VITSI EIHÄN TOVERIT MISTÄÄN HENKOH MAKSA.
Käsitin, että sitä varten koko ratikka tehtiin, että sitten pääsee ilmaiseksi keskustaan ja takaisin. Eihän muuta syytä koko härvelille koskaan ollutkaan. Jännä nähdä, miten vähäiseksi leimaaminen jää, kun Härlemi liittyy mukaan ratikkaverkostoon. Sieltä puskee nistiä nistin perään vaunun pullolleen.
Tätä päättäjät halusivat ja tätä saatiin. Kai tuo pummilla matkustaminen nyt on osattu laskea mukaan, kun budjettia on mietitty?
Kyllä ihmiset ovat idiootteja, Minä, minä, minä...