Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen ratikoiden lipuntarkastus on vitsi

Vierailija
05.01.2026 |

Pari kertaa on osunut kohdalle muutaman vuoden aikana. Kummallakin kerralla sieltä olisi hyvin ehtinyt poistua liputtomana ennen kuin ne ehtivät omalle kohdalle. Ja toki myös vaatetuksesta näkee heti kun astuvat sisälle. Mikä järki tässä on? Tyhmä pitää olla jos matkustaa ilman lippua ja jotenkin onnistuu jäämään siitä kiinni. 

Kommentit (193)

Vierailija
1/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan heittänyt kummeli läppää. Tai Jopen juttuja. 

Vaimon kanssa oltiin katsomassa Tappara vs Hifk matsia ja mentiin raitiovaunulla huvikseen, kun asutaan hki keskustasssa. Tarkastaja sano, kylä lähteeee

Vierailija
2/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näkeehän sen että iso osa matkustajista ei maksa matkaansa vaan menevät vaan suoraan istumaan. Itsekin välillä tulee mietittyä että miksi tuhlata rahojaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa kehdataan kehua omaa röyhkeyttä. Lipuntarkastajia pitäisi sitten olla ratikoissa enemmän, jotta nämäkin suhailijat saisivat kelpo sakot!

Sain kerran takavuosina kaverilta ylijääneitä HKL:n lippuja, jollaisella olin matkustamassa pahaa-aavistamattomana, ja eikös silloin tullut lippujen tarkastus ja sakot rätkäistiin. Toki aiheesta, koska liput olivatkin opiskelijalippuja, mikä asia ei tullut esille, enkä itsekään tyhmänä mokomaa älynnyt.

Jos itse yrittäisin jäniksenä missään mennä, tulisi takuuvarmasti lippujen tarkastaja!

Vierailija
4/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.

Vierailija
5/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa kehdataan kehua omaa röyhkeyttä. Lipuntarkastajia pitäisi sitten olla ratikoissa enemmän, jotta nämäkin suhailijat saisivat kelpo sakot!

Sain kerran takavuosina kaverilta ylijääneitä HKL:n lippuja, jollaisella olin matkustamassa pahaa-aavistamattomana, ja eikös silloin tullut lippujen tarkastus ja sakot rätkäistiin. Toki aiheesta, koska liput olivatkin opiskelijalippuja, mikä asia ei tullut esille, enkä itsekään tyhmänä mokomaa älynnyt.

Jos itse yrittäisin jäniksenä missään mennä, tulisi takuuvarmasti lippujen tarkastaja!

Mutta kun se pointti oli että kun ne tulevat niin sieltä ehtii helposti pois seuraavalla pysäkillä. Eivät ne esim blokkaa uloskäyntejä kuten toki järkevintä olisi. 

Vierailija
6/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin smurffit  on kunnon sotilaita.

Vierailija
7/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin ratikassa matkustavana olen seurannut, ja ärsyyntynyt, että joka reissulla matkustaa joku pummilla. Jään usein istumaan leimauslaitteen lähelle, että on hyvä seurata. Sellainenkin tapa on, että jäädään selaamaan puhelinta leimauslaitteen viereen kuin mobiililippua etsien, selataan ja selataan, ja sitten jäädään pois jollain pysäkillä. Yleensä pummien tapana on vain kävellä laitteen ohi. Onkohan tilastoja, paljonko ratikkayhtiö menettää rahaa näiden jäniksien tähden. 

Vierailija
8/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nämä lippujaan leimaamattomat ovat maahanmuutajia. Pari päivää sitten n. 40-vuotias arabimies matkasi TAYS:n seisakkeelta Kalevan kirkon seisakkelle leimaamatta lippuaan.

Tietysti, kun sakot maksaa sossu tai sitten henkilö itse repii sen.

Vierailija
9/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa on ilmainen joukkoliikenne asukkailleen. Viro on EU-maista suurin nettosaaja joten kelpaa kyytsää kansalaisia Tallinnassa ilmaiseksi.

Vierailija
10/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Tampereella ole kuukausilippuja? En minä ainakaan näytä koskaan Helsingissä ratikassa tai metrossa matkustaessani matkakorttia lukijalle, koska minulla on siinä voimassa oleva kuukausilippu.

Vierailija
11/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja näkeehän sen että iso osa matkustajista ei maksa matkaansa vaan menevät vaan suoraan istumaan. Itsekin välillä tulee mietittyä että miksi tuhlata rahojaan. 

Minä olen matkani maksanut, mutten jaksa näyttää laitteelle sitä. Nuoriso rynnii aina ensin ovista sisään ja jään  ilman istumapaikkaa jos jään tarkistusmaatille piippailemaan.

Vierailija
12/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tilillä viimeinen kolme euroa ja on kortilla juuri maksanut lipun aiemmassa laitteessa ja vaihtoaikaa on vielä, niin ei kannata näyttää maksukorttia enää uudestaan. Koska se rääkäisee hylätyn, koska tilillä ei enää ole katetta, vaikka lippu on maksettu ja voimassa. Koettu on.

Vierailija
13/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen matkani maksanut, mutten jaksa näyttää laitteelle sitä. Nuoriso rynnii aina ensin ovista sisään ja jään  ilman istumapaikkaa jos jään tarkistusmaatille piippailemaan.

ÖÖÖ.

Et ole kyseistä matkaa maksanut, ellet sitä leimaa laitteella!

Vierailija
14/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tällöin ratikassa matkustavana olen seurannut, ja ärsyyntynyt, että joka reissulla matkustaa joku pummilla. Jään usein istumaan leimauslaitteen lähelle, että on hyvä seurata. Sellainenkin tapa on, että jäädään selaamaan puhelinta leimauslaitteen viereen kuin mobiililippua etsien, selataan ja selataan, ja sitten jäädään pois jollain pysäkillä. Yleensä pummien tapana on vain kävellä laitteen ohi. Onkohan tilastoja, paljonko ratikkayhtiö menettää rahaa näiden jäniksien tähden. 

Et sinä tiedä kuka oikeasti matkustaa pummilla ja kuka ei vain leimaa jo ostettua lippuaan laitteeseen.

Ihme kyylä.

Vierailija
15/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÖÖÖ.

Et ole kyseistä matkaa maksanut, ellet sitä leimaa laitteella!

Olen juuri edellisessä ratikassa maksanut, esim kun tulen Santalahdesta ja vaihdan Keskustorilla ykköseen. Se lippu jonka olen maksanut kolmosessa Santalahdessa on edelleen voimassa, mutta en piippaa korttia lukijaan.

Vierailija
16/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Tampereella ole kuukausilippuja? En minä ainakaan näytä koskaan Helsingissä ratikassa tai metrossa matkustaessani matkakorttia lukijalle, koska minulla on siinä voimassa oleva kuukausilippu.

En ole koskaan kuullut, että olisi mitään kuukautislippuja. Pummi taidat olla. Joudut vankilaan. 

Vierailija
17/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"08.08.2025

Tampereen kaupunki: Matkalippujen tarkastajat tarkastavat lippuja myös siviiliasuissa"

Onko näitä näkynyt?

Vierailija
18/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kyytiin noustessa pitää kortti leimata!

Vierailija
19/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kausilippu erilliselle kortille ladattavissa. En näytä minäkään laitteelle kuukausilippua, ratikoissa on muutenkin aina ryysis leimauslaitteelle ja joku siinä aina onnistuu tökkyröimään niin että oma pysäkki ehtii jo tulla ennen kuin laite on vapaa. Ihan turhaa pilkunviilausta vilautella korttia.

Vierailija
20/193 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että olisi mitään kuukautislippuja. Pummi taidat olla. Joudut vankilaan. 

"Kausilipulla voit matkustaa niin paljon kuin haluat Nysse-alueen busseissa, ratikoissa ja junissa. Kausilipulla matkustavalta ei peritä yölisää.

Osta 30 tai 360 vuorokauden lippu matkakortille Nella.fi-verkkopalvelusta tai Nyssen myyntipisteestä. Aikuisille on tarjolla myös 90 vuorokauden lippu vyöhykkeille AB tai BC Nella.fi-verkkopalvelussa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme