Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu pienenee tänä vuonna 2026

Vierailija
05.01.2026 |

Miten voi olla mahdollista pienentää isän elatusvastuuta?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksama elatusapu pienenee.

Ei saakeli. Miksi ei pienennetä lapsilisää? Silloin jokainen osallistuisi?

Aikoinaan, kun tuli ero. En minä rahaa laskenut. Mukava kun molemmat oli hengissä ja normaaleja vanhempia.

Itse tein vuorotöitä ja käytännössä olin lapsen kanssa yhtä paljon, kuin ennen eroa. Oikeastaan vähän enemmänkin.

Miksi ei poisteta koko lapsilisää? Ei oikein ole nykyaikaa kompensoida lapsettomien ja lapsiperheiden eroa. 

Jos sillä lapsilisällä rikastuisi, niin kaiķkihan sen haluaisivat eli hommaisivat paaaljon lapsia. Syntyvyys kuitenkin laskee ja tulee laskemaan. Suomi on mennyttä, mutta pääasia, ettei vaan kukaan saa lapsilisiä. Voi helkkari. Neljän lapsen äitinä mietin toisinaan, että mitähän sitä tuli tehtyä. Lapsi ei tuo leipää tullessaan eikä kasva siinä sivussa. Ihania ovat ja jo omiakin lapsia ovat saaneet. Elämä on ihmeellistä.

Vierailija
22/23 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan, kun tuli ero. En minä rahaa laskenut. Mukava kun molemmat oli hengissä ja normaaleja vanhempia.

Itse tein vuorotöitä ja käytännössä olin lapsen kanssa yhtä paljon, kuin ennen eroa. Oikeastaan vähän enemmänkin.

Miksi ei poisteta koko lapsilisää? Ei oikein ole nykyaikaa kompensoida lapsettomien ja lapsiperheiden eroa. 

Jos sillä lapsilisällä rikastuisi, niin kaiķkihan sen haluaisivat eli hommaisivat paaaljon lapsia. Syntyvyys kuitenkin laskee ja tulee laskemaan. Suomi on mennyttä, mutta pääasia, ettei vaan kukaan saa lapsilisiä. Voi helkkari. Neljän lapsen äitinä mietin toi

Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä lapsilisällä rikastuisi, niin kaiķkihan sen haluaisivat eli hommaisivat paaaljon lapsia. Syntyvyys kuitenkin laskee ja tulee laskemaan. Suomi on mennyttä, mutta pääasia, ettei vaan kukaan saa lapsilisiä. Voi helkkari. Neljän lapsen äitinä mietin toi

Toki julkisuudessa voivotellaan, että syntyvyys on niin ja niin alahaista ja ratkaisuksi tarjotaan suurempia tulonsiirtoja lapsiperheille, muodossa tai toisessa. Taas edetään kohti suurempaa julkista sektoria, korkeampaa verotusta ja lasten hankinnan keskittymistä niille, joiden pääasiallinen toimeentulon lähde ovat tulonsiirrot. Ja samaan hengenvetoon voivotellaan sitä, että niin monet perheet pysyvät sukupolvesta toiseen köyhinä.

Miten väärin olikaan aikanaan, että lapsiluku huomioitiin verotuksessa,  rikkaathan hyötyvät siitä! Ja miten väärin onkaan, kun rikkaillekin maksetaan lapsilisää ja huudetaan sitä tulorajaa, jos saat sen satasen kuussa jäämään sääntöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän