Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen oli normi kun mentiin naimisiin niin rakennettiin oma talo!

Vierailija
04.01.2026 |

Ja äiti oli lasten kanssa kotona ja mies oli töissä ja hyvin pärjättiin, nykyään kummatkin on töissä eikä ole varaa rakentaa omaa taloa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset meni kyllä hoitoon paljon pienempinä kuin nyt ja äidit töihin. Hyvin harvat äidit oli kokonaan kotiäitejä. 

Vierailija
22/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siis kertomus siitä. Suomea ei esim 50-luvulla pidetty tasa-arvoisena maana, kun naiset kävi töissä.

Huutakaa kaikki, hep joiden äiti oli kotirouvana?

Hep.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillon ennen palkat vastasi hintatasoa. Nyt on vain hinnat nousseet, palkat ei. 

Älä jaksa. Suomalaiset ovat rikkaampia kuin milloinkaan ennen. Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Jos suomalaisella kotitaloudella oli 1970-luvulla käytettävissään 50 rahaa, sillä on nyt yli 130, kun summat esitetään vertailukelpoisesti. Raha on muuntunut matkoiksi, harrastuksiksi, tavaraksi, yms. Kodit ja kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta. 

Vierailija
24/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä teidän juntti maaseutu pitäjässä.

Opettele juntti yhdyssanat.

-eri

Vierailija
25/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mun vanhemmat kyllä aloittivat yksiöstä, jonne synnyin. Kun sisko syntyi, hankittiin kaksio. Kun olin 10 ja sisko 8, ostettiin aravarivarikolmio. Ja mun vanhemmat olivat keskiluokkaa, toinen pankissa, toinen kanttori.

Mitwn OSTETAAN aravakämppä?

Vierailija
26/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä en ole naimisissa mutta olen rakentanut oman talon.

Vierailija
27/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mun vanhemmat kyllä aloittivat yksiöstä, jonne synnyin. Kun sisko syntyi, hankittiin kaksio. Kun olin 10 ja sisko 8, ostettiin aravarivarikolmio. Ja mun vanhemmat olivat keskiluokkaa, toinen pankissa, toinen kanttori.

Nk. Aravalainalla.

Vierailija
28/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli myös normaalia oppia kirjoittamaan fiksusti ja oikeakielisesti.

Mee ope jo pitkille kesälomille

Mun äiti oli 60-luvulla opettaja ja isä putkimies. Ja asuttiin kaupungin vuokrarivitalossa koko mun lapsuus. Omakotitaloon mun vanhemmat muutti vasta eläkkeellä, kun äiti peri äitinsä. Joka muuten oli torikauppias.

Vierailija
29/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Max 10 vuotta lainaa ja talo maksettu 

Vierailija
30/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan kaikille oli töitä joista maksettiin palkkaa. 

Vierailija
31/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja nyt niitä tyhjiä, asuin- ja korjauskelvottomia tönöjä on ympäriinsä. Niistä ole hyötyä kuin kiinteistöverottajalle. Polttamisestakin joutuu linnaan.

Paitsi vapaamuurarit ja kirkkoherra.

Vierailija
32/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varaa mun vanhemmilla. Menivät naimisiiin 60-luvulla. Olemme asuneet aina kerrostalossa. Vanhemmat asuivat lapsena omskotitalossa maalla. Kun olin 5v. niin äiti meni rakas töihin.

50+

Vierailija
33/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon ennen palkat vastasi hintatasoa. Nyt on vain hinnat nousseet, palkat ei. 

Älä jaksa. Suomalaiset ovat rikkaampia kuin milloinkaan ennen. Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Jos suomalaisella kotitaloudella oli 1970-luvulla käytettävissään 50 rahaa, sillä on nyt yli 130, kun summat esitetään vertailukelpoisesti. Raha on muuntunut matkoiksi, harrastuksiksi, tavaraksi, yms. Kodit ja kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta. 

Sillon ennen kaikki nykyajan haihatukset loisti poissaolollaan. 

Vierailija
34/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty kuntosalilla vaan pelolla 

Vierailija
35/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kaikille oli töitä joista maksettiin palkkaa. 

70-luvulle saakka työttömyyttä hoidettiin tarjoamalla hätäaputöitä rahallisen korvauksen sijaan. Työttömät passitettiin esim tietyömaille.

Vierailija
36/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa demarisyöpäiseen suomeen!

Tätä on tilattu, tätä on äänestetty, tätä on haluttu. Missä helvetissä on muka ongelma?!

Vierailija
37/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen Max 10 vuotta lainaa ja talo maksettu 

No ei sitä lainaa nytkään ole pakko ottaa niin paljoa että sitä joutuu kymmeniä vuosia maksamaan. Kunnon lyhennys, vaikka 2500 euroa kuukaudessa niin 10 vuodessa maksaa 300 000 euron lainan.

Vierailija
38/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. incel joka ei ole koskaan päässyt suutelemaan tyttöä ja loisii tt-tuella

Tt-tuella, eli toimeentulotukituella? Miksi solvaat ihmistä, vaikka hän ainoastaan kertoo kuinka asiat ennen olivat?

Koska asiat eivät ennen olleet ap:n kuvaamalla tavalla. Maatiloilla molemmat puolisot tekivät tilan töitä ja kaupungeissa molemmat puolisot kävivät palkkatöissä pientä yläluokkaa lukuunottamatta.

Vierailija
39/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksamalla pankkiin lainan lyhennykset kunnes asunto on maksettu

Vierailija
40/62 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ja missä, ap?

Kasarilla Suomessa.