Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?

Vierailija
03.01.2026 |

Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)

Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.

Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?

Kommentit (348)

Vierailija
321/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelin vanhasta intianpuuvillaisesta päiväpeitosta sellaisen suojahupun kissan kantokopalle. Kissa rauhoittuu koppaan vain jos ei näe ulos, ja pyyhe tai vastaava kopan päällä vaikeuttaa kantamista. Nyt pysyy hyvin paikallaan.

Vierailija
322/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyön ompeleet uusin, kun repsotti ja nauroi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Common rail -dieselpakun moottoriohjausjärjestelmän räpläsin eilen ja sain toimimaan ilman vikakoodia.

Vielä pitää niputtaa johtoja ja kaapeleita.

Ompelustöissä taisin viimeksi korjata vaimolle muutama vuosi ompelemiani kuukkaripöksyjä kun ovat pesuissa kuluneet ja kangas kulunut puhki. Koneella parsin.

Vierailija
324/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelin tv tasosta polkupyörän mummolle.

Vierailija
325/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinapullosta veistelin tratin öljynvaihtoa varten

Tupakki-askin foliosta jatkoin yleismittarin kärkeä kun jäi 10 senttiä vajaaksi

Tojotan revenneen penkin pers-osaan venytin vanhan villapaidan ettei jouset hankaa

Auton sisätila lämmittimen viritin virtalukon kautta toimimaan ajon aikana kun Tojotan puhallin ei toimi

Vierailija
326/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askartelin tv tasosta polkupyörän mummolle.

Juu, ja mä tein omasta päästäni saunan kiukaan.

Vierailija
327/348 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen alkuperäisen 80-luvun hopeahaalarin lahkeita paikkailin. Olivat vähän liian pitkät alkujaan, tuli tosi siisti kun oli varaa kääntää ja ommella uusiksi. Menee taas pitkään. 

Vierailija
328/348 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli Ylessä Strömsö-juttu vaatteiden uusiokäytöstä: https://yle.fi/a/20-10009329

Oli monta kivaa ideaa, mutta erityisesti pidin farkkukankaalla päällystetystä nojatuolista.

Vierailija
329/348 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan tietokoneen uudella tuulettimella ja valikoiduilla halvoilla lisäosilla takaisin käyttöön. 

Vierailija
330/348 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä ketju, koska sen innoittamana on tullut tehtyä hommia, jotka ovat odottaneet jo pitkään. Nyt korjasin miehen työhousut, joista sauma oli ratkennut.

Vierailija
331/348 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin Vintedistä jonkun pellavalangasta itsevirkkaaman kappaverhon ja tein siitä lampunvarjostimen makuuhuoneeseen.

Vierailija
332/348 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuunasin yksinkertaisen T-paidan ompelemalla hihansuihin pitsit. Hieno tuli!

Vierailija
333/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuunasin vanhoista stayupeistani futissukat teinipojalle, paljon huokeampaa kuin uusien kaupasta ostaminen.

Vierailija
334/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussilakana oli hiutunut puhki yläosasta, ompelin siihen uuden reunuksen vanhasta lakanasta.

Lopusta tein tyynyliinoja ja yhdestä Marimekon verhosta kauppakasseja.

Mulla kului pellavainen aluslakana keskiosasta puhki, ompelin molemmista päädyistä keittiöpyyhkeitä. Ja ovat parhaita keittiöpyyhkeitä mitä mulla on koskaan ollut! Onneksi niitä on nyt toista kymmentä.

Niinpä, turhaa tuhlausta heittää loppulakana roskiin jossa on vielä hyvää kangasta.

Puuvillaiset lakanat revin aina siivous- ym. räteiksi. Korjaan ja verhoilen vanhoja huonekaluja harrastuksena. Korjaan myös vaatteista ratkenneita saumoja ja ompelen irronneet napit. 

Viimeksi taisin leikata uuden paidan sisäpuolella olevat henkarilenkit talteen, ovat kapeaa satiininauhaa. Käytän askartelussa. Eilen leikkasin tyhjentyneen munakennon bioroskiksen pohjalle: imee hyvin nesteet eikä biopussi vuoda kun kiikutan sen taloyhtiön biojätteen keräysastiaan.

Vierailija
335/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön "kierrätyskeskuksesta" jemmasin tonnikalapurkkeja, joiden yläreunukset maalasin eri väreillä. Nyt minulla on pikkusälälle pinottava säilytyssysteemi. Kunhan vaan muistaisin, mikä väri sisältää mitäkin ;)

Samasta paikasta  löytyy myös 8-kulmaisia hillopurkkeja (omat tyhjenee liian hitaasti ) , joiden sivut maalaan kalvoväreillä "lasimaalauksiksi", tulee hienoja tuikkupurkkeja.

Mä olen tuunannut pilttipurkkeja maustepurkeiksi: askartelen kannen nätiksi esim. pyöreällä kangaspalalla ja satiininauhalla (ne myös jemmattu jostain purkutyöstä). Kylkeen liimaan itse askarrellun ja koristellun etiketin. Tiiviinä purkkeina pitävät hyvin aromit tallessa esim.  itse kuivatut yrtit.

Vierailija
336/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan imurin kannen saranan. Tein 3d-mallin, tulostin sen työpaikalla ja liimaan paikoilleen kunhan viitsin.

Vierailija
337/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari päivää sitten karjalanpaistia. Koska jämästä ei enää oikein saa kahdelle kunnon ateriaa niin tein lopusta lihakeittoa. Liemi on maukasta jo valmiiksi. Hyvin maistui itse tehtyjen sämpylöiden kera.

Perunamuusin jämästä tulee tehtyä potturieskoja.

Vähän nahistuneet omput pilkon omenapiirakkaan.

Ruokaakin voi tuunata :)

Vierailija
338/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein pari päivää sitten karjalanpaistia. Koska jämästä ei enää oikein saa kahdelle kunnon ateriaa niin tein lopusta lihakeittoa. Liemi on maukasta jo valmiiksi. Hyvin maistui itse tehtyjen sämpylöiden kera.

Perunamuusin jämästä tulee tehtyä potturieskoja.

Vähän nahistuneet omput pilkon omenapiirakkaan.

Ruokaakin voi tuunata :)

Minäkin tuunaan aina ruokia.

Uunilohen jämistä saa seuraavana päivänä lohikeittoa tai kala-ohra-piirakkaa. Piirakan kuoren laitan suureksi osaksi uunilohen kanssa tarjotuista yli jääneistä keitinperunoista.

Kasviskeittoihin silppuan kaiken mahdollisen: nahistuneetkin porkkanat, kurkun lyhyet kannat, eilen syömättä jääneet paprikasuikaleet, vetistyneet tomaattiviipaleet sekä ylijääneet keitinperunat.

Kuivahtaneet leipäpalat laitan keittolautaselleni ja kuuma keitto siihen päälle. Leipä pehmenee ja tulee syödyksi.

Vierailija
339/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin korjaukseni oli kuivauskaapin alareunassa olevan tukilaudan uudelleen päällystys valkoisella sisustusmuovilla. - Näyttää ja tuntuu ihan uudelta :)

Vierailija
340/348 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hyvän pakettiauton, kun sattui vastaan tulemaan hyvä yksilö. Tuunasin matkailukäyttöön kaikkine mukavuuksineen ja nyt kolmatta viikkoa Italiassa sillä. Vielä pari kuukautta reissua edessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan