Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?
Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)
Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.
Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?
Kommentit (327)
Suosikkifarkuistani hajosi vetoketju. Ratkoin koko vetskarin pois ja kiinnitin halkion sisempään listaan neljä farkkunappia. Ulompaan leikkasin ja ompelin niille napinlävet. Nyt farkut suljetaan napeilla ja kaupan päälle tuli uusi look kun napit ovat näkyvissä :)
Pienensin kirpputorilta ostamani villakangastakin itselleni sopivaksi.
Ompelin lapselle T-paidan miehen vähälle käytölle jääneestä poolopaidasta.
Huomasin eilen, että kauan sitten neulomassani sieni-aiheisessa puserossa oli reikiä. Neuleessa on yli kymmentä eri väriä, niin ei haitannut, vaikka langat, joilla paikkasin reiät, eivät olleet juuri saman värisiä kuin alkuperäiset. Siis paikkasin neulepuseroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison takin hihoihin oli tullut rumat kulumat taskujen vetoketjuista. Rouvalleppa maistuu suklaa ja kaapissa kutistuneet vanhat farkut saivat uuden elämän, takki jatkoajan.
Kerro lisää! Miten?
Leikkasin farkuista isot soikeat palat, harsin reunat ettei purkaannu, liimasin tekstiililiimalla takkiin.
Virkkasin ja ompelin ohuiden villasukkien kantapäihin pyöreät paikat jo ennen kuin arvaan niiden hiutuvan juuri siltä kohtaa, vaikka muuten olisivat ehjät.
Puseroon tai t-paitaan tulee joskus rintamukseen esim rasvatahra, joka ei lähde millään irti. Kirjon tahran kohdalle jonkun pienen kuvion tai piirrän siististi vettä kestävällä tussilla.
Vinkki sivun 4 kirjoittajalle, joka kertoi vanhoista liian lyhyistä lakananpitseistä. Mulla oli sama ongelma lyhyiden pitsien kanssa, mutta onpelin molempiin reunoihin jatkeet lakanakankaasta. Tulos oli, aivan kuin se ompelus olisi ollut alkuperäinen ja siihen kuuluva. Ja sitäpaitsi yleensä reunat jäävät sängyllä piiloon alapuolelle.
Kahdesta käsilaukusta oli kantokahvat kuluneet risaisiksi. Tein uudet kahvat kapeasta vyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ideoita siitä, mihin voisi käyttää vanhoja pellavaisia keittiöpyyhkeitä? Kaikki pyyhkeet, joissa ripustuslenkki on vain toisessa päässä, ovat hiutuneet ns. käyttöpäästä ihan risaksi. Toinen pää on yhä hyvässä kunnossa. Tästä viisastuneena ostan jatkossa vain sellaisia, joissa lenkit on molemmissa päissä. Toki voisin itsekin ommella pyyhkeisiin lenkit, mutta homma on ns. vaiheessa eli ostin nauhaa ja unohdin sitten koko jutun, joten nauha on jossain kaapin kätköissä.
Mä varmaan yhdistäisin kaksi kulumatonta päätä yhteen aina yhdeksi pyyhkeeksi.
Olen tehnyt kylpyhuoneen kynnysmattoja, useampi päällekkäin ja hiutuneet kohdat sisäpuolelle.
Kiva seisoa sen päällä ja kuivatella jalkoja ennenkuin tulee huoneeseen.
Näitä on useampi ja välillä koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eräältä edesmenneeltä käsityötaiturilta saadut kauniit villasukat olivat kuluneet niin, että pohjissa on kantapäiden kohdilla niin valtavat reiät joita on jo hankala parsia. Ratkaisu tähän löytyi kenkäosastolta! Ostin huopapohjalliset, jotka ompelin sukkien uudeksi pohjaksi ja käsittelin liukuestetökötillä.
Sukat saivat uuden elämän "paljasjalkatohveleina". Suosittelen!
Neuloin reikäisten villasukkien pohjan kokoiset palat samasta langasta kuin sukatkin neulottu, ja ompelin kiinni pohjaan. Toimii kotisukkina, on lämpöisemmätkin kuin ennen.
Tarttin töissä hankalan muotoiselle esineelle kantokassin. Hain kierrätyskeskuksesta vanhan puuvillaisen sängynpeiton ja se riitti hyvin kantokassin tekoon. Vielä puuttuu jonkinlainen sulkusysteemi, laitan varmaan pari pistosolkea.
Takki paloi selästä. Ompelin selkään kauniista kankaasta palan koko leveydelle ja nyt näyttää siltä, kuin takki olisi aina ollut sellainen.
Kissa kävi leikkauksessa ja tarvitsi haavalle suojapuvun. Kaivoin vanhoista lastenvaatteista tytön pyjaman ja vauvan bodyn, leikkasin pyjamasta hihan irti, tein etujaloille reiät ja leikkasin ja ompelin vauvan bodysta hihan toiseen päähän sen haaraneppariosan. Vähän piti vielä leikellä ja ommella sitä takaosaa, että sai sellaisen puvun aikaiseksi, että kissa voi käydä tarpeillaan ilman puvun riisumista.
Tällainen asu maksaa joitain kymppejä, näin sain melkein vastaavan ilmaiseksi. Ompelen vielä toisenkin varakappaleeksi.
Tein lekalla mersusta mossen, on enää viimeistelyä vailla.Kaappikellosta tuli hyvä alkoholivarasto, mutta sehän olo muotia jo 1900-luvun alussa .
Parsin miehen sukan, kesällä korjasin lahonneita porraslautoja uusiin, maalasin keittiötä uuteen uskoon jne.
N 72
Vierailija kirjoitti:
Parsin miehen sukan, kesällä korjasin lahonneita porraslautoja uusiin, maalasin keittiötä uuteen uskoon jne.
N 72
Vielä on perinteitä sukkien parsimiselle hyvä sinä, ym. muut työsi, säästit melkoisen summan euroja kun itse teit ne asiat.Perintötaitoja pitäisi säilyttää eikä aina vaan ostaa uutta ja tilata työlle tekijä vaikka se työtä antaisi ansioita muilekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 72
Vielä on perinteitä sukkien parsimiselle hyvä sinä, ym. muut työsi, säästit melkoisen summan euroja kun itse teit ne asiat.Perintötaitoja pitäisi säilyttää eikä aina vaan ostaa uutta ja tilata työlle tekijä vaikka se työtä antaisi ansioita muilekkin.
Sukat tuntuu hajoavan aina samoista kohdista. Pitäisiköhän mun alkaa neuloa tuplalangalla niistä kohdista ja etukäteen varmistaa ettei ne hajoa ihan heti?
-eri
Ai juu! Sehän on hyvä idea, kiitti!