IS: Nuoret eivät vastaa puheluihin, eikä esim. kesätöitä hakeneita nuoria siksi tavoiteta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011696449.html
"Työnantajat ovat kohdanneet uudenlaisen ongelman, jossa kesätöitä hakeneita nuoria ei saada tavoitettua puhelimitse. "
Tuolla videolla yksi nuori herra sanoo, kuinka hänen sisaruksensa eivät uskalla tilata puhelimella pizzaa, kun ei uskalleta jutella tuntemattoman kanssa. Myös suunnilleen kaikki videossa haastatellut nuoret sanovat, kuinka heillä ei ole puhelimessa äänet päällä juuri koskaan.
Voi herranjumala! Mitä noistakin nuorista tulee? Tai nuorisosta yleensä, jos se on tuollaiseksi mennyt?
Kommentit (200)
Eihän nuoret enää vastaa tekstiviestiinkään, kun se on niin vanhanaikaista. Vähintään pitää olla Wappi tai Snäppi, ettei ahdista.
Viestittely ei ole tuttu juttu, vaikka yhteystiedot mitä ilmeisemmin on oikea? Paljon joustavampi ja nopeampi tapa se on yrittäjällekin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä pitäisi tavoittaa puhelimitse jos ei työnhakua ole tehty puhelimitse?
Jos on pyydetty haastatteluun niin ilmoitettuun osoitteeseen voi mennä ilmoittamaan kesätyöpaikan saannista.
Jos on pyydetty säpo niin vastaus annetaan säpolla.
Eikö työnantajilla ole mitään käytöstapoja? Ihme perseilyä ja vinkumista nuorten mustamaalaamiseksi.
Siinä ei ole mitään mustamaalaamista, vaan raakaa faktaa, minkä osa selkeästi haluaa kieltää. Mikäli olen hakenut jotain työpaikkaa, niin yrityksestä on aika monta kertaa soitettu, ja kyselty jo puhelimessa hieman taustatietoja. Tavallaan pidetty lyhyt puhelinhaastattelu. Tuon jälkeen on sit päästy yleensä siihen face-to-face tapaamiseen. Ihmisten kannattaa luopua siitä puhelimesta sit kokonaan, jos sen perusasiaa ei haluta käyttää. Itse näen pikaviestimet ainoastaan lisukkeena, en pääasiallisena työkaluna. Moni asia hoituu puhelun kautta paljon nopeammin & helpommin, kuin sillä edestakaisella viestien vaihdolla. Yrityksissä on yleensä aika tiukat politiikat siitä, että mitä sovelluksia saat edes käyttää. Yleensä ainoa sallittu pikaviestin on Teams. Joissakin voi olla WU sallittu, mutta Meta omistaa sen, niin monessa suhtaudutaan siihen epäilevästi. Ne joissa Googlen- työkalut ovat laajemmin käytössä, niin vastine on Google Chat. Yhdellä työpaikalla käytimme hetkellisesti WU:a tietyn asian hoitamiseen, mutta tietoturvalta tuli määräys, että käyttö pitää lopettaa. Eli soitto tai tekstiviesti. Eikä ollut kenellekkään vaikeaa. Asia vaan pitää osata perustella, että miksi toimitaan näin.
Jokaiselle teille, jotka oletatte ja haluatte, että TEILLE laitetaan viestiä ja pyydetään ottamaan yhteyttä, koska ette itse halua vastata puhelimeen jonkun soittaessa. Tässäpä se millaisen kuvan itsestänne tuolla toiminnalla annatte;
Kuvittelette olevanne yläpuolella, että teillä on joku ihmeen oikeus olla vastaamatta mihinkään (jopa työnantajan soittoon) ja haluatte että TEIHIN pitää muiden ottaa yhteys viestillä ja anella TEITÄ olemaan yhteydessä asian tiimoilta.
Hyvin tyypillinen nykyihmisen itsekäs minä-keskeinen ajattelu- ja toimintatapa. Kuvitellaan olevansa yläpuolella. Tyypillistä on juuri tämä minä en ala -mentaliteetti. Minä en ala sitä ja tätä ja tuota, kyllä MUIDEN pitää OSATA laittaa MINULLE viesti ja pyytää MINUA olemaan yhteydessä heihin, jotta voin sitten ottaa yhteyttä takaisin, mikäli täältä ylhäisyydestäni suvaitsen niin valita.
Tuollaisen kuvan se antaa. Ymmärrän kyllä, että aina ei pysty vastaamaan, mutta se että ikinä ei vastata ja oletetaan muiden anelevan sinun yhteydenottoasi, se on raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on tosi törkeä. Ensin säädetään ihan laki, että nuoret ei saa käyttää puhelinta kouluissa ja sitten haukutaan nuoret, kun ei ne vastaa puhelimeen.
avaatteko vähän noita alapeukkuja. Käyttäytymisenne on aivan epäloogista.
Kyllä nykyään ketju menee ainakin suuremmissa organisaatioissa käytännössä niin, että viestillä tiedustellaan sopiiko esimerkiksi nämä ajankohdat haastattelulle tai palaverille. Sen jälkeen on se haastattelu/palaveri sovittuna aikana. Pudasjärven keramiikka Oy saattaa soitella, kun on ainakin ennenkin hoitanut asiat soittelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Hakemukseen ei kannata laittaa puhelinnumeroa ollenkaan, jos puheluihin ei halua vastata. Voi laittaa maininnan, että yhteydenotot vain sähköpostitse. Säästyy kaikkien aikaa ja vaivaa.
Puhelin on kuitenkin yhteydenpitoväline. Jos ei pysty vastaamaan, niin soittaa takaisin. Jos on joku puhelinmyyjä tai huijari, niin voi vastata "ei kiinnosta, kuulemiin".
Soitatko itse kaikkiim numeroihin, jotka sinulle ovat soittaneet, etkä pystynyt vastaamaan, takaisin? Itse oletan, että he, joilla on oikeasti asiaa, laittavat perään viestin, kuka/misttä/millä asialla on soittanut. Ei mulla ole tarvetta soitella kysyäkseni, mitä asiaa, jos toinen ei ole vaivautunut jättämään soittopyyntöä, silloin hän soittaa myöhemmin uudelleen.
Melko tyhmää sakkia nykynuoret.
Puhelinmyyjälle voi surutta laittaa luuria korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin myyjä parhaimmillaan soitti minulle 7-10 kertaa päivässä vaikka oli estot ja kaikki. Oli se aika rasittavaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle teille, jotka oletatte ja haluatte, että TEILLE laitetaan viestiä ja pyydetään ottamaan yhteyttä, koska ette itse halua vastata puhelimeen jonkun soittaessa. Tässäpä se millaisen kuvan itsestänne tuolla toiminnalla annatte;
Kuvittelette olevanne yläpuolella, että teillä on joku ihmeen oikeus olla vastaamatta mihinkään (jopa työnantajan soittoon) ja haluatte että TEIHIN pitää muiden ottaa yhteys viestillä ja anella TEITÄ olemaan yhteydessä asian tiimoilta.
Hyvin tyypillinen nykyihmisen itsekäs minä-keskeinen ajattelu- ja toimintatapa. Kuvitellaan olevansa yläpuolella. Tyypillistä on juuri tämä minä en ala -mentaliteetti. Minä en ala sitä ja tätä ja tuota, kyllä MUIDEN pitää OSATA laittaa MINULLE viesti ja pyytää MINUA olemaan yhteydessä heihin, jotta voin sitten ottaa yhteyttä takaisin, mikäli täältä ylhäisyydestäni suvaitsen niin valita.
Tuollaisen kuvan se antaa. Ymmärrän kyllä, että ain
Ei vaan se, ettei viestiä laiteta, osoittaa, ettei soittaja ymmärrä, että siihen voi olla "miljoona eri syytä", ettei henkilö x vastaa puhelimeen juuri sillä hetkellä. Itselleni on soittanut tuleva työnantaja, kun olin teholla tiedottomana letkuissa. Puhelin oli kotona äänettömällä, iltapäivällä, kun puoliso oli mennyt kotiin, oli nähnyt, että on tullut pari puhelua ja tekstiviesti samasta numerosta, niin oli uskaltanut avata viestin. Oli sitten soittanut, että jos mun tavoittamisella on kiire, ei onnistu, mutta jos ehtii odottaa viikon tai kaksi, saatan olla siinä kunnossa, että vastaan puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin myyjä parhaimmillaan soitti minulle 7-10 kertaa päivässä vaikka oli estot ja kaikki. Oli se aika rasittavaa aikaa.
Meillä organisaation sisällä moni on alkanut käyttämään teamsia puheluihin. Erottuu välittömästi tyhjän kaupustelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään ketju menee ainakin suuremmissa organisaatioissa käytännössä niin, että viestillä tiedustellaan sopiiko esimerkiksi nämä ajankohdat haastattelulle tai palaverille. Sen jälkeen on se haastattelu/palaveri sovittuna aikana. Pudasjärven keramiikka Oy saattaa soitella, kun on ainakin ennenkin hoitanut asiat soittelemalla.
Ja pienenä toimijana Pudasjärven keramiikka haluaakin työntekijöitä, jotka osaavat kommunikoida ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pienenä toimijana Pudasjärven keramiikka haluaakin työntekijöitä, jotka osaavat kommunikoida ihmisten kanssa.
Puhelimeen vastaamisella ei ole mitään yhteyttä kommunikaatiotaitoihin. Äänipuhelut ovat tänä päivänä yksinkertaisesti turvattomia ja ajanhukkaa.
Mikä ihme on WU? Tarkoitatko WhatsAppia eli WA:ta?
Olen nelikymppinen ja pidän puhelimen aina arkisin äänettömällä iltaan asti. Olen klo 8-16 töissä, jolloin en voi vastata. Työmatkoihin menee puoli tuntia suuntaansa, jolloin en vastaa. Töiden jälkeen on harrastuksia ym. menoja, jolloin en pääse vastaamaan. En myöskään odota, että muut olisivat aina tavoitettavissa. Siksi lähetän usein etukäteen viestiä Voitaisiinko soitella? Koska sinulle sopii? Minulle käy xx yy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen vastaamisella ei ole mitään yhteyttä kommunikaatiotaitoihin. Äänipuhelut ovat tänä päivänä yksinkertaisesti turvattomia ja ajanhukkaa.
No tuo nyt on ihan potaskaa. Puhelinnumeron alkuperä on kaikista helpoin varmistaa, ja valtaosa asioista on helpoin ja nopein käydä läpi lyhyen puhelinkeskustelun aikana, verrattuna edestakaisin viestittelyyn. Äänestä voi myös päätellä jo paljon, joten en yhtään ihmettele, että työnantajat haluavat puhua hakijoiden kanssa ennen kuin kutsuvat haastatteluun.
Ja sanon tämän itse puhelinkammoisena! Olen puhelimessa todella huono, ja aivan varmasti on sen takia jäänyt työpaikkojakin saamatta. Mutta siitä en kyllä syytä niitä työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt on ihan potaskaa. Puhelinnumeron alkuperä on kaikista helpoin varmistaa, ja valtaosa asioista on helpoin ja nop
Kuinka monta sataa miljoona suomalaisilta huijataankaan äänipuheluin joka ikinen vuosi?
Työttömänä muuten kannattaa sitten ihan kiltisti vastata puheluihin. Työkkäri suuttuu, jos et vastaa. (Ja minulle soitti ainakin aina eri virkailija, joten ei riittänyt, että kerran tallensin numeron.)
ilmoitukset voi laittaa pois, jos ei halua niitä