Voiko Kelasta saada tukea silmien laserleikkaukseen jos silmälaseja tai piilolinssejä ei pysty käyttämään?
Lääkärin mukaan olen näkövammainen ja työkyvytön ilman näönkorjausta.
Kommentit (21)
Kela voi harkita korvausta jos näköongelma on niin vaikea, ettei silmälaseja tai piilolinssejä voi käyttää (esim. työolosuhteiden tai terveydellisten syiden vuoksi), mutta tämä ei ole osa Kela:n yleistä korvausjärjestelmää.
Tällaiset tapaukset ovat poikkeuksellisia ja päätökset todella tapauskohtaisia.
Ja mikset voisi silmälaseja käyttää? puuttuuko korvat ja nenäkin?
eikös ne siinä tapauksessa tehdä ihan julkisella puolella?
Vierailija kirjoitti:
Ja mikset voisi silmälaseja käyttää? puuttuuko korvat ja nenäkin?
Ja silmät.
Miten niin et pysty pitämään silmälaseja? Nehän pysyy nenällä ilman pitämättäkin. Oikeat vahvuudet ja kehykset niin ihan ok.
Mikä olis kunnon selitys ettei voi käyttää silmälaseja? Korvat puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et pysty pitämään silmälaseja? Nehän pysyy nenällä ilman pitämättäkin. Oikeat vahvuudet ja kehykset niin ihan ok.
Minulla on niin paha aistiyliherkkyys että en pysty laseja käyttämään paria minuuttia kauempaa ennen kuin koko naama kutisee
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niin paha aistiyliherkkyys että en pysty laseja käyttämään paria minuuttia kauempaa ennen kuin koko naama kutisee
AP
No, jo on. Kutisetko muualtakin kuin naamasta?
Epäilen, että laserleikkauksesta ei ole tarvittavaa hyötyä, että Kela lähtisi tukemaan, jos vastaavaa hyötyä ei voisi saada käyttämällä silmälaseja tai piilolinssejä. - Mikä tällainen este voisi esimerkiksi olla? - Jos se olisi määrätty työtehtävä (,josta en kyllä keksi äkkiseltään millainen tarkemmin ottaen olisi tuo tehtävä), niin silloin varmaan saatettasiiin käydä työnantjan lompakolla.....
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Oliskio vika kuitenkin jossain muussa kuin yleisesti silmälasejen pitäimsessä? - Miten noin herkkänä pystyy olemaan ulkoilmassakaan? Vai pystyykö sielläkään olemaan
En ymmärrä miksi jokaisen pitäisi nähdä jotain. Jos ei ole varaa maksaa itse taidat olla jo Kelan elättämä tukipummi. Mitä vähemmän annetaan rahaa eläteille niin aina parempi. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko selvitetty, onko kyse jostain tietyistä materiaaleista, lasien painosta, jne? On olemassa titaanisankoja, jotka on hyväksytty jopa avaruuskäyttöön (1-2g) ja näitä saa siis ihan Suomesta. Hintavia toki ovat, mutta.... halvempia kuin yhdenkään silmän laserleikkaus.
Toki on kiinni siitä, millainen näköongelma on, voiko näköä ylipäätään korjata laserilla.
Sain laserleikkauksen julkisella puolella kun oli sen verran eroa silmien taittovoimassa. YTHS:n silmälääkärikäynti maksoi 20 markkaa aikanaan. Sitten kävin tutkimuksissa ja tehtiin päiväkirurginen toimenpide yhteen silmään mikä maksoi 400 markkaa. Lisäkuluja tuli parista poliklinikkakäynnistä ja lääkkeistä. Olin tyytyväinen lopputulokseen. Ei muuta kuin mars julkiselle puolelle ja vaatimaan toimenpidettä.
Mulla myös lasit aiheuttaa ikävää kutinaa, varsinkin uutena. Sovita erilaisia malleja ja niihin tottuu joissakin päivissä. Minulla pahimmat ovat sellaiset nenätyynyt. Parhaimmat ovat muoviset, joihin liimataan sellaiset silikonitassut nenän varteen. Kannattaa varmaan etsiä ratkaisuja, ennen kuin lähtee leikkaukseen. Ne eivät ole ongelmattomia, ja jos näkösi on todella huono, sitä ei todennäköisesti saada edes korjattua niin, ettet tarvitsisi enää laseja. Viimeistään, kun vanhenet tarvitset taas ikänäön vuoksi laseja.
Kokeile erilaisia silmälasimalleja. Minulle yllättäen vähiten ärsyttävät ovat raskaahkot muoviset. Ultrakevyet jotenkin koskevat naamaa liian kevyesti ja se kutittaa oudosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ahaa. Ja näillä yliherkkyyksillä olisit kuitenkin työkykyinen jos vaan ei tarvitsisi käyttää laseja?
Et siis näe Kelan sivuilta? Ota yhteyttä sun omahoitajaan.