Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eronneet. Miten teillä hoidettu elatus kun nuori täyttänyt 18v?

Vierailija
03.01.2026 |

Jos lapsi asuu toisen vanhemman kanssa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuon ikäinenhän menee jo opiskelemaan ja saa opintotukea sekä nostaa opintolainaa ja asuu moneati halvassa soluasunnossa kampuksella. Eli vastaa paljolti itse itsenäistymisestään ja opinnoistaan.  Vanhemmat auttavat vapaaehtoisesti, minkä kykenevät ja haluavat. Näin ainakin meillä.

Näin vain jos vanhemmat on köyhiä. Toki itseäsi lohdutat kun haluat uskoa noin.

Vierailija
62/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elättänyt yksin. Luuseri exältä en ole mitään vailla. 

Sinussahan ei ole mitään vikaa. Ei edes katkeruus näy🤣🤣🤣

Kyllähän se jäljen jättää, kun isä vain lopettaa elatuksen maksun. Minimin maksoi ja sitten lopetti senkin. Ei koskaan kysynyt mitä lapset tarvisi, ei ottanut lapsia luokseen. Ei mitään huolenpitoa. En ole katkera. Eniten harmissani olen siitä, että hylkäsi lapset. Minkäänlaista apua ei ole tippunut opiskeleville nuorille. 

En ymmärrä tuota nauruasi. Itse olen lapset hoivannut ja elättänyt ja edelleen autan ja avustan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elättänyt yksin. Luuseri exältä en ole mitään vailla. 

Sinussahan ei ole mitään vikaa. Ei edes katkeruus näy🤣🤣🤣

Ja isä kostaa tämän lapselleen? Se vasta järkevää onkin.

Vierailija
64/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias ja vanhempi on täysikäinen. Ei sitä kenenkään tarvitse enää elättää, elatusvelvollisuutta ei enää ole sen jälkeen.

Vierailija
65/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo erossa lapset jääneet äidin + minimielarien varaan. Nykyinen mieheni huolehtinut kuin omistaan. Pisteet 10+ hänelle 

Vierailija
66/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pois äidin luota 17v, vanhemmat oli eronneet pari vuotta aiemmin. Kumpikaan ei ikinä edes kysynyt, tarvitsenko rahaa tai millä ylipäätään elän (olisin todellakin tarvinnut, olin esim jumissa väkivaltaisen exän kanssa koska ei ollut rahaa lähteä). Elatusmaksuja ei minusta maksettu koska veli asui isän luona. 

Vierailija
67/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen asteen opinnot ovat nykyään pakolliset, joten vanhempien elatusvastuu jatkuu opintojen loppuun asti eli noin 20 ikävuoteen asti. 

Lapsen täytettyä 18 vuotta pitää hakea elatuksen jatkumista etävanhemman osalta myös. Viranomainen lähettää sitten etävanhemmalle kirjeen, että jatkapas lapsesi elatusta.

Jos lapsi muuttaa pois kotoa, niin silloin asia on eri.

Kuka viranomainen? Miten tämä siis käytännössä toteutetaan?

Ei kukaan. Vaikka lapsi joutuisi hakemaan toimeentulotukea niin mikään ulkopuolinen taho ei vaadi vanhempia elättämään täysi-ikäistä ellei lapsi sitä itse vaadi.

Tottakai lapsi vaatii, jos hakee elatuksen jatkumista 

Vierailija
68/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilexin sivuilta:

Oikeuskäytännössä on vahvistettu useaan otteeseen koulutusavustuksen olemassaolo. Lukio-opintojen kohdalla vakiintunut käytäntö on, että koulutusavustusta maksetaan. Vakiintunut käytäntö johtuu siitä, että lukio katsotaan kansalaisen peruskoulutukseksi. Ammatillisiin opintoihin koulutusavustusta on vaikeampaa saada, mutta avustuksen saamisessa on aina tapauskohtaista harkintaa.

Koulutusavustus kattaa opintokustannusten lisäksi henkilön elinkustannukset opintojen ajalta. Koulutusavustus on kuitenkin eri asia kuin elatusapu, eikä koulutusavustuksella ole esimerkiksi tarkoitus kattaa harrastuskustannuksia. Avustuksen suuruutta arvioidaan yleisten elatusvastuun arviointiperiaatteiden mukaan. Huomioon otetaan koulutusavustuksen määrän kohtuullisuus huomioiden muun muassa lapsen mahdollisuudet osallistua opintojensa kustannusten kattamiseen. Lähtökohtaisesti koulutusavustukseen osallistuvat molemmat vanhemmat, mutta poikkeuksellisesti avustusta voidaan vaatia vain toiselta vanhemmalta. Koulutusavustus maksetaan suoraan avustuksen saajan tilille.

Vierailija
69/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislikka asui äitinsä kanssa lukion loppuun ja meni pitämään välivuotta isänsä luo. Isä oli tähän asti maksanut minimielarit ja heti 18 täyttäneelle itselleen. Välivuonna ei sitten ollut puutetta mistään ja työpaikankin hommasi, isä kai oli onnellinen ettei välit täysin menneet manipuloivan äidin vuoksi. Ihan tarkkaan en kaikkia juonenkäänteitä tiedä, en usko että näistä kukaan puhui mulle täysin totta. Mutta kyllähän siitä paljon näki ihan omin silmin ja tulostasosta osaan laskea. 

Vierailija
70/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vielä mielelläni elarit exälle 16v lukiolaisesta, varusmiehestä ja toisen vuoden opiskelijasta (asuvat vloput exän luona) sekä taskurahaa heille yhteensä kymppejä viikossa. Ei nuorta voi jättää puille paljaille  Erottiin 15 vuotta sitten

Vierailija
71/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ex voinut maksaa mitään, itse olin kuntoutustuella ja lapsi autismikirjolla. Nuori sai toimeentulotukea sosiaalisin perustein. Varsin harvinainen tilanne, mutta sinällään oikein. Toinen lapsi elää kuntoutusrahalla nyt lukioaikana. 

Vierailija
72/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tämä on edes kysymys, jos vanhemmat rakastaa lastaan niin ei näissä pitäisi tulla minkäänlaisia ongelmia.

Kysymys tässä on, miten paljon mies rakastaa entistä vaimoaan ja haluaa edelleen tukea hänen kulutustottumuksiaan?

Miten tuo liittyy millään tavalla lapsen elatukseen

Tuo on lapsen elatusta.

Vierailija
73/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun lapsi opiskelee, eikä hänellä ole töitä, niin vanhempien tulee lapsensa elättää, vaikka olisi yli 18 v. Lapsi tarvitsee 18 v täytettyään ihan yhtä lailla joka päivä ruokaa, juomaa, vaatteita, lääkkeitä, lääkärissä käyntiä, puhelimensa, tietokoneen, tavaroita, harrastuksensa ja katon päänsä päälle. Ei ne tarpeet mihinkään mystisesti katoa 18 v päivänä.

Vierailija
74/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 provo, täysi-ikäistä ei tarvitse elättää

Vierailija
75/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sillai, että isä hoiti lapsen kulut kaikki, jos en hakenut elatuksia. Se kävi minulle. Hän sanoi ettei halua siihen ns systeemiin mukaan. 

Kun miettii, niin exä maksoi jääkiekon ja siihen liittyvät maksut,, mopokortin, puhlaskun, tietokoneen ja sitten autokortin ja osti auton jne jne. Sitten on hoitanut osakesalkut sun muut jutut. Exällä on noita asuntoja, niin lapsi sai yhden niistä ensiasunnoksi. Lapsi hakee oikiseen, niin hänen ei tarvitse miettiä millä rahoittaa elämänsä, kun isä hoitanut kaiken mallikkaasti,. 

Exä on siitä hyvä mies ja isä, että on aina katsonut lapsen perään ja luonut turvallisen tulevaisuuden. 

Minun pari katkeraa kaveria tietenkin haukkui kermaperseeksi. Varmaan siksi, kun heidän exät ei osta edes purkkapakettia. 

Exä on loistava isä ja siitä pisteet. 

Näinhän se on, jos lapsiaan rakastaa. Haluaa niiden parasta. Pitää yllä suhteita lapsiinsa ja auttaa heidät elämän alkuun. Luultavasti nuo vanhemmat ei jää yksin , vaikka lapset muuttavat ja saavat ovat perheet yms 

Vierailija
76/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias ja vanhempi on täysikäinen. Ei sitä kenenkään tarvitse enää elättää, elatusvelvollisuutta ei enää ole sen jälkeen.

On. 

Vierailija
77/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen toinen huoltaja maksoi norm elatusmaksun, koska nuori suoritti vielä keskiasteen tutkintoa (lukio tai amis). Näin oli vielä v 2011. Ihan lakiin perustuva asia.

Elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi täyttää 18. Halutessaan elatusta voi maksaa sen jälkeenkin.

Vierailija
78/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraannuttajan mammojen pro kerho kokoontuu tässä ketjussa :D

Vierailija
79/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit kai sanoa, että vieraannnuttaja & maksattaja mammojen pro kerho?

Vierailija
80/90 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle se isä, joka väittää äidin vieraannuttaneen?