Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keikkapaikkojen ahdinko, pitäiskö uudistautua?

Vierailija
02.01.2026 |

Uutisissa tuli juuri keikkapaikkojen ahdingosta, kun asiakkaita ei välttämättä tule tarpeeksi. Eivätkä käyvät asiakkaat kuluta alkoholia, johon näiden ravintoloiden myynti perustuu. Seuraa konkursseja ja paikkojen lopetuksia. 
Alkoholinkäytön väheneminen on jatkunut jo pitkään. Miksi ravintolat eivät ole reagoineet tähän? Myynti vaatii uudistumista. Rahaa ei kävijöillä välttämättä ole paljonkaan kuluttaa. Mutta lisätuloja voi saada sillä, että ottaa valikoimiinsa sellaista myytävää, mitä kävijät voivat ostaa. 
Tilanne on valitettava, mutta ravintoloiden oma toiminta köyhää, jos eivät ymmärrä uudistaa konseptiaan. Kävijät eivät palaa vanhaan aikaan, jolloin kaljan myynnistä saatiin hyvin tuloa. Herätkää ja tehkää uudistuksia. Ne maksavat, mutta edetä voi pienin askelin ja tuntemalla asiakaskuntaansa. Millaista porukkaa vetävät eri tyyppiset artistit? Vege, tee, kahvit, omat merkkarituotteet? Ja olutta edelleen niille, jotka sitä juo. 

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn jonkin verran keikoilla ja taidan olla se huono asiakas, joka tuo vaan hiekkaa lattialle. Katson keikan ja lähden kotiin. Alkoholi ei ole kiinnostanut vuosiin, se vain väsyttää. Mieluummin katson keikan selvinpäin. Ja onhan se nyt muutenkin helpompaa, kun ei tarvitse takseja tai julkisia miettiä, omalla autolla pääsee helpoiten. 

Ei mua kyllä mocktailitkaan kiinnosta, en mä tarvitse keikalla mitään janojuomaa. Mulle riittää, että näen bändin. 

Vierailija
22/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisin keikoilla 16-vuotiaan tyttäreni kanssa, mutta kaikille metallikeikoille on järjestään ikäraja k-18. Voisiko alaikäiset nuoret päästä keikoille huoltajan kanssa vaikka erilliselle alkottomalle alueelle.

Tai tehdäänkö toisinpäin? Alkoholimyynti omaan karsinaansa, joka on K18. Niinhän se on jo festareillakin. Toinen alue voisi olla pop-up ravintola. Voidaan myydä myös VIP -alueena. Sinne pääsisi ruokailemaan esim. 2h ennen shown alkamista mutta sieltä näkisi myös itse shown. Voisi olla buffet tyyppinen ruokailu. Eikä mitään lihapulla-ranskalainen settiä, vaan oikeasti mietitty ja suunniteltu hyvä ruokalista.

Noita on jo rikkaille ja poliitikoille joita nämä epässi firmat lobbaavat kuin raivotautista että sairas mutta heille järjettömän tuottoisa järjestelmä säilyisi ja vain laajenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vain kuulovaurioita. Viime vuosituhannen ilmiö. 

Vierailija
24/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ongelma, että keikat alkavat niin myöhään. Pääesiintyjä tulee joskus puolen yön aikaan lavalle. Kuka sinne menee koko illaksi kaljaa juomaan ja odottamaan esiintyjää, ei kukaan. Se aika on takanapäin. 

Lämppärit lavalle ajoissa ja pääesiintyjä viimeistään klo 22. Keikan jälkeen pääsisi vielä julkisilla kotiin eikä tarvitsisi turvautua takseihin. Niistä kun ei tiedä minkälainen sattuu kohdalle.

Voisin syödäkin ennen keikkaa, jos olisi ruokailumahdollisuus.

Vierailija
25/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaisi ainakin kokeilla, että keikat alkaisivat esim. jo klo 18.00-19.00.  Itse kävisin useammin, kun pääsisi jo ajoissa nukkumaan. Olin juuri ystäväni juhlissa jossa esiintyi bändi tähän aikaan ja kaikki olivat tyytyväisiä kun virkeänä voi kuunnella livemusiikkia.  
Ja siis baareihin ennemmän alkoholittomia juomia ja vaikka helppoja syötäviä. 

Vierailija
26/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas joisin mielelläni olutta, mutta en liian vahvaa (koska kalorit ja humala) mutten alkoholitontakaan (koska maku). Ihmettelen, miksi nämä on kuitenkin yleensä ainoat vaihtoehdot tarjolla. Jos jossain on matala-alkoholista, maukasta olutta tarjolla, niin menen uudelleen. 

Ehkä olen vähemmistöä, mutta joku voisi löytää saumansa tästäkin. 

Vierailija
27/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rock-klubeilla kävijät ovat keski-ikäistyneet.

He tulevat keikalle omalla autolla ja muutenkaan eivät tykkää enää pämpätä niinkuin nuorena.

Nuoriso ei enää muutenjaan  juuri ryyppää.

Vierailija
28/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin mielelläni keikoilla mutta kotikaupunkini tarjonta ei ole vuosiin ollut erityisen mielenkiintoista. Irina, Eini, Olavi Uusivirta, Behm jne, just joo. Suomessa on paljon kiinnostavia indieartisteja ja astetta isompia nimiä, joiden keikoilla on paljon hauskempaa. 

Sitten tuosta alkoholista. Joka toisella keikalla joudun kuskiksi. Niillä muilla keikoilla menee ehkä kolme alkoholijuomaa. Ei ole kiinni rahasta vaan siitä, että nelikymppisenä ei enää innosta hankkia krapulaa. Ruokaa ostan mielelläni, jos keikkaa voi kuunnella mukavasti pöydässä istuen. Helposti menee 60€ keikkalipun lisäksi ja mielestäni se saa kyllä riittää illan kuluiksi.

Vierailija
29/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisin keikoilla 16-vuotiaan tyttäreni kanssa, mutta kaikille metallikeikoille on järjestään ikäraja k-18. Voisiko alaikäiset nuoret päästä keikoille huoltajan kanssa vaikka erilliselle alkottomalle alueelle.

Tai suomirokin kasarimeininki kun joka kolmannessa khlässä oli keikka harva se vkl, lallintupaa, tarvashovia ja mitä näitä oli....

Itse katselen turun ja oulun keikkatarjontaa, niin ei tälläselle viiskymppiselle ole mitään mikä sais liikkeelle. Tampereella tuntuu olevan enempi, mutt se vaatii sitten aikaa kulkemiseen ja yöpymiseen. Helsinkiin en lähde.

Vierailija
30/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan noi firmat tajuavat, että ainoa syy, minkä vuoksi ihmiset lähtevät yöelämään, on vastakkaisen sukupuolen kohtaaminen. Jotain liiketoimintaa sen ympärille?

Vierailija
31/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä teetä osteta satasella illassa. Alkoholia ostetaan, tai ostettiin ainakin ennen.

Ei, mutta nyt alkoholia ei myydä senkään vertaa. Asiakkaita vois myös palvella. Joten vanhan ajan slkoholinmyyntiin turha nojata, se on mennyttä.

Vierailija
32/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ääntä läpäiseviä korvatulppia on tarjolla. Kova melu itse jää ulkopuolelle.

Vierailija
33/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, että ainoa asia jota mietitään on alkoholin myynti. Tai ainakin tuodaan julkisuuteen.

Tietenkin. Bändit esiintyvät usein baareissa tai vastaavissa paikoissa. Luuletko, että nämä paikat tekevät hyväntekeväisyyttä? Kyllä heidän pitää ajatella asiaa taloudellisesti. Ei ole mitään järkeä ottaa bändejä soittamaan jos yleisö ei osta alkoholia. 

Vierailija
34/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai tehdäänkö toisinpäin? Alkoholimyynti omaan karsinaansa, joka on K18. Niinhän se on jo festareillakin. Toinen alue voisi olla pop-up ravintola. Voidaan myydä myös VIP -alueena. Sinne pääsisi ruokailemaan esim. 2h ennen shown alkamista mutta sieltä näkisi myös itse shown. Voisi olla buffet tyyppinen ruokailu. Eikä mitään lihapulla-ranskalainen settiä, vaan oikeasti mietitty ja suunniteltu hyvä ruokalista.

Kuinka tämä tehdään pienessä baarissa jossa tilaa ei ole muutenkaan. Ja mitä nämä 16 vuotiaat ostavat? Muista, että keikkailta on baarille ja esiintyjälle riski. Jos ei ole maksavia asiakkaita, niin toiminta loppuu hyvin äkkiä.

Vierailija
35/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän että voit käyttää korvatulppia tai muita kuuloa suojaavia välineitä.

Vierailija
36/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ongelma, että keikat alkavat niin myöhään. Pääesiintyjä tulee joskus puolen yön aikaan lavalle. Kuka sinne menee koko illaksi kaljaa juomaan ja odottamaan esiintyjää, ei kukaan. Se aika on takanapäin. 

Lämppärit lavalle ajoissa ja pääesiintyjä viimeistään klo 22. Keikan jälkeen pääsisi vielä julkisilla kotiin eikä tarvitsisi turvautua takseihin. Niistä kun ei tiedä minkälainen sattuu kohdalle.

Voisin syödäkin ennen keikkaa, jos olisi ruokailumahdollisuus.

Milloin olet käynyt viimeksi keikalla? Nykyään keikat alkavat pääosin klo.20.00-22.00. Yleisimmin 21.00.

Toisin oli tilanne vielä parikymmentä vuotta sitten jolloin keikat oikeasti alkoivat puolenyön aikoihin.

Tosin jostain syystä silloin niissä kävi paljon enemmän ihmisiä kuin nykyään.

Vierailija
37/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ja juomat liiaan kalliita, huonolaatuisia/pahanmakuisua  eikä holittomia vaihtoehtoja. Kauheat jonot ja liian vähän henkilökuntaa.

Vierailija
38/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikkapaikkoja ja festivaaleja on liikaa, on ratsastettu massojen halulla kuunnella aina samoja esiintyjiä suurfestivaaleilla. Tapahtumat ja konsertit ovat rituaalinomaisia, aina sama illan kulku (esim. myöhään aloittaminen!), yleisön innostuksen on laskettu nousevan viinanjuonnin myötä.

Ja kallista on: pääsyliput, juomat, matkat, festivaaleilla majoitus ja ruokailu ym. ym. Olen ihmetellykin, muten tähän on ollut varaa. Rokkijuhlat ja -konsertitko automaattinen tulonlähde? Nyt itketään ja valitetaan. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, ravintoloita on liikaa.

Vierailija
39/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jää juomat ottamatta vessa ja tiskijonojen takia. En jaksa jonottaa koko ajan. Lisää henkilökuntaa.

Vierailija
40/78 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla festareilla ei osata hoitaa niin että juomat saisi nopeasti, menee tunti jonottaessa ja keikat ohi. Olen mielummin siis ostamatta. Ulkomailla tämäkin osataan, suomessa ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän