Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotityökiista - kumpi on oikeassa?

Vierailija
02.01.2026 |

Kiistelimme mieheni kanssa taas samasta kotityöjutusta: Jos mieheni esim. laittaa ruokaa, tai vaihtaa vauvan vaipan, hän jättää lähes aina esim. ruokapakkausroskia, tiskejä pöydälle, pinnat pyyhkimättä, vauvan likavaatteet lojumaan hoitopöydälle yms.  Tämä tuli taas puheeksi kun mies pesi vessassa biojäteastian, ja lavuaari oli sen jäljiltä likainen, mm. tomaatinkuorenriekaileita, vähän kahvinporoja. Olin juuri pessyt vessan kiiltäväksi ja ärsytti, huomautin siis että voisi jatkossa pyyhkiä lavuaarin jäljiltään.

Mies väittää minua nyt nipottajaksi, koska hän vie lähes aina biojätteen, miksi en voisi tuon vertaa tehdä, että pyyhin lavuaarin jos se häiritsee? Kun minulla on vessanpesu taas työ jonka teen aina. Mies kokee tekevänsä paljon ja varmasti tekeekin, mutta just silleen sinne päin, että sotku ja kaaos kasvaa koko ajan jos en kulje perässä siivoamassa jälkiä.

Minusta taas aikuisen pitää tehdä kunnolla loppuun se minkä tekee eikä jättää jälkiä muille jos ei ole sovittu. Että ylläpidetään siisteyttä. On ärsyttävää, jos on just hinkannut vessan ja 5min päästä siellä on jarrujäljet pöntösssä tai partakarvoja lavuaarissa...

Olenko nipo vai mieheni huithapeli? Saamaton hän ei missään nimessä ole eikä tämä mikään valtaisa erimielisyys ole, mutta säännöllisesti tästä sanaillaan.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen, että miehesi täysin järjenvastaisen käytöksen selitys ei ole neurologinen poikkeama kuten ADHD, ainoat selitykset ovat kusipäisyys, vajaaälyisyys tai molemmat. Mitä nopeammin hyväksyt tosiasiasiat ja sen, että nämä ovat pysyviä ominaisuuksia, joita et voi muuttaa, sen parempi sinulle.

Vierailija
42/44 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot ap oikeassa, vaikkakin ehkä nipo. Fakta on se, että moni mies ei tee juuri mitään kotihommia ilman että pyytää. Mun mies tuhahtelee ärtyisästi jos pyydän. Joka kerta kun pyysin vaihtamaan vaipan, nakkeli niskojaan.

Sulla ei ilmeisesti ole vertailukohtaa ja täten et ymmärrä, että sulla on aika hyvä mies siinä. Varsinkin, jos hän tulee töistä klo 16.15 joka työpäivä ja tekee muutakin kuin rojahtaa sohvalle.

Mutta jos tuo hänen jälkien korjaaminen harmittaa sua kovasti, ni toimi seuraavasti. Onko miehellä joki paikka, minkä siisteydestä mies on tosi tarkka? Yleensä tämä on auto. Mun miehellä ainakin on. Menisin sinne autoon ja murustelisin vähän keksiä sinne ja laappaisin ikkunaa jollain jäätelöllä ja oisin vaan et oho. Ja iloisesti häippäisin paikalta. Tai jos mies pessyt auton, niin eikun ajamaan se kuralätäkköjen kautta vähän reilummin. Sitten kun mies aloittaa keskustelun, niin keskustelette asioista laajemminkin

Aina kun palstalla sanotaan, että kostaminen on naiselle tyypillinen toimintatapa, naiset kiistävät asian. Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse virheetön ja voit vaatia toiselta täydellisyyttä? Me ainakin joudumme sietämään toisimme myös jonkin verran sitä epätäydellisyyttä. Rakkaus on realismia. 

- vaimo since -94

Onko se täydellisyyden vaatimista, jos haluaa pitää kodin siistinä eli vähintään niin, että oman siivoustyön jälki näkyy pitempään kuin minuutteja?

Se on totta, että täydellisen kumppanin löytäminen on mahdotonta. Kyse onkin siitä, mitä sietää. Joku sietää juopottelua, tuhlausta, pettämistä, väkivaltaa. Jarruraidat vessanpöntössä on noihin nähden pieni riesa. Suurin harmi siinä onkin se, että toinen osapuoli osoittaa niin selvästi mitätöivänsä toisen tekemää työtä jättämällä ne palveluskunnan siivottavaksi.

Vierailija
44/44 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina kun palstalla sanotaan, että kostaminen on naiselle tyypillinen toimintatapa, naiset kiistävät asian. Miksi?"

Meillä ainakin metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan eli kumpikin arvostaa toisen tekemää työtä. Eiköhän se sama toimi negatiivisenakin versiona, pilataan toisen tekemä työ eikö kunnioiteta mitään. Eri asia sitten onko tuollaisessa parisuhteessa mieltä kun suun voisi myös avata ja kommunikoida. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan