Kotityökiista - kumpi on oikeassa?
Kiistelimme mieheni kanssa taas samasta kotityöjutusta: Jos mieheni esim. laittaa ruokaa, tai vaihtaa vauvan vaipan, hän jättää lähes aina esim. ruokapakkausroskia, tiskejä pöydälle, pinnat pyyhkimättä, vauvan likavaatteet lojumaan hoitopöydälle yms. Tämä tuli taas puheeksi kun mies pesi vessassa biojäteastian, ja lavuaari oli sen jäljiltä likainen, mm. tomaatinkuorenriekaileita, vähän kahvinporoja. Olin juuri pessyt vessan kiiltäväksi ja ärsytti, huomautin siis että voisi jatkossa pyyhkiä lavuaarin jäljiltään.
Mies väittää minua nyt nipottajaksi, koska hän vie lähes aina biojätteen, miksi en voisi tuon vertaa tehdä, että pyyhin lavuaarin jos se häiritsee? Kun minulla on vessanpesu taas työ jonka teen aina. Mies kokee tekevänsä paljon ja varmasti tekeekin, mutta just silleen sinne päin, että sotku ja kaaos kasvaa koko ajan jos en kulje perässä siivoamassa jälkiä.
Minusta taas aikuisen pitää tehdä kunnolla loppuun se minkä tekee eikä jättää jälkiä muille jos ei ole sovittu. Että ylläpidetään siisteyttä. On ärsyttävää, jos on just hinkannut vessan ja 5min päästä siellä on jarrujäljet pöntösssä tai partakarvoja lavuaarissa...
Olenko nipo vai mieheni huithapeli? Saamaton hän ei missään nimessä ole eikä tämä mikään valtaisa erimielisyys ole, mutta säännöllisesti tästä sanaillaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän koskaan oleta, että mies kantaa ostoksesi kotiin? Katsos kun kotityöt pitää tehdä itse loppuun eikä odottaa, että toinen hoitaa hommat.
Miten painavat ostoskassit teillä on? Minun lähipiirissäni jokainen nainen kyllä kantaa omat kassinsa autoon ja sieltä keittiöön :D
Miksi vain omat?
Vierailija kirjoitti:
Ethän koskaan oleta, että mies kantaa ostoksesi kotiin? Katsos kun kotityöt pitää tehdä itse loppuun eikä odottaa, että toinen hoitaa hommat.
Miksi ihmeessä olettaisin, kun itse yksin käyn kaupassa? Eri asia, jos käydään yhdessä. Silloin on yleensä enemmän tavaraa niin, että kannettava riittää molemmille.
En ole se, jolta kysyin, mutta minusta sinun kysymyksesi on kovin outo.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko mies koskaan siivoamaan sinun jälkiäsi?
Jos ei, niin miten mies perustelee sitä, että sinun pitää vielä tehdä jotain sen jälkeen, kun hän on jättänyt jotain kesken?
Tai sitten miestä ei vaan millään tavalla häiritse se, että että jätteet ym. ovat niillä sijoillaan. Sinä voit kokeilla siedättyä tilanteeseen sen verran, että tästä päivästä alkaen et tee MITÄÄN miehen tekemisten jälkeen vaan annat olla. Yksinkertaisesti mies ei vaan piittaa siisteydestä. Hän vaan tekee sen mitä kuuluu, mutta ei hänelle merkiste mitään, onko lavuaari puhdas vai ei. Onko tämä sinulle uusi havainto, vai tuliko hän sinun kanssasi samaan asuntoon suoraan äitinsä helmoista, joka siivosi hänen asuntonsa?
Joutuu tietysti. Vai meinaatko että vain mies tuottaa biojätettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten painavat ostoskassit teillä on? Minun lähipiirissäni jokainen nainen kyllä kantaa omat kassinsa autoon ja sieltä keittiöön :D
Miksi vain omat?
Siksi, kun koko keskustelun aihe oli se, että jokainen hoitaisi OMAT kotityöt alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on väärässä. Pitää sua pikku apulaisena joka kulkee hänen perässään rätti kourassa kun hän tekee SUURIA asioita ja ponnisteluja.
Olen itse nainen ja tunnistan tilanteen ärsyttävyyden, mutta elämässä pääsee vähemmällä raivolla jos ei joka ainoassa asiassa näe valtataistelua. Ei niitä sotkuja siihen siksi jätetä että tehtäisiin kiusaa tai juoksutettaisiin toisia, vaan siksi että ollaan hajamielisiä tai tottumattomia ylläpitämään siisteyttä. Ei nähdä noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko mies koskaan siivoamaan sinun jälkiäsi?
Jos ei, niin miten mies perustelee sitä, että sinun pitää vielä tehdä jotain sen jälkeen, kun hän on jättänyt jotain kesken?
Tai sitten miestä ei vaan millään tavalla häiritse se, että että jätteet ym. ovat niillä sijoillaan. Sinä voit kokeilla siedättyä tilanteeseen sen verran, että tästä päivästä alkaen et tee MITÄÄN miehen tekemisten jälkeen vaan annat olla. Yksinkertaisesti mies ei vaan piittaa siisteydestä. Hän vaan tekee sen mitä kuuluu, mutta ei hänelle merkiste mitään, onko lavuaari puhdas vai ei. Onko tämä sinulle uusi havainto, vai tuliko hän sinun kanssasi samaan asuntoon suoraan äitinsä helmoista, joka siivosi hänen asuntonsa?
Joutuu tietysti. Vai meinaatko että vain mies tuottaa biojätettä?
Et tainnut ymmärtää kysymystä. Tarkoitin sitä, että joutuuko mies myös siivoamaan AP:N KESKEN JÄTTÄMÄN KOTITYÖN LOPPUUN? Tässä perheessä oli kai jaettu tehtäviä keskenään niin, että esimerkiksi biojätteet vie mies, vessan siivoaa nainen.
Olet itse virheetön ja voit vaatia toiselta täydellisyyttä? Me ainakin joudumme sietämään toisimme myös jonkin verran sitä epätäydellisyyttä. Rakkaus on realismia.
- vaimo since -94
Jokainen keskustelu on sota joka pitää voittaa? Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Meille on tässä vuosien saatossa kummallekin muodostunut se oma tontti, ei tarvitse biojäteastiasta tapella.
Oot ap oikeassa, vaikkakin ehkä nipo. Fakta on se, että moni mies ei tee juuri mitään kotihommia ilman että pyytää. Mun mies tuhahtelee ärtyisästi jos pyydän. Joka kerta kun pyysin vaihtamaan vaipan, nakkeli niskojaan.
Sulla ei ilmeisesti ole vertailukohtaa ja täten et ymmärrä, että sulla on aika hyvä mies siinä. Varsinkin, jos hän tulee töistä klo 16.15 joka työpäivä ja tekee muutakin kuin rojahtaa sohvalle.
Mutta jos tuo hänen jälkien korjaaminen harmittaa sua kovasti, ni toimi seuraavasti. Onko miehellä joki paikka, minkä siisteydestä mies on tosi tarkka? Yleensä tämä on auto. Mun miehellä ainakin on. Menisin sinne autoon ja murustelisin vähän keksiä sinne ja laappaisin ikkunaa jollain jäätelöllä ja oisin vaan et oho. Ja iloisesti häippäisin paikalta. Tai jos mies pessyt auton, niin eikun ajamaan se kuralätäkköjen kautta vähän reilummin. Sitten kun mies aloittaa keskustelun, niin keskustelette asioista laajemminkin ja myös teette suunnitelman, kuinka toimitte jatkossa.
Nimim. 4 lasta ja 2 avioliittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olettaisin, kun itse yksin käyn kaupassa? Eri asia, jos käydään yhdessä. Silloin on yleensä enemmän tavaraa niin, että kannettava riittää molemmille.
Heh, meillä mies kantaa kamat sisään ja minä samalla tyhjennän kassit. Jotka muuten mies pakkaa siellä, kun minä maksan. Olette nyt käsittäneen sen tasa-arvon vähän väärin ja joka hiton asiasta pitää vääntää. Ruuanlaittoa inhoava hoidan ne miehen sotkut enemmän kuin mielelläni. Se elo on paljon lepposampaa, kun ei kellota miehen selän takana piiska kourassa meneekö kaikki tismalleen tasan. Tasa-arvossa kai on kysymys kuitenkin siitä, että on valinnanvapaus tehdä sitä, mikä kiinnostaa?
Ja sitä imurointia, kun inhoo molemmat viikkosiivouksesta huolehtii siivooja, joka maksetaan puoliksi. Näin hoituu yksi isoimmista kotitöistä, puoliksi.
Meilläkin on tonttijako. Minä tilaan ja maksan ruokaostokset, mies hakee ne ja minut töistä iltavuoroista. Minä kokkaan ja täytän tiskarin ja pyykkärin, mies tyhjentää molemmat. Minä pesen kylppärin ja vessan, mies imuroi ja pyyhkii pölyt. Takana 20+ vuotta kummallekin sopivia hommia, taidetaan olla onnekkaita.
No, lopettakaa se biojäteastia pelleily, yksi riita vähemmän.😂 Eli valitkaa sotanne.
Et ole nipo. Miehesi on ärsyttävä.
Vaikuttaa siltä, että ihan tarkoituksella järjestää sinulle pikkutöitä sinne tänne, jotta et voisi lainkaan rentoutua kotona. Että joutuisit koko ajan olemaan pienessä jännityksessä ja juoksemaan hänen perässään rätti kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olisihan se nyt hyvin erikoista, jos vaimo kävisi kaupassa ja jättäisi ostoskassit kauppaan odottamaan että mies käy hakemassa ne kotiin. Tai ajaisi autosta tankin tyhjäksi ja jättäisi auton tienposkeen odottamaan, että mies käy sen tankkaamassa.
Äiti opetti aikoinaan älä ikinä tee mitään asiaa kolmea kertaa peräkkäin. Mies luulee tästä että haluat omia kyseisen asian itsellesi. Tämä on toiminut hyvin, teen ne asiat mitkä olen halunnut omia ja mies hoitaa loput.🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain omat?
Ei muiden kasseja saa viedä kotiin. Sehän olisi varastamista.
Mies on perheen pää. Tottele ja kunnioita miestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Mies on perheen pää. Tottele ja kunnioita miestäsi.
Millä ihmeen näytöillä? Ei kanna päävastuuta kodista eikä lapsista ja maksaakin perheen kuluista korkeintaan puolet. Perinteisesti nainen on Suomessa ollut perheen pää. Siksi kai miesrooli on nykyään noin hukassa.
Jos ei ekoilla treffeillä niin viimeistään kolmansilla voisi selvittää onko toinen huithapeli ja toinen nalkuttaja ja todeta, emme todellakaan sovi toisillemme.
Jos asiaa pitää kysyä, se on aina näin päin