Mikä on ollut raskaslukuisin klassikko minkä olet lukenut?
Täytyy sanoa että Dostojevskin Rikos ja Rangaistus oli niin raskasta luettavaa, että otin sen lopulta jo urheilusuorituksena. Ikään kuin maratonin olisi päässyt tuskalla läpi.
Kommentit (106)
Dostojevskia lukiessani omat polttavat pierut kurahtelivat suuhuni kovalla paineella ja pitkäkestoisesti. Samalla ripuli roiskui suuhuni. Suuni on aivan tulessa ja täynnä ripulia vaikka nielin sitä minkä ehdin. Ihana kokemus silti! Tahdon lisää!
Ap
Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä.
Moby dick oli tylsä, Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä jäi kesken.
Dickensin Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit.
Ei ollut ihan minun suosikkini, mutta luin urheasti loppuun asti, kun kerran olin ostanut.
Taru sormusten herrasta. En tajua miten helvetti niin tylsä kirja voi olla niin suosittu.
Vierailija kirjoitti:
10 pientä n e e ke r i poikaa.
Tämä ei tosiaan ole mikään kovin hyvä. Luin joku aika sitten.
James Joycen Odysseus.
Kuului kurssikirjoihin.
Kauhea.
Mulla jäi tohtori zivago kesken... Henkilöitä tuhat erilaista ja puolet nimistä lähes samanlaisia, pysy siinä sitten juonessa mukana :D
Sinuhe mulla taas yksi lemppari kirjoista ikinä!
Moby Dickiä en saanut luettua vaikka kuinka yritin.
Madame Bovary oli myös vähän vastenmielinen koska en pitänyt naisen persoonasta, mutta sen kuitenkin luin.
Varmaan Anna Karenina. Viimeiset 400 sivua vihasin kaikkia hahmoja ja toivoin että ne kuolisi. Ainakin se akka jäi junan alle, eli sillä tavalla onnellinen loppu.
Jos Taru sormusten herrasta lasketaan klassikoksi, niin varmaan se. Sinuhet ja Dostojevskit olivat kevyttä kamaa sen rinnalla.
Madame Bovary kanssa aika raskas, varmaan kun en ymmärtänyt, mitä merkitystä siihen aikaan on ollut vaikka sillä, millaista hattua joku käyttää. Sitä hattua kuvattiin aika pitkään, ja muuta vastaavaa jolla ei minulle ollut mitään merkitystä.
Kalevalan luin koska oli pakko, mutta toisten en siihen koske...
Vanhus ja meri. Se oli jollain koulun lukulistalla ja vaikka se on aika lyhyt meni ikuisuus lukiessa, on niin tylsä. Jotkut muut klassikot olen jättänyt kesken, mutta tuo oli pakko lukea loppuun koulun takia.
Vierailija kirjoitti:
James Joycen Odysseus.
Kuului kurssikirjoihin.
Kauhea.
Olen silmäillyt tätä joskus kirjakaupassa ja luovuttanut jo siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
10 pientä n e e ke r i poikaa.
On muuten laadullisesti huono. Uppoaa teinille
Stevensonin Aarresaaren luin joskus lukiossa ja ihmettelin sen paskuutta. Pitäisi kuitenkin lukea uudestaan.
Ehdottomasti Seitsemän veljestä. Ihan todella raskasta settiä, mutta tulipa luettua.