Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet plus-kokoisille myytävät naistenvaatteet ovat paljon kivampia, kuin normikokoisten?

Vierailija
02.01.2026 |

Usein olen huomannut että Zizzi, Popken ja mitä näitä isojen tyttöjen vaateliikkeitä nyt onkaan, myyvät paljon mielenkiintoisemmilla kuoseilla ja väreillä olevia vaatteita. Kun itse olen normaalikokoinen/hoikka, niin paljon tylsempää vaatetta on enemmän tarjolla. Juuri Zalandonkin sivuilla tein tämän havainnon, kun tietyllä värillä etsin naisten vaatteita.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen normaalipainoinen, mutta kuppikoko on 75F. Tulaisin mielellään noita mekkoja, joissa olisi isorintaiselle tosi hyvä leikkaus. Mutta myös se pienin koko 42 on aivan liian väljä.

Vie korjausompelijalle,ei kaupan perusvaatteet millään voi olla jokaiselle sopivia mitoutukseltaan.

Vierailija
22/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen normaalipainoinen, mutta kuppikoko on 75F. Tulaisin mielellään noita mekkoja, joissa olisi isorintaiselle tosi hyvä leikkaus. Mutta myös se pienin koko 42 on aivan liian väljä.

Katsopa Åshilds. Koot ovat alkaen 38, eli siellä ei ole nahankuivaustelineiden vaatteita. Myy muuten myös klassista Miss Mary -merkkiä, itse muistan tuon jo 60-luvun Anttilan kuvastoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni- ja normaalikokoisille on huomattavasti enemmän vaihtoehtoja. Entisenä pluskokoisena en kaipaa isompia vaatteita yhtään.

Riemunkirjavia värioksennuskuosisia telttoja ei juuri  löydy kuin plus-mallistoissa, mutta kuka sellaisia haluaa? Oikeesti?

Lisäksi plus-kokoiset vaatteet on tehty tietyn malliselle kropalle. Oletuksena isot tissit, valtava peffa mutta erottuva vyötärö. Hylkeen muotoiselle ei löydy mitään. 

Itse tykkään punaisesta. Punaisia vaatteita on vaikea löytää, kun ei ole muotiväri.

Onpa outoa. Sattumoisin itse hankin useamman punaisen vaatteen viime vuonna. 

Vierailija
24/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut saman! Oon S/M-kokoinen, mutta tiimalasikroppainen eli mulla on vyötärö, mutta olen lanteikas ja rintava. Plussakokoisten mallistoissa on tosi paljon vaatteita just sellaisilla leikkauksilla, jotka pukee mua tosi hyvin, mutta vaatteet on liian isoja. Harmittaa! Samanlaisia leikkauksia ei meinaa millään löytyä pienemmässä koossa :-(

Tee ostosmatka Italiaan tai Britteihin,sieltä löytyy sinun malliselle sopivia.

Vierailija
25/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen havaintoni Zalandossa, eli kaikki normikokoiseni kauniit neuleet ovat pelkkää muovia matskultaan, ehkä pari prosenttia villaa seassa. Oli montakin kivaa kuosiltaan, mutta kaikissa sama homma laadun suhteen. Ihan älytöntä. Ne sähköistyy, ei pysy raikkaana niin pitkään enkä keksi mitään hyvää niistä, paitsi just sen ulkonäön myyntikuvissa. 

Enkä se on vähän tämän nykymaailman tarina muutenkin; paljon pas kaa kauniissa paketeissa, kaikessa. Ei väliä miltä tuntuu tai onko eettistä ja kestävää. ap

Yleinen ongelma naisten vaatteissa, todella paljon keinokuituvaatteita. Sen sijaan miesten puolella löytyy aivan eri tavalla 100 % puuvilla-vaatteita ja hintakin on yleensä edullisempi kuin naisten muovivaate.

Vierailija
26/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku paikallinen ompelija varmasti mielellään muokkaa mekon sulle sopivaksi? Mekon hinta pompsahtaa lisää, mutta saa istuvan vaatteen.

Varmaan edullisemmaksi tulee, kun ostaa kangaskaupasta kankaan ja ompeluttaa siellä. Äitini harrasti tuota paitiksissa ja tunikoissa, oli isorintainen ja paksukäsivartinen, mutta lyhyt. Tuolla tavalla hän sai juuri oikean kokoisia vaatteita, eivätkä ne tulleet juurikaan kalliimmiksi kuin vähänkään parempi kaupan vaate.

Vierailija
27/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Popkenilla näyttäs olevan vaatteita monen kokoisille. Kun katsoo noita malleja.

https://www.ullapopken.fi/fi/

Popkenilla on mielestäni suht väljä mitoitus ja koot alkavat 42:sta. Mitoitus on pitkille naisille, minulle keskimittaisena menee vielä, mutta lyhyempi ei ehkä helposti löydä istuvaa. 

Vierailija
28/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf, suurin osa on telttoja. T. Ennen olin xxxl nykyään m/l joten pystyy pukeutumaan paljon monipuolisemmin ja kivempiin vaatteisiin.

Vierailija
29/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Isojen kokojen vaatteet näyttävät kauniimmilta, ja niissä on usein kauniita yksityiskohtia. 

Ilmeisesti oletetaan, että normaalipainoiset eivät paljon vaadi vaatteiltaan.

Isoissa vaatteissa on paljon enemmän pinta-alaa kuin pienissä. Niihin mahtuu silloin yksityiskohtiakin enemmän.

Vierailija
30/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtf, suurin osa on telttoja. T. Ennen olin xxxl nykyään m/l joten pystyy pukeutumaan paljon monipuolisemmin ja kivempiin vaatteisiin.

Just näin. Isot vaatteet pilataan usein jollain ihan ihmeellisillä virityksillä, mietin aina miksei vain voi tehdä samanlaisia kuin pienemmissäkin koossa. Mikä onni onkaan ostaa normaalikokoisia vaatteita, sillä valinnan varaa on paljon enemmän ja voit oikeasti ostaa oman tyylistä vaatteita etkä miettiä vaan sen mukaan mikä mahtuu päälle.

Mutta komppaan isorintaisten haastetta: joko ostat reilusti isomman koon että rinnat mahtuu tai sitten jotain joustavaa ilman nappeja.

Vierailija
31/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni- ja normaalikokoisille on huomattavasti enemmän vaihtoehtoja. Entisenä pluskokoisena en kaipaa isompia vaatteita yhtään.

Riemunkirjavia värioksennuskuosisia telttoja ei juuri  löydy kuin plus-mallistoissa, mutta kuka sellaisia haluaa? Oikeesti?

Lisäksi plus-kokoiset vaatteet on tehty tietyn malliselle kropalle. Oletuksena isot tissit, valtava peffa mutta erottuva vyötärö. Hylkeen muotoiselle ei löydy mitään. 

Itse tykkään punaisesta. Punaisia vaatteita on vaikea löytää, kun ei ole muotiväri.

Onpa outoa. Sattumoisin itse hankin useamman punaisen vaatteen viime vuonna. 

Niin. Niitä on, mutta valikoimaa huonosti. Mustaa, harmaata ja beigeä löytyy runsaasti.

Vierailija
32/32 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat monikäyttöisempiä. Kun minulta jää esim. vanha mekko, niin mieheni avaa toiselta puolelta sivusaumat ja tekee siitä auton peitteen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan