Hoivakodissa 19 neliön huoneen pelkkä vuokra yli 900 euroa kuukaudessa
Hannun isän vuokrasopimusluonnoksessa hoivapalvelujätti oli esimerkiksi kirjannut vuokrankorotusperusteita niin pitkän listan, että ne antavat sille käytännössä vapaat kädet nostaa vuokraa.
Isän vuokra nousi heti yhden kuukauden asumisen jälkeen lähes satasella eli kymmenen prosenttia.
- Näissähän on [muutoinkin] hirveät vuokrat verrattuna oikeisiin vuokra-asuntoihin. Kuka maksaisi yli 900 euroa kuussa 19 neliön huoneesta heikosti halutulta asuinalueelta, mies huomauttaa.
Kyseiseltä hv-alueelta kerrotaan, että jos on muuttanut yksikköön juuri ennen vuokrantarkistuskautta, vuokraan voi tulla lyhyellä ajalla korotuksia. Korotukset perustuvat sopimusehtoihin, ja niissä on Kelan ehtoja ja rajoitteita. Hv-alue vastaa sopimuksista ja valvoo korotuksia.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noissa yksityisissä hienot puitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta. Vaihtoehto tietysti oli että otat dementikon sängyn oman olohuoneesi nurkkaan ja alat hoitaa kuin isoa vauvaa joka päästää kaikki alle, valvoo öisin ja pitää syöttää. Ja tietenkin vaatii kokoaikaista valvontaa, palkkioksi saat muutaman satasen kuukaudessa.
Ihan sama henkilökunta kiertää kaikissa paikoissa, yksityisellä puolella palkka on vaan huonompi. Nyt on myös kiristetty entisestään niin että hoitajat joutuvat tekemään taas niitä hoiva-avustajan tehtäviä. Ensin vaihdat vaippaa, välillä jaat lääkkeitä, sitten lämmität ruokaa, seuraavaksi pidät viriketuokiota ja viimeisenä raahaat roskasäkkejä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisessä hoivakodissa se on helposti 5 tonnia kuussa. Tuohan on tosi halpa.
Halpuus tulee siitä, että käytännössä otetaan vanhuksen koko eläke joka voi olla vaikka 1500 euroa kuussa. Siitä jätetään noin 100 euroa kk käyttörahaa, joka käytännössä riittää aika hyvin 24/7 hoidossa. Voi ottaa parturin ja jalkahoidon sillointällöin.
Erotuksen maksaa veronmaksajat käytännössä, eli sen 3500 euroa /kk.
Vierailija kirjoitti:
Noissa vielä se, että omia ruokia ei saa tuoda hygieniasyistä. Hygieniasyy on tekosyy, mulla on hygieniapassi ja yksikin oli ravintola-alan ammattilainen. Kyllä se syy on se, että saadaan enemmän millä rahasta. Varsinkin kun se kielto koski myös sellaisita, mitä ei itse valmisteta. Ei saa viedä papan lempijugurttia purkissa, vaan papan pitää syödä vetistä jäähtynyttä puuroa. Kyse tyypistä, joka syö omin avuin. Siivousta ei saanut hoitaa itse jne...
onneksi saatiin nyt setä vuokra-asuntoon maalle, esteetön asunto mutta palveluista päättää itse mitä ostaa. Kotihoito sekä siivous käy ja kauppapalvelua käyttää, mutta kun asuu itsenäiseisti, me sukulaiset ja ystävät saamme vapaasti viedä ruokaa ja valmistaa sitä hänen luonaan. Sedän eläke on pieni, sillä hän joutui synnynnäisen vamman vuoksi jo nuorena eläkkeelle osa-aikaisesti, teki kunnalla pienipalkkaista suojatyötä suurimman osan elämästään. Mutta paljon edullisemmak
Missä noin on? Mellä hyvinvointialue lopetti kaikki keskuskaupungin asemakaava-alueen ulkopuolella olevat hoivapalvelut, enää ei saa kotipalveluakaan kotiin, pitää asua hyvinvointialueen hyväksymässä "vanhustentalossa" eli vuokratalossa, jossa on pikkuruisia yksiöitä leveän käytävän molemmin puolin ja vuokraa 1000 - 1500 e/kk. Meillä perustuslaki takaa oikeuden valita asuinpaikkansa, mutta hyvinvointialueen ei tarvitse tarjota vanhukselle palveluja kuin tiettyihin osoitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 7 000 - 10 000 € on täyttä potaskaa! Kehtaat edes moisia summia kirjotella.
Olen eri, mutta just katoin yhden yksityisen hoivakodin hintoja Helsingissä ja hinnat 8600 - 10300 euroa / kk.
Noilla hinnoilla kannattaa pysyä kotona ja palkata vaikka joku työtön lapsenlapsi asumaan luokseen ja hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakoti tarkoittaa yleensä koko vrk-hoivaa. Hintaan kuuluu hoito ja ruoka ja puhtaat vaatteet yms. Palveluasuminen on sitten eri juttu.
Minun 3 läheistäni on eri kunnissa nimenomaan hoivakodeissa. Eivät selviä mistään kuin joten kuten lusikan suuhun viemisestä itse.
Eläkkeen mukaan on maksu.
Kokemus Attendosta, Esperistä ja kunnan omasta palvelusta. Kaikissa maksut määräytyvät täysin samoin perustein.
Näillä kaikilla on minimieläke ja siitä jätetään omaan köyttöön muistaakseni n 150 e tms.
Näissä yksityiseltä ostetuissa on muuten parempi kohtelu vanhuksilla, joten ihmettelen aina näitä trollimirjoituksia.🤨
Älähän trollaile.
Omaiselta meni 85% varoista yksityisen omistamaan ja kaupungin varaamaan huoneeseen. Huone oli kuin varasto, Huonetta ei järjestetty milloinkaan. Ruoka tuli ja oli jotain kaalia ja muuten ala-arvoista.
Todella huonot kokemukset. Ulospäin näytettiin tuhtia hienoa profiilia. Ja jos mainitsin siitä, että omaisella oli iltapäivällä ruoka-astia siinä petin vieressä kylmänä, niin sitä katsottiin pahasti.
Jyrkkää meininkiä omaista kohtaan. Onneksi pidin häntä kotona niin usein kuin mahdollista.
PETI oli rautapohjainen ja painoi selkää, ihan kauheaa.