Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodissa 19 neliön huoneen pelkkä vuokra yli 900 euroa kuukaudessa

Vierailija
02.01.2026 |

Hannun isän vuokrasopimusluonnoksessa hoivapalvelujätti oli esimerkiksi kirjannut vuokrankorotusperusteita niin pitkän listan, että ne antavat sille käytännössä vapaat kädet nostaa vuokraa.

Isän vuokra nousi heti yhden kuukauden asumisen jälkeen lähes satasella eli kymmenen prosenttia.

- Näissähän on [muutoinkin] hirveät vuokrat verrattuna oikeisiin vuokra-asuntoihin. Kuka maksaisi yli 900 euroa kuussa 19 neliön huoneesta heikosti halutulta asuinalueelta, mies huomauttaa.

Kyseiseltä hv-alueelta kerrotaan, että jos on muuttanut yksikköön juuri ennen vuokrantarkistuskautta, vuokraan voi tulla lyhyellä ajalla korotuksia. Korotukset perustuvat sopimusehtoihin, ja niissä on Kelan ehtoja ja rajoitteita. Hv-alue vastaa sopimuksista ja valvoo korotuksia.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 7 000 - 10 000 € on täyttä potaskaa! Kehtaat edes moisia summia kirjotella.

Alle viiden tonnin tuskin löydät mistään hoitokotipaikkaa. Se on sitten eri asia, kuinka paljon asukas joutuu itse maksamaan. Kymppitonni kuussa on myös ihan mahdollista.

- Kymppitonnilla kuukaudessa saa täyden palvelun ympärivuorokautisen hoidon Villa Vuorannassa, jota voi kutsua luksushoitokodiksi.

https://www.hs.fi/elama/art-2000010538085.html

Vierailija
22/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle viiden tonnin tuskin löydät mistään hoitokotipaikkaa. Se on sitten eri asia, kuinka paljon asukas joutuu itse maksamaan. Kymppitonni kuussa on myös ihan mahdollista.

- Kymppitonnilla kuukaudessa saa täyden palvelun ympärivuorokautisen hoidon Villa Vuorannassa, jota voi kutsua luksushoitokodiksi.

Tuohon ei taida hyvinvointialue tulla vastaan, eli itse maksettava kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ihmiset sitten asuvat noissa hoivakodeissa jos siitä pitää sikana maksaa eikä siihen sisälly mitään palveluita, vaikka maksaisit?

Miksi eivät asu vapaan markkinan asunnoissa ja wolttaa?

Ymmärrät viimeistään sitten kun itse tulet vanhaksi tai toimintakyvyttömäksi. 

Vierailija
24/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta se on!

Kävin keikkailemassa tosi hienossa paikassa. Kun vein vessapaperirullan paikoilleen, niin siitä

merkattiin kansioon 15min joka maksettiin palvelumaksuissa sitten  loppukuusta!

Vierailija
25/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ihmiset sitten asuvat noissa hoivakodeissa jos siitä pitää sikana maksaa eikä siihen sisälly mitään palveluita, vaikka maksaisit?

Ovat niin vakavasti sairaita, että osalta omatoimisuus puuttuu täysin ja osa pääsee silloin tällöin itse vessaan jos ehtii ja syö itse. Katso googlesta dementia.

Vierailija
26/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ei taida hyvinvointialue tulla vastaan, eli itse maksettava kaikki.

Osan saa maksusetelinä koska kunnan paikat on täpötäynnä ja niihin on tosi vaikeaa päästä!

Vierailija
27/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se asuminen ei enää onnistu. Vanhus on sekaisin ja liikuntakyvytön.

Vierailija
28/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää rahastustahan tämä on, niin kuin kaikki vastaavat sote-asiat (lastenkodit, vokit jne.). Hyötyjiä on niin paljon, ettei mitään muutosta ole näköpiirissä, joten rahastus tulee vaan yltymään.  

Vierailija
29/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Kela lähetä kirjeet, jos on liian kallis asunto?

Vierailija
30/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksityiset vanhusten kodit yms. ovat pelkkään rahastukseen rakennettuja koteja joissa vanhuksia ja heidän rahojaan käytetään hyväksi kaikin tavoin 

Suomi on todella synkkä ja karmiva paikka vanhuksille mutta korruptoitunut YLE ei kerro tästä päivittäin...

MIKSI siitä pitäs päivittäin kertoa.

Maikkarikin voisi kertoa!

Vierailija
31/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun tuhlatkaa kaikki rahanne ennen vanhuutta ja sairautta pois. Itse jaoin omaisuuteni lapsilleni ennakkoperintönä ja menin vuokralle. Nyt ei ole kuin tuulenhuuhtoma perse

. Siitäpä sitten repiköön hoivalaitos aikoinaan, mitä irti saa. Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, että kuinka rikas olen kuolinpäivänäni. Lapset maksoivat mielellään ennakkoperinnöstä veronsa ja lopuilla opintolainansa ja lyhensivät asuntolainaansa. Eläkkeelläni maksan asumisen, ruoan, lääkkeet jne ja olo on kevyt kuin höyhenellä. Tavaroita ja vaatteita on loppuelämäksi ja matkustella en jaksa. Autoa en tarvitse, asun ydinkeskustassa. Kauppa ja apteekki näkyy ikkunasta. Että on lystiä. Tukia en saa enkä tarvitse.

Vierailija
32/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän jutun sotku tuli 2022 tehdyllä lakimuutoksella, kaikkien hoiva asukkaiden vuokrasopimukset piti tuolloin uusia, samoin asumistuet piti uusia tai lakkauttaa riippuen sopimuksista. 

Vierailija
33/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti tarkoittaa yleensä koko vrk-hoivaa. Hintaan kuuluu hoito ja ruoka ja puhtaat vaatteet yms. Palveluasuminen on sitten eri juttu.

Minun 3 läheistäni on eri kunnissa nimenomaan hoivakodeissa. Eivät selviä mistään kuin joten kuten lusikan suuhun viemisestä itse.

Eläkkeen mukaan on maksu.

Kokemus Attendosta, Esperistä ja kunnan omasta palvelusta. Kaikissa maksut määräytyvät täysin samoin perustein.

Näillä kaikilla on minimieläke ja siitä jätetään omaan köyttöön muistaakseni n 150 e tms.

Näissä yksityiseltä ostetuissa on muuten parempi kohtelu vanhuksilla, joten ihmettelen aina näitä trollimirjoituksia.🤨

EI välttämättä pidä paikkaansa! Kaveri on yksityisellä töissä ja herrajjestas kun hän välillä kertoo...vaikkei saisi! Hiuksia nostattavia keromuksia. Kielipuolia hoitajia, ikäloppuja "hoitajia", keikkalaisia joita kiinnostaa vain istua puhelimessa ja "lukemassa" lehteä vanhuksille, ruokaa lapetaan suuhun ettei kerkeä niellä ja kusivaipoissa saa olla kun vuoro vaihtuu eikä vessaan ole kiire viedä...kerronko lisää!

Vierailija
34/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Kela lähetä kirjeet, jos on liian kallis asunto?

Eihän ne saa hoivakodissa toimeentulotukea, koska kunta veloittaa tulojen mukaan, eikä Kela muille lähettele, asui miten kalliisti tahansa. 

Vierailija
35/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai köyhälle rahvaalle niitä kunnallisia vaivaistalojakin. Parempi niin etteivät syöpäläiset, hajukaan leviä paremman väen hoitokoteihin.

Vierailija
36/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omaiset alkaa itse huolehtia vanhuksistaan?

Vierailija
37/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noissa yksityisissä hienot puitteet ja ammattitaitoinen henkilökunta. Vaihtoehto tietysti oli että otat dementikon sängyn oman olohuoneesi nurkkaan ja alat hoitaa kuin isoa vauvaa joka päästää kaikki alle, valvoo öisin ja pitää syöttää. Ja tietenkin vaatii kokoaikaista valvontaa, palkkioksi saat muutaman satasen kuukaudessa.

Vierailija
38/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kun tuhlatkaa kaikki rahanne ennen vanhuutta ja sairautta pois. Itse jaoin omaisuuteni lapsilleni ennakkoperintönä ja menin vuokralle. Nyt ei ole kuin tuulenhuuhtoma perse

. Siitäpä sitten repiköön hoivalaitos aikoinaan, mitä irti saa. Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, että kuinka rikas olen kuolinpäivänäni. Lapset maksoivat mielellään ennakkoperinnöstä veronsa ja lopuilla opintolainansa ja lyhensivät asuntolainaansa. Eläkkeelläni maksan asumisen, ruoan, lääkkeet jne ja olo on kevyt kuin höyhenellä. Tavaroita ja vaatteita on loppuelämäksi ja matkustella en jaksa. Autoa en tarvitse, asun ydinkeskustassa. Kauppa ja apteekki näkyy ikkunasta. Että on lystiä. Tukia en saa enkä tarvitse.

Juuri näin. Kunhan suhteet lapsiin kunnossa niin jos vanhuksella tulee jotain akuuttia rahan tarvetta niin silloin lapset maksavat rahoilla, joita ovat vanhemmiltaan saaneet.

Vierailija
39/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska omaiset alkaa itse huolehtia vanhuksistaan?

Muistisairaan hoitamien kotona työssäkäyvänä omaisena on mahdotonta. Miten palstalla on niin paljon jengiä, jolla ei ole edes perusasiat hallussa? Miten ihmeessä pärjäätte elämässä.

Vierailija
40/46 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti tarkoittaa yleensä koko vrk-hoivaa. Hintaan kuuluu hoito ja ruoka ja puhtaat vaatteet yms. Palveluasuminen on sitten eri juttu.

Minun 3 läheistäni on eri kunnissa nimenomaan hoivakodeissa. Eivät selviä mistään kuin joten kuten lusikan suuhun viemisestä itse.

Eläkkeen mukaan on maksu.

Kokemus Attendosta, Esperistä ja kunnan omasta palvelusta. Kaikissa maksut määräytyvät täysin samoin perustein.

Näillä kaikilla on minimieläke ja siitä jätetään omaan köyttöön muistaakseni n 150 e tms.

Näissä yksityiseltä ostetuissa on muuten parempi kohtelu vanhuksilla, joten ihmettelen aina näitä trollimirjoituksia.🤨

Kohtelu yksityisillä ei ole välttämättä parempaa, onhan lehdistäkin saatu lukea laiminlyönneistä,  suuriakin eroja on eri paikoissa.  Kunnalliset paikkakunnallani ovat saaneet kiitosta ja pari saanut palkintojakin hyvästä hoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi