Paljonko teillä on vuoden sähkölaskut?
Sisältäen sähkönsiirtolaskut ja 2025 joka kuun sähkölaskut summa oli 502 euroa. Väppi-sovelluksesta sain tuon yhteenvedon. Paljonko teillä? (2hlön 68m2 kerrostaloasunto kyseessä) Pörssisähkö kyseessä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Talossa vain peruslämpö talven ja syksyn. Vaihtelee lämmityskuukausina 87 , 112, ja tammikuu 270. Talvikuukaudet pahempia. Tuosta vie sähkönsiirrot ja caruna, fortum suurimman osan. OKT 100 neliötä-
Eli suora sähkölämmitys. Talvikuukausina ei edes asuta. Lisäksi autotalli, mutta sitä ei voi talvella edes lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna noin 600€, tänä vuonna hinta laski ja tulee olemaan noin 450€. Kaukolämpö, kiinteähintainen sopimus. Kesäisin ilppi nostaa sähkölaskua 5-15€/kk.
75 neliön kerrostaloasunto, kolme henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 2025: kokonaissumma n 500 euroa, josta Sähkö 150e ja Siirto 210e loput sähköverkon ja siirron perusmaksuista.
Verkkomaksut enemmän kuin itse sähkö. Hyvin kyllä verkkomaksuilla kerätään.
Verkkomaksu 51 euroa, sähkö 48,98 kolmelta kuukaudelta kumpikin. Sähköä kilpailuttamalla olisi ehkä saanut vähän pudotettua. Näin pienillä sähkönkulutuksilla merkitsee kiinteä /kk maksu aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 2025: kokonaissumma n 500 euroa, josta Sähkö 150e ja Siirto 210e loput sähköverkon ja siirron perusmaksuista.
Verkkomaksut enemmän kuin itse sähkö. Hyvin kyllä verkkomaksuilla kerätään.
Sellaisen jakeluyhtiön alueella, jossa on paljon kesäasuntoja, ovat verkkomaksut korkeat. Niitä, joillla on tällaisen verkkoyhtiön alueella ympärivuotinen asunto, v*tuttaa raskaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ikinä laskenut.
Nettipalvelusta usein näkee yhteenvedon eikä tarvitse laskea, tai sähköyhtiön sovelluksesta. Ainakin kerrostaloissa.
No ketä ylipäätään kiinnostaa paljonko kerrostalossa sähköä kuluu? Jos siis se on kaukolämmitetty kuten usein on. Summa on niin pieni, että sillä ei ole mitään merkitystä.
= Katkeran okt-asukin valitus. :D:D
668€/vuosi 46m2 kaksiossa
Pidän kylppärin lattialämmitystä tosi lämpimänä ja sisälämpötilan noin 22-23c
Käyn saunassa ehkä kerran viikossa, talvisin useammin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 300 euroa vuodessa, kerrostalokolmio Helsingissä, Helenin 24 kk määräaikainen sopimus.
sähkö, siirto ja perusmaksut yhteensä 300e vuodessa?
Kyllä. Neljä kertaa vuodessa tulee 60-90 euron laskuja.
Siirtomaksut ovat piilotettua kunnallisverotusta.
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksut ovat piilotettua kunnallisverotusta.
Kaikkien kuntien alueella siirtoyhtiö ei ole kunnan omistama.
Carunan siirtoalueella, eli Etelä-Suomessa, 1960 rak. 150m2 okt, 2 hlöä. Sähkösauna 1-2krt/vko. Sähkölämmitys, vesi-ilmalämpöpumppu (lämmittää käyttöveden, lattialämmitysken ja patterit) ja varaava Nunnauuni- takka. Pörssisähkö.
Kulutus hieman alle 17.000 kWh. 2025 meni noin 800€ sähköön ja pari tonnia siirtoina. Kallista on!
Aiemmin kulutus oli jopa reippaasti yli 22000kWh kun ei tullut seurattua sähkösyöppöjä.
Esim takan pelti on suljettava heti hiilloksen hiivuttua, muuten lämpö katoaa nopeasti. Jos remppa- into hiipuu ja jättää lattialistat laittamatta niin vaikutus on huima... Kiukaan voi myös sammuttaa hyvissä ajoin, kivet varaa runsaasti lämpöä jälkilöylyihin. Lisäksi tulee tehtyä paljon ruokia takka uunissa, ja myös air fryer on uunia taloudellisempi.
120 neliön talo ja lasku on noin 3300 vuodessa.
Pari tonnia. Pääasiassa puulämmitteinen omakotitalo, sähkö tukena. Lämminvesivaraaja sähkölämmitteinen. Asuinnelitöitä vajaa pari sataa ja viisi henkilöä.
Sähköön 908€ v2025,.
Ostettu keskihinta marginaaleineen 5,28c/ kwh. Ei pörssisähköautomatiikkaa, eikä kulutussuunnittelua. Ja takkaa ei olla kovin ahkerasti lämmitetty. Okt 2004 / 190m2. Sähkölämmöllä ja ILP:illä.
Siirrot onkin sitten oma juttunsa. En viitti ees katsoa siirtolaskuja. Mutta ei riitä että tuplaisi tuon
Olen asunut tässä asunnossa heinäkuun puolivälistä eli 5,5 kk ja olen maksanut yht 95 euroa kulutuksesta. Tämä 48 neliöisestä kaksiosta ja siirrot päälle. Olen saunonut ehkä kerran kuussa. Asunto on maan tasolla ja tosi kylmä, joudun lämmittämään välillä sähköpatterilla pakkasilla, keskuslämpö ei riitä. Mitään muuta kallista en tee sähköllä, mulla on airfryer niin uuniakin käytän vähän. Vielä on tammi-maaliskuu kokematta, ne on aiemmin olleet kalleimmat kuukaudet mun laskuissa.
Nro 75 lisää, että olen vasta kerran maksanut siirtomaksun lokakuun lopulla 45 euroa. Pankin appi ei näytä mulle enää laskua, mutta oletan että tossa on 3 kuukauden siirrot.
Mielenkiintoisempaa olisi tietää kWh, koska siitä selviää paremmin asunnon kunto ja käyttäjän tavat. Viime vuonna oli mennyt 10700kWh, mikä kertoo että asun todella hyvässä talossa. Kaikki toimii sähköllä ja apuja antaa panelit katolla. Vanhalle omakotitalolle nuo luvut ovat todella hyvät. Olisi mahdollisuus käyttää myös puuta, mutta puun hinta ollut kova. Nyt joku kehuu, että omasta metsästä saa ilmaista puuta, mikä ei tietenkään ole totta. Kaataminen pilkkominen ja halkominen vie aikaa ja energiaa sekä kuljetukset, jos ryhtyy laskemaan paljonko on investoitu kaikkiin tarvittaviin veikeisiin, niin kyllä sähkö on halpaa.
Sähkölämmitteinen omakotitalo ja pari sähköautoa. Lasku on jotain marginaalista. En oo kattonu.
Viime vuonna noin 600€, tänä vuonna hinta laski ja tulee olemaan noin 450€. Kaukolämpö, kiinteähintainen sopimus. Kesäisin ilppi nostaa sähkölaskua 5-15€/kk.