Onko kukaan muu ihan umpikujassa elämässä, kun ei saa töitä`??
En edes tiedä mitä tehdä kun en edes kaupan kassalle pääse ( en aliarvioi mutta usein sanotaan että hae nyt vaikka kaupan kassalle. )
Kommentit (51)
Olen 62v. Tarjoilija monen vuoden takaa. Palkkatasoni (perus) on 19.80 e/tunti. En saa töitä, koska olen liian kallis. Ikä ei tässä paina, koska olen erittäin hyväkuntoinen. Puhun sujuvasti 4 kieltä ja olen edustuskelpoinen. Minua ei palkata sen takia, että olen oikeutettu suureen palkkaan. Paikkoihin, joihin minua on haastateltu, on otettu ulkomaalaisia, jotka tekevät hommia 11.80 euroa/tunti. Tai halvemmalla, mistä minä tiedän - mutta peruspalkalla tekevät.
Joo. En ikinä saa töitä tästä maasta, mutta sain mielenkiintoisen tarjouksen Ruotsista. Siellä halutaan osaamista, ei halpatyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkinto sinulla on? Kaikkein tärkeintä on kunnon kouluttautuminen aina amk- ja yliopistotasolle asti. Tämä on varmin tie työllistymiseen.
Jos suhtautuu kouluun ja opiskeluun laiskasti, on turha valittaa töitten puutetta. Ensimmäiseksi loppuvat juuri nämä suorittavat työt. Eikä vika ole hallituksen, vaan tekoälyn ja tietotekniikan, joka syö työpaikat.
Vaikea sanoa. Akateeminenkin työttömyys on korkealla. Toinen, mikä vähän ärsyttää, on vastakkainasettelu akateemiset vs. Suorittavan työn tekijät. Kaikki eivät ole luonteeltaan lukumiehiä vaan oppivat mielekkäämmin tekemällä käsillään ja viihtyvät töissä joissa käsiensä taidon voi nähdä. Esim. Tunnen erään huippulahjakkaan mekaanikon joka on lapsesta asti rakennellut ja fiksaillut laitteita ja käytännössä oppinut laitteiden toimintaperiaatteet. Sitten moni tietokoneita korjaava on sanonut, että koulu ei kiinnostanut mutta oli lapsesta asti kiinnostunut laitteista ja hyvin pitkälle itseoppinut.
Tietysti on surku että käsityöläisammatit puusepät ym. Ovat pian mennyttä aikaa. On paljon heitä joilla on käytännön kädentaitolahjakkuutta mutta persus ei kestä yhtään liian teoreettista pänttäystä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä juuri en ymmärtänyt, miksi Suomen Tasavallan presidentti sanoi uuden vuoden puheessaan 1.1.2026 Suomen tarvitsevan työperäistä maahanmuuttoa.
Sama kohta särähti myös minulla. Olisi tärkeää etityisesti saada suomalaiset nuoret työelämään kiinni. Mitä järkeä on kouluttautua, jos halutaan haalia ukomailta työntekijöitä. Digitalisaatio vie myös työpaikkaja ihmisiltä.
On erittäin hankalaa ja raskasta työnhaku. Minun myös pitää hakea neljää paikkaa, ongelmana on niiden paikkojen löytäminen. Ennen tein lastenhoitokeikkoja, mutta niitäkään ei ole ja koska ei ole koulutusta en ole ensisijainen valinta.
Nyt mietin oman firman perustamista, mutta pelkään joutuvani ojasta allikkoon. Tuote on palvelu, mikä ei ole mitenkään pakollinen. Välillä ihan tihkun intoa ja usko on kova. Sitten iskee väsymys.
Jo kolme vuotta olen kärsinyt omituisesta vedottomuudesta. Lääkärikäynnit junnaa siinä, että otetaan verikokeita ja kaikki on hyvin. Sitten taas odotellaan että meneekö itsestään ohi. No menee, mutta palaa taas! Pahimmillaan kesti melkei neljä kk.
Tämäkin aiheuttaa huolta. Yrittäjällä jos on töitä ei ole sairauslomia. Tosin en minä ole sairauslomalla ollut tämän väsymyksen takia, mutta silloin ei jaksa täysillä töissäkään.
En tiedä mitä tässä nyt sitten. Jos pistän sen firman pystyyn ja sitten menen konkurssiin niin minkä tuen piirissä sitten olen?
Vierailija kirjoitti:
Sillä juuri en ymmärtänyt, miksi Suomen Tasavallan presidentti sanoi uuden vuoden puheessaan 1.1.2026 Suomen tarvitsevan työperäistä maahanmuuttoa.
Tarvitaan halpaa työvoimaa. Suomalaiselle pitää maksaa palkkaa, ajattele.
Ehkä joku on. Itse en ole, koska työttömänä olo sopii arvomaailmaani. En arvosta työntekoa, rahaa tai omaisuutta. Arvostan vapaa-aikaa, ja materiaaliset tarpeeni ovat pienet.
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa nyt vaikka tiktokissa sitä nuorta savosta, joka menee rallienglantia puhuen Norjaan kalatehtaalle ja rakentaa kovaa vauhtia hyvää elämäänsä siellä. Ennakkoluuloton ja täysin nettihaastattelulla. Nuoret uskaltaa ja kannattaisi vähän vanhempienkin. Suomalaisella yliopistotutkinnolla pääsee lähes mihin vaan, ihan saa valita akateemisia paikkojakin. Sveitsiin pääsee suomalaisilla papereilla erittäin helposti, ne pesee nepali intiapaperit mennentullen.
Se on kiva että Suomesta tulee samanlainen maa kuin Itä-Euroopan maista tai Balkanin maista, joissa omille ei ole töitä, joten muutetaan muualle töihin. Munkin varmaan pitäisi tehdä kuten ne filippiinit, jättää perhe tänne ja lähteä Norjaan tai Sveitsiin töihin, asua jossain kämäisessä asuntolassa, painaa duunia kellon ympäri ja lähettää palkka tänne perheelle niinku banaanivaltiossa asuvan kuuluu!
Presidentti sanoi puheessaan tänään, että tänne tarvitaan lisää väkeä ulkomailta.
En ymmärrä, kun ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten edes VOI olla niin, että ulkomailta kielitaidoton ja osaamaton voi saada jonkin työpaikan mihin suomenkielentaitoinen ei kelpaa? Jos työtehtävä on yksinkertainen että tunnissa kouluttaa lakaisemaan porraskäytävää, niin miten suomalainen ei siihen kelpaa?
Eri asia jos ulkomailta tulisi joku valmis korkeakoulutettu osaaja johonkin teknologiafirmaan missä pärjää englannillakin. Nämä on niitä todellisia työperäisiä maahanmuuttajia.
Vastaus on yksinkertainen: kielitaidoton maahanmuuttaja tekee töitä 12 tuntia viikossa 4e tuntipalkalla. Ei tähän ole mitään muuta syytä. Lukekaa Paavo Teittisen Pitkä vuoro niin alkaa silmät aueta nykytodellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten edes VOI olla niin, että ulkomailta kielitaidoton ja osaamaton voi saada jonkin työpaikan mihin suomenkielentaitoinen ei kelpaa? Jos työtehtävä on yksinkertainen että tunnissa kouluttaa lakaisemaan porraskäytävää, niin miten suomalainen ei siihen kelpaa?
Eri asia jos ulkomailta tulisi joku valmis korkeakoulutettu osaaja johonkin teknologiafirmaan missä pärjää englannillakin. Nämä on niitä todellisia työperäisiä maahanmuuttajia.
Vastaus on yksinkertainen: kielitaidoton maahanmuuttaja tekee töitä 12 tuntia viikossa 4e tuntipalkalla. Ei tähän ole mitään muuta syytä. Lukekaa Paavo Teittisen Pitkä vuoro niin alkaa silmät aueta nykytodellisuuteen.
Siis tietenkin 12 tuntia päivässä viikon jokaisena päivänä, ajatusvirhe!
Itsehän nautin.