Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää. Rahat loppu, ja terapia käynneistä ei ole mitään hyötyä

Vierailija
01.01.2026 |

En jaksa enää elää. Säästöni loppuvat tässä kuussa, terapia ei auta, ja olen kokeillut kaikkia muita hoito keinoja. Olen ollut pitkään vaikeasti masentunut ja itsetuhoinen. Hyppään huomisen terapia ajan jälkeen junan alle. Ei tarvitse enää kärsiä ja tuntea. Viimeinkin vaan lakkaan olemasta ja pääsen ikuiseen uneen. 

N.25

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee alkoholistiksi

Vierailija
22/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut alkoholia? Se edes tilapäisesti auttaa. Kun vain joskus, sillokn tällöin ottaa. Tiedän omasta kokemuksesta,  ettei mitkään terapiat tai lääkkeet auttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapia ole mikään automaattinen apu. Terapioita on eri painotuksilla. Ja terapeuteissa on eroja, on parempia ja huonompia terapeutteja.  Eivät kaikki osaa yhtä hyvin.

Kuinka kauan olet käynyt terapiassa? 

Vierailija
24/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut lääkitystä? Millaidia mtongelmia sulla on? Mullakin on vaikeaa mt-ongelmien takia, jotka rajoittaa mun elämää ja rahat on vähissä, mutta olen päättänyt elää päivän kerrallaan. 

Kolmea eri lääkitystä on kokeiltu, mutta ne vain pahensivat. Sähköhoitoa on myös, mutta meni vain muisti. On vaikea ja pitkäkestoinen masennus, itsetuhoisuus ja dissosiaa. Ulkoilen ja lenkkeilen joka päivä ja syön terveellisesti lääkärin määräyksen takia, mutta ne vaan väsyttävät entistä enemmän, enkä saa mitään energiaa ja mielihyvää yhtään mistään.

Ap.

Mikä tällaiseen on johtanut?

Vierailija
25/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkinen akku tuntuu olevan loppu. Kannattaa mennä lataamoon vähäks aikaa keräämään energioita takaisin.

Vierailija
26/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terapia ole mikään automaattinen apu. Terapioita on eri painotuksilla. Ja terapeuteissa on eroja, on parempia ja huonompia terapeutteja.  Eivät kaikki osaa yhtä hyvin.

9 vuotta, ja on ollut 6 eri terapeutin kanssa.

Ap.

Vierailija
27/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pliis anna itsellesi vielä aikaa! Mulla auttoi terapia vasta ihan sen jakson lopussa, eli kolmantena vuonna. Jotain tapahtuu taustalla koko ajan vaikka et sitä vielä huomaa! Olet vasta 25, ja vuosikin voi tuntua pitkältä, mutta se menee lopulta nopeasti ja jossain vaiheessa havahdut siihen että voit paremmin. 

Kolme eri lääkettä ei ole vielä paljon, mutta toki kuuntele omaa kroppaa. Aloituksessa oireet yleensä pahenee, mutta sitten alkaa helpottaa, eli älä niissäkään luovuta ennen kuin olet syönyt esim kuukauden/tai miten lääkäri sanoo. 

Itsetuhoisista ajatuksista heti tieto kaikille mahdollisille tahoille ja jankkaat sitä kunnes saat apua!

Vasta 25? Tuntuu siltä, että olisin elänyt 100 vuotta. Ja olen ollut keskustelu "avussa" 9 vuotta, ja asiat vain pahenevat. Sitä paitsi ei minulla ole rahaa elämiseen.

Ap.

Oletko ollut koko ajan keskusteluavussa vai osan ajasta myös terapiassa?

Vierailija
28/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ne terapiakäynnit tosiaan rahapulaan auta.

Vierailija
29/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut alkoholia? Se edes tilapäisesti auttaa. Kun vain joskus, sillokn tällöin ottaa. Tiedän omasta kokemuksesta,  ettei mitkään terapiat tai lääkkeet auttaneet.

Olen absolutisti. Vanhempani ovat alkoholisteja ja väkivaltaisia, ja olen aina ajatellut, että en halua olla samanlainen kuin he. Sen takia en ole koskaan koskenutkaan alkoholiin.

Ap.

Vierailija
30/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda terapeutti. Tekeekö lääke tunteettomuutta tai hankalan olon. Joku haittavaikutus? Eri lekurin varmaan näkisi mikä niissä vikana. Lenkkeily pakkasella ei tosiaan ole paras juttu. Päätätkö itse elämästäsi, mitä toivot vai joku muu.

Minulla on herkkä suolisto. Tulee vatsakipuja ja huonoa oloa. Ja ei ole varaa vaihtaa. Oikeastaan se tullaan kokonaan loppettamaan. Kela on sanonut, että siitä ei ole mitään hyötyä minulle, joten parempi lopettaa kokonaan hoidot ja sairasrahat. Hoito käyntejä on vielä pari, mutta rahat on jo katkaistu.

Ap.

Se huono olo on yleistä ja se pitää vain yrittää kestää, vaikka ei ole helppoa ja ymmärrän sen, mutta se menee kyllä ohi kun elimistö tottuu lääkkeeseen. Toki jos tosi huono olo on, niin sellaista ei kukaan kestä kauaa. Voisitko pyytää jotain pahoinvointolääkettä aluksi rinnalle?

Kuulostaa jotenkin että sinun tilanteesi ei ole selvä kelalle/lääkäreille. Eivät voi lopettaa hoitoa jos ole itsetuhoinen! Olethan sanonut siitä?

Vierailija
31/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut ketamiinihoitoa? Sillä on parantunut vaikeitakin tapauksia. 

Ei ole rahaa siihen, ja terapeuttini ja lääkärin mielestä minä en tarvitse sellaista, vaan päinvastoin. Ne katkaisivat sairasrahani ja vähensivät hoito tapaamisiani neljästä kerrasta kuukaudesta kahteen kertaan kuukauteen, ja keskustelu ajat kestävät nykyään tunnin sijaa 20 minuuttia.

Ap.

Eikai se maksa jos julkiselta puolelta saa? Kuulostaa erikoiselta tuo että vaan 20 min ajat, onko kyseessä siis kelaterapia vai mikä? Ja koita vielä jaksaa, sinulla on varmasti ihmisiä jotka välittävät ja jäisivät kaipaamaan.  Nyt ei tunnu siltä mutta tulevaisuudessa sulla on mahdollisuus voida paremmin jos nyt otat apua vastaan sen sijaan että tekisit lopullisen päätöksen.

T: alalla oleva jolla myös itsellä mt taustaa

Vierailija
32/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda terapeutti. Tekeekö lääke tunteettomuutta tai hankalan olon. Joku haittavaikutus? Eri lekurin varmaan näkisi mikä niissä vikana. Lenkkeily pakkasella ei tosiaan ole paras juttu. Päätätkö itse elämästäsi, mitä toivot vai joku muu.

Minulla on herkkä suolisto. Tulee vatsakipuja ja huonoa oloa. Ja ei ole varaa vaihtaa. Oikeastaan se tullaan kokonaan loppettamaan. Kela on sanonut, että siitä ei ole mitään hyötyä minulle, joten parempi lopettaa kokonaan hoidot ja sairasrahat. Hoito käyntejä on vielä pari, mutta rahat on jo katkaistu.

Ap.

Hae silti kaavakkeilla tukea. TT-tuki. Entä asumistuki. Ja lääkärintodistus jos on joku. Terveysasemalla tai yksityisellä on joku ahdistuslääke, jos muuta ei saa ja jos on tarve. Mutta ei niitä aiempia ilmeisesti kannata.

Vierailija
33/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Äsken sanoit, että olet saanut 9 vuotta keskusteluapua. Nyt sanot käyneesi 9 vuotta terapiassa. Ne ovat eri asioita. Kummasta mahtaa olla kyse?

Vierailija
34/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä kokeillut piristää itseäsi, tehdä jotain hauskaa?

Vierailija
35/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Mikä diagnoosi sulla on? Mietin vain, että jotkut mt sairaudet on kyllä todella vaikeita, mutta niissäkin on parempia jaksoja jotka voi olla vanhemmiten pidempiäkin. Eli vaikka sulla on tosi pitkä taival jo takana, niin on täysin mahdollista että hyviä aikoja on tulossa piankin. Mulla oli esim sellainen lähes 15v paniikkihäiriö/fobiajakso joka lieveni ihan yllättäen 30 vuotiaana melkein yön yli!

Vierailija
36/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Se huono olo on yleistä ja se pitää vain yrittää kestää, vaikka ei ole helppoa ja ymmärrän sen, mutta se menee kyllä ohi kun elimistö tottuu lääkkeeseen. Toki jos tosi huono olo on, niin sellaista ei kukaan kestä kauaa. Voisitko pyytää jotai

En saannut mitään apua kipuihin ja huono oloisuuteen vaikka pyysin. Ja olen sanonnut selkesti lääkärilleni ja laittanut itsekkin kelalle viestiä ja valitusta hoitoon liittyen, mutta he eivät koskaan vastanneet millään muulla tavoin kuin katkaisemalla rahani.

Ap.

Vierailija
37/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ei ole muiden vastuulla parantaa sinua.

Vierailija
38/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä mainitsemasi terapia/keskusteluapu on käytännössä ollut?

Itselläni terveyskeskuksen tarjoama psyk. sairaanhoitajan keskusteluajat pari kertaa kuussa eivät juurikaan auttaneet. Ei siinä oikein mitään asioita ehdi käsitellä.

Vasta Kelan myöntämä psykoterapia, jossa kävin 2 kertaa viikossa 45 min kerrallaan, auttoi oikeasti (pitkäaikainen masennus ja ahdistus). Jatkoin sitä Kelan myöntämän 3 vuoden jakson jälkeen vielä omilla rahoillani pari vuotta (kerran viikossa), kun rahatilanne salli.

Koko tuon terapiajakson minulla oli hyvästä terapeutistani johtuen vain jotenkin turvallisempi olo, mikä oli minulle aivan uudenlainen olotila. Myös sen jälkeen vointini on ollut paria lyhyempää huonompaa jaksoa lukuunottamatta hyvä.

Eli jos on mahdollisuus hakeutua Kelan tukemaan psykoterapiaan, niin hakeudu siihen.

Vierailija
39/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeistä on tullut sivuvaikutuksena "vain" vatsakipuja (en epäile, etteivätkö ne olisi vaikeita), pyydä pahoinvointilääkkeitä, maitohappobakteereita ja muita suoliston toimintaa tasaavia troppeja sekä kunnolliset ravintosuositukset, miten lääkityksen aikana vatsaa hoidetaan. Vatsaoireet liittyvät yleensä lääkityksen aloitukseen ja ensimmäisiin käyttökuukausiin. Vähän täytyy myös olla valmis kestämään epämukavuutta eli niitä sivuvaikutuksia. 

Vierailija
40/97 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene äitisi luo. Missä isä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän