Onko elareita pakko maksaa? Jos siis ei tee edes "elatussopimusta" ?
Miten tuo menee? Tuleeko miehelle elarit ns. Väkisin vaikka ei tehtäisi mitään vaatimusta elareista?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajat maksavat elarit mielellään elatusvalvollisten puolesta :)
Vaikka Kela maksaisi minimielatuksen, se peritään kuitenkin elatusvelvolliselta vaikka ulosoton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan tarkasta.
Kela maksaa vain, jos toinen elatusvelvollinen ei pysty maksamaan tai ei maksa. Muuten kelalta ei saa yhtään mitään.
Pitäisi tehdä elatussopimus, tai maksaa ilman sopimusta.
Vaikka vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei se automaattisesti täyty.
Ei siihen puutu lastensuojelu, ei perhetyö ei kukaan.
Lässytetään vaan, että vanhempien pitäisi asiasta sopia. Ja jos sopiminen ei onnistu, niin vaihtoehto on lähteä oikeusteitse elatusta hakemaan.
T: yks jonka lapsille isä ei ole latiakaan maksanut, eikä kukaan muukaan.
Jos sopiminen ei onnistu, asia etenee käräjäoikeuteen. Sitä varten saa oikeusavustajan.
Sen jälkeen asiasta on oikeuden päätös. Jos elatusvelvollinen ei suorita maksuja, lapsi on oikeutettu KELAn maksamaan elatustukeen.
Vierailija kirjoitti:
Elatusapua ei tarvitse maksaa jos lähivanhempi niin haluaa. Muussa tapauksessa elatusapu on pakko maksaa vaikka ulosoton kautta. Vanhemmat voivat itse päättää summan suuruuden, mutta siinä on kuitenkin lakisääteinen etävahemman tuloihin perustuva yläraja jota enempää ei tarvitse maksaa.
Ps. Älkää sotkeko elatusapua ja -tukea keskenään vaikka ne periaatteessa ovatkin sama asia.
Haluan lisätä tuohon, että jos lähivanhempi elää täysin tukien varassa niin silloin elatussopimus on käytännössä pakko tehdä sillä Kela vaatii sen.
Vierailija kirjoitti:
Määrääkö jokin ulkoinen taho pakkoelarit?
Kyllä ja ei. - Tarkoitan, että te voitte vanhempina sopia keskenänne, kuinka hoidatte lapsenne elatuksen. Mutta ette voi sopia, että toinen ei vaadi elatusapua lainkaan tai ette voi keskinäisen sopimuksen nojalla sopia,. että toinen hakee / saa elatusavt Kelasta. - Jos toinen teistä jättää elatuksen suorittamatta, niin toinen ei voi hakea elatusapua ulosoton kautta, joka taas on mahdollista jos teillä on lastevalvojan vahvistama elatussopimus tai tuomioisituimen päätös elatusavusta.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusapua ei tarvitse maksaa jos lähivanhempi niin haluaa. Muussa tapauksessa elatusapu on pakko maksaa vaikka ulosoton kautta. Vanhemmat voivat itse päättää summan suuruuden, mutta siinä on kuitenkin lakisääteinen etävahemman tuloihin perustuva yläraja jota enempää ei tarvitse maksaa.
Ps. Älkää sotkeko elatusapua ja -tukea keskenään vaikka ne periaatteessa ovatkin sama asia.
Haluan lisätä tuohon, että jos lähivanhempi elää täysin tukien varassa niin silloin elatussopimus on käytännössä pakko tehdä sillä Kela vaatii sen.
Juuri näin. Lähivanhemman joutuessa toimeentulotukiasiakkaaksi on etävanhemman osallistuttava elatukseen. Mutta mikään pakko ei ole tuossakaan vaiheessa vahvistaa sopimusta lastenvalvojan luona mikäli elatusmaksu on vähintään sen kelan minimin verran.
T. Eronnut äiti, joka ei ole koskaan asioinut lastenvalvojan kanssa
Me ollaan tehty niin, että virallisesti on sovittu summa, joka vastaa Kelan elatustukea. Välillä lapsen isä ei pysty maksamaan mitään ja se on minulle ok, koska minulla on hyvät tulot. Sitten kun isän talous kohenee, hän taas maksaa.
Lapselta ei todellakaan puutu mitään. Jos olisin pienituloinen, niin en ottaisi asiaa näin rennosti. Mutta en ala riitelemään, kun isä ei tuota kiusallaan tee.
Jos on kaksi normaalia työssäkäyvää vanhempaa, joiden luona lapset on viikko-viikko systeemillä tasaisesti, niin mielestäni elatus ei kuulu kenellekään muulle. Molemmat aikuiset hoitavat velvollisuutensa tasapuolisesti. Sitä on tasa-arvo.
Vierailija kirjoitti:
No jos sovitte keskenänne että mitään ei makseta ja ette hiisku asiasta niin kukas siihen puuttuisi. Mutta koska tahansa elarit on oikeus vaatia. Veikkaan myös että jos joutuu tekemisiin lastensuojelun, ulosoton tai toimeentulotuen kanssa niin puuttuvat elarit kaivetaan.
Kyllä tuohon puututaan jo erotilanteessa. Lasten elatus varmistetaan viranomaisten toimesta. Jos "isä" on maksukyvytön ja -haluton, elatuksen maksaa yhteiskunta, mutta ulosmittaa sen "isältä".
Ei tässä maassa tehdä lapsia mielin määrin ja jätetä niitä elättämättä.
Ap. Jätä naiminen tulevaisuudessa vastuullisille aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan tarkasta.
Kela maksaa vain, jos toinen elatusvelvollinen ei pysty maksamaan tai ei maksa. Muuten kelalta ei saa yhtään mitään.
Pitäisi tehdä elatussopimus, tai maksaa ilman sopimusta.
Vaikka vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei se automaattisesti täyty.
Ei siihen puutu lastensuojelu, ei perhetyö ei kukaan.
Lässytetään vaan, että vanhempien pitäisi asiasta sopia. Ja jos sopiminen ei onnistu, niin vaihtoehto on lähteä oikeusteitse elatusta hakemaan.
T: yks jonka lapsille isä ei ole latiakaan maksanut, eikä kukaan muukaan.
Jos sopiminen ei onnistu, asia etenee käräjäoikeuteen. Sitä varten saa oikeusavustajan.
Sen jälkeen asiasta on oikeuden päätös. Jos elatusvelvollinen ei suorita maksuja, lapsi on oikeutettu KELAn maksamaan elatustukee
Ja: elatuksen laiminlyöjä pääsee ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tehty niin, että virallisesti on sovittu summa, joka vastaa Kelan elatustukea. Välillä lapsen isä ei pysty maksamaan mitään ja se on minulle ok, koska minulla on hyvät tulot. Sitten kun isän talous kohenee, hän taas maksaa.
Lapselta ei todellakaan puutu mitään. Jos olisin pienituloinen, niin en ottaisi asiaa näin rennosti. Mutta en ala riitelemään, kun isä ei tuota kiusallaan tee.
Ohis olet onnekas koska ainakin itselle on jäänyt mielikuva, että ihan liian monelta etävanhemmalta "unohtuu" lapset ja se, mitä lapset tarvitsee, ihan perustarepista lähtien siinä vaiheessä kun eivät enää asu ja elä samankaton alla lapsensa kanssa, osalla toki jo kauan ennen sitä. - Iha liian paljon tälläkin palstalla näkee kirjoituksia, joissa vain toinen vanhempi (luullakeni useammin äiti) kantaa vastuu ja huolehtii lapsen tarpeista vaikka ulkosiesti elettäsiin ns. ydinperheessä.
Pätkätöihin tuomittu maisteri (lapseton)
Vierailija kirjoitti:
Lapselta puuttuvat aikuiset vanhemmat. Sinä kasvatat hänet hyväksymään miehiltä vastuuttoman käytöksen ja vauvamaisuudet.
^ Onnekas, kun omilla rahoillani maksan kaiken? Lapsen isä tässä on onnekas, kun en laita asiaa ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei tarvii maksaa elareita jos naisen kans niin sovitaan?
Valtio ei ns. pakota mua maksamaan? Nainen on rikas ja mä työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Eikä tarvitse tehdä mitään virallista sopimustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. ElatusVELVOLLISUUS perustuu lakiin ja sitä ei voi välttää edes vanhempien keskinäisellä sopimuksella. Lain edelle ei mene mikään tahtotila.
Ne otetaan palkasta kuten verot.
Ei ole. Ne ovat sopimuskysymys eivätkä määräydy automaattisesti. Joko niistä sovitaan tai sitten niitä voi myös hakea käräjäoikeudesta jos lapsen huoltoon liittyy jotakin ongelmia suhteessa vallitsevaan lainsäädäntöön, laki velvoittaa jopa r aiskauksen uhrit elättämään ä päriä. Aika huvittava aivopieru sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio pakota, jos te vanhemmat keskenänne sovitte ettet maksa elareita. Mutta jos lähivanhempi elarit haluaa silti, menette lastenvalvojalle tekemään elatussopimuksen, tulottomana saat todennäköisesti ns. nollasopimuksen ja lähivanhempi voi hakea sopimuksella elatustuen Kelalta.
Taas ahne nainen liikenteessä. Hyvä hyvä näytä mallia kuinka lapsesi kasvaa ja mitä mieltä ne on lapsenlapsien teosta.