Jos työpaikallanne tulee tarve ylitöihin,
Kommentit (18)
Joko normaalisti ylityöpalkka tai palkallista vapaata niin, että yksi tehty tunti vastaa 1½ tuntia vapaata.
Itse käytän aina tuota vapaata.
MUTTA, jos tilapäisesti on tarvetta tehdä enemmän kuin tunti-pari, niin silloin ne esimiehen kanssa sopien maksetaan rahana. Meillä on esim. talousosastolla sellaisia ihmisiä, ettei vapaatuntien pitäminen oikein onnistu, niin silloin vaan maksetaan ylityöt.
Tietenkin työstä maksetaan palkka! Jos ei tule palkkaa, ei tehdä töitäkään. Eihän tuollainen ole minkään työehtosopimuksen mukaista. Toki lomanakin voi ottaa, mutta jokin korvaus tulee.
Enkä minä kyllä suostuis tekemäänkään!
Muilla lisillä ym. on sit saatu työehtosopimus kannattavaksi, mutta toi on tosiaan yksi epäkohta mikäli väestö ei ole sopiva vaan liian suuri (niin kuin se useimmiten on).
Tämä vaan pointtina siihen, että voi olla tällainenkin sopimus kuntatyönantajan kanssa.
eikä niistä mitään makseta. Jotkut toiminnat vain kuuluvat pakollisiin hommiin, mutta niistä ei makseta mitään.
Ja työt täytyy tehdä, riitti työaika siihen eli ei. Ihan sama se on melkein kaikilla.
Taitaa olla aika tavanomaista nykyisin.
Periaatteessa ylityöt voi pitää vapaana, mutta käytännössä ylimääräisiin vapaisiin ei ole juuri mahdollisuutta. Pakko sinnetellä näin, että saisi seuraavan työpätkän :(
Ja matkojen vuoksi päivät voi olla pituudeltaan jopa 18 tuntia. Mitään korvauksia en ylitöistä saa, ne kuulemma kuuluvat työn normaaliin hoitamiseen.
Olen käynyt taistelua aiheesta jo puolisen vuotta, mutta ylitöitä ei meillä saa pitää pois eikä niistä makseta. Reilu meininki.
Vierailija:
Ja matkojen vuoksi päivät voi olla pituudeltaan jopa 18 tuntia. Mitään korvauksia en ylitöistä saa, ne kuulemma kuuluvat työn normaaliin hoitamiseen.Olen käynyt taistelua aiheesta jo puolisen vuotta, mutta ylitöitä ei meillä saa pitää pois eikä niistä makseta. Reilu meininki.
Meillä sama homma ja työantaja vetoaa siihen että työmatkustaminen ei ole työaikaa. Viime vuonna pidin asiasta kirjaa ja tulipa reissattua 180h työajan ulkopuolella/ päälle, eli 4,5viikkoa vapaa-aikaan tuli vietettyä lentokentillä ja autossa ilman korvausta.
Eikä ylitöitä ole, sillä kukaan ei niihin pyydä esimiesten puolelta, joten lain mukaan ei ole ylitöitä. Mutta tavoitteet, velvoitteet ja vaatimukset on sellaiset että työajan sisällä kaikkea ei ehdi mitenkään tehdä.
Nykytyöelämä on pähkähullua:(
Sama tilanne. Elämäni ja vapaa-aikani lentokentillä - siitä voisi kirjoittaa kirjan. Ihmeellistä kyllä, työmatka-aika ei ole työaikaa, eikä ulkomailla työskentelyssä edes ole työaikaa. Eli jos teen 12 tunnin työpäivän vaikka Ruotsissa, se ei sisällä ylityötä. Silloin kun poistuu maasta, työaikaseuranta päättyy. Ja se on työehtosopimuksessa ja laissa.
Ja kun lähden aamulla kentälle klo 5 ja palaan klo 23, se ei ole ylityötä. Siitä ei makseta.
Konttoripäivinä on pakko tehdä pitkää päivää, koska matkapäivinä ei töitä ehdi tehdä. Kuten sanoit, esimies ei tätä pyydä, joten se on " oma valinta" . Ja omat työt on pakko hoitaa, muuten koko hommasta ei tule mitään.
Tosi p tilanne. Työ on sinällään mielenkiintoista.
Olen projektitehtävissä pörssiyhtiössä.
-13
Eli normaalin tuntipalkan päälle saa 15%, se tekee ylityöpalkaksi ruhtinaalliset 5,12¿/h.
Myyn lehtiä, provikkapalkka. Tulot on noin 10e/kk, jos otan lopputilin niin työkkäristä saan kolmen kuukauden karenssin. No otan mä sen lopputilin kuitenkin.
Jos en olisi mennyt ollenkaan töihin, saisin nytkin työttömyyspäivärahaa.
Olisi kiva jos suomessakin olisi minimipalkkalaki.
Kannattaa olla kyllä tarkkana näissä ylityöissä. Mä olen itse managerina IT-firmassa ja meillä ainakin linja on se, että mitään ei makseta ellei itse pyydä. Jos haluaa vimpan päälle hoitaa asiansa, niin etukäteen ylityömääräys kirjallisena. Sitten jälkikäteen raportti ja siitä maksu/vapaa. Firmahan ei tästä voi enää oikein kieltäytä, koska ylityömääräys on olemassa.
Monilla aloilla tehdään näitä kokonaistyöaikasopimuksia ja niissä ei sitten ylitöitä eikä matka-aikoja korvata.
Esimerkiksi tietotekniikan palvelualojen työehtosopimuksessa vapaa-ajalla tehdyistä työmatkoista maksetaan palkkaa:
" Milloin työntekijä matkustaa työnantajan määräyksestä työtuntijärjestelmän mukaisena vapaa-aikanaan, makse-taan matkustamiseen käytetyltä ajalta korvauksena pe-ruspalkka kuitenkin enintään 8 tunnilta työpäivänä ja 16 tunnilta vapaapäivänä. Matka-aikaan luetaan täydet puo-let tunnit. Matka-aikaa ei lueta työajaksi. "
Mutta nämä ovat alakohtaisia, kannattaa tarkistaa se oman alan työehtosopimus. Sen mukaan eletään.
Ja muistakaa myöskin se, että jos töitä ei saa normaalilla työtahdilla tehtyä normaalin työajan puitteissa, niin silloin vika on työnjohdossa ja työjärjestelyissä, ei kannata itse alistua kaikkeen mihin työnantaja yrittää työntää.
En minä ainakaan ala tekemään ylitöitä ilman asianmukaisia korvauksia
Luin nyt koko ketjun läpi ja tuo työaikana matkustaminen ei tullut mieleen. Kait siihen on sitten jo itsekin niin tottunut ettei siitä saa työtunteja kasaan, kuin maks. 8h, ettei koko asiaa edes muistanut. On kyllä aivan perseesta ettei muka matkustamiseen menevää aikaa korvata. Itsellä lukee työsopimuksessa tarkasti tuo matkustamispykälä...
Siis jos työpaikallanne on tehtävä ylitöitä, maksetaanko teille siitä palkkaa? Teettekö missään tilanteessa ylitöitä ilman korvausta?