Usko loppuu avun hakemisen kanssa
Minulla on toistuva masennus, mutta edellisestä masennuksesta on onneksi jo 10 vuotta aikaa.
Haen ensimmäistä kertaa apua hyvinvointialeen aikana "aikuisten" puolelta, raskausaikana pääsin neuvolapsykologille.
Otin ensin yhteyttä mielenterveyspalveluihin ja odotin pari päivää vastausta. Puhelinarvioajan sain muutaman viikon päähän. Minut ohjattiin arviosta nettiterapiaan, sillä omahoito-ohjelmaan olen jo tutustunut. Ja lääkitystarpeen arvioisi lääkäri samalla.
Nyt olen odottanut muutaman viikon, että voisin reilun viikon päästä varata ajan terveysasemalle, jos aikoja olisi avattu helmikuulle.
Yritin saada tähän väliin edes keskusteluaikaa, ohjattua omahoitoa tai lyhytterapiaa mielenterveyspalveluista, mutta niitä ei myönnetä vaan odotettava lääkäriaikaa.
Kokeilin jo nettilääkäriä epätoivoissani, että saisin jotain apua, mutta hän ei suostunut määräämään masennuslääkettä imetyksen takia (aikaisemmin olen käyttänyt muutamia ja ne ei ole auttaneet ja nyt olisi kokeiltava sellaisia, jotka ei sovi imetyksen kanssa). Imetystä tulisi lääkärin mukaan jatkaa vielä muutama kuukausi ja vain pärjätä se aika.
Mitäs nyt...
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Turhauduin ja lopetin noissa palveluissa juoksun kokonaan. Liian sirpaleista, eikä sinusta loppujen lopuksi ymmärretä juuri mitään. Mies kuuntelee, paljon parempi näin. Kiusallistakin on avautua omista kipukohdistaan joka kerta aivan ventovieraalle ihmiselle.
Mitä jos ei pärjää yksin?
Vierailija kirjoitti:
Huomasikohan alapeukuttelijat että aloittaja ei odota lääkäriaikaa, vaan odottaa että voisi varata ajan?
Luultavasti. Monet alapeukuttaa vaan huvikseen kun luulee että saa sillä pahan mielen sille joka viestin kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan lääkäri ei käske jatkamaan imetystä, jos tarvii lääkkeitä. Äidin terveys menee imetyksen edelle. Provo.
Ei, vaan toisin päin. Vauvan imetys menee äidin edelle. Se on todella tärkeää.
Minä imetin yli vuoden ikäistä, eikä minulle määrätty reumalääkkeitä, vaikka sanoin, että lapsi on yli vuoden javoin ihan hyvin lopettaa imettämisen. Mutta lääkäri sanoi, että ei ei, ei lopeteta imettämistä vaan kokeillaan toista lääkettä.
Lääkärit nostaa imettämisen tosi korkealle prioriteeteissa. Se kertoo siitä miten tärkeää imetys on.
Mikään pakko ei silti ole imettää. Hyvä siitä vauvasta tulee korvikkeellakin. Vauva kärsii jos äiti sekoaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasikohan alapeukuttelijat että aloittaja ei odota lääkäriaikaa, vaan odottaa että voisi varata ajan?
Huomasi kyllä. Oikeasti resursseja tuhlataan tuollaisiin sarjamasentujiin. Niin me muutkin odottellaan aikaa, moni kuolee syöpään kun ei edes tutkimuksiin pääse ajoissa. Sitten näitä pitäisi hyysätä kun vähän masentaa, oikeasti jaksaako masentunut edes tehdä mitään, ei jaksa. Terveisin psykiatrisella suljetulla töissä ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasi kyllä. Oikeasti resursseja tuhlataan tuollaisiin sarjamasentujiin. Niin me muutkin odottellaan aikaa, moni kuolee syöpään kun ei edes tutkimuksiin pääse ajoissa. Sitten näitä pitäisi hyysätä kun vähän masentaa, oikeasti jaksaako masentunut edes tehdä mitään, ei jaksa. Terveisin psykiatrisella suljetulla töissä ollut
Tämä👍🏻
Lopetat sen imettämisen ja soitat lääkärille ajan. Sinähän sitä lasta imetät.
Turhauduin ja lopetin noissa palveluissa juoksun kokonaan. Liian sirpaleista, eikä sinusta loppujen lopuksi ymmärretä juuri mitään. Mies kuuntelee, paljon parempi näin. Kiusallistakin on avautua omista kipukohdistaan joka kerta aivan ventovieraalle ihmiselle.