Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usko loppuu avun hakemisen kanssa

Vierailija
01.01.2026 |

Minulla on toistuva masennus, mutta edellisestä masennuksesta on onneksi jo 10 vuotta aikaa.

Haen ensimmäistä kertaa apua hyvinvointialeen aikana "aikuisten" puolelta, raskausaikana pääsin neuvolapsykologille. 

Otin ensin yhteyttä mielenterveyspalveluihin ja odotin pari päivää vastausta. Puhelinarvioajan sain muutaman viikon päähän. Minut ohjattiin arviosta nettiterapiaan, sillä omahoito-ohjelmaan olen jo tutustunut. Ja lääkitystarpeen arvioisi lääkäri samalla.

Nyt olen odottanut muutaman viikon, että voisin reilun viikon päästä varata ajan terveysasemalle, jos aikoja olisi avattu  helmikuulle. 

Yritin saada tähän väliin edes keskusteluaikaa, ohjattua omahoitoa tai lyhytterapiaa mielenterveyspalveluista, mutta niitä ei myönnetä vaan odotettava lääkäriaikaa.

Kokeilin jo nettilääkäriä epätoivoissani, että saisin jotain apua, mutta hän ei suostunut määräämään masennuslääkettä imetyksen takia (aikaisemmin olen käyttänyt muutamia ja ne ei ole auttaneet ja nyt olisi kokeiltava sellaisia, jotka ei sovi imetyksen kanssa). Imetystä tulisi lääkärin mukaan jatkaa vielä muutama kuukausi ja vain pärjätä se aika.

Mitäs nyt...

Kommentit (27)

1/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko saada neuvolan kautta mitään lääkäriaikaa tai muuta apua?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Voitko saada neuvolan kautta mitään lääkäriaikaa tai muuta apua?

En voi koska en ole raskaana vaan vauva on jo ulkona 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan.

Itse taistellut masennuksen kanssa melkein koko aikuisikäni, ja asian tosissaan ottavan lääkärin löytäminen on haastavaa, ja jos et ole pää kainalossa hyppäämässä sillalta niin reaktiota ei tule. Ei oteta tosissaan. 

Liian suorakaan ei saa olla ettei lääkäri ylireagoi. 

Jonot on aivan älyttömät, ja pelkästään lääkärin vaihtuminen seuraavalla käynnillä voi riittää rulianssi uudelleen aloittamiseen. 

Varaudu siis juoksemaan kokeissa, vaikka tulokset olisi tuoreet ja riittävät. 

Tiivistettynä matka on pitkä ja kivinen. Mäihästä kii, kuka sattuu olemaan vastassa ja ottamassa sun puheet ylös. Kannattaa myös varmistaa mitä lääkäri kirjoittanut kantaan susta. Lääkkeitä tullaan kokeilemaan sataa erilaista, ja siitä johtuvaan pään sekä kehon sekoiluun kannattaa varautua. 

Onnea silti, ja parempia aikoja! 

Vierailija
4/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri ei käske jatkamaan imetystä, jos tarvii lääkkeitä. Äidin terveys menee imetyksen edelle. Provo.

Vierailija
5/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on myös vauva-aikana. Provo

Vierailija
6/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan lääkäri ei käske jatkamaan imetystä, jos tarvii lääkkeitä. Äidin terveys menee imetyksen edelle. Provo.

No näin siellä lääkäri ja konsultoiva psykiatri suositteli. Itsekään ollut halukas imetystä lopettamaan, sillä edelliset lääkekokeilut ei ole auttaneet (miksi siis tämä?). 

Jos olo ei parane 2 viikossa, voin varata uuden ajan mutta sitten imetys on lopetettava. 

Vierailija
7/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Sinuthan on jo ohjattu nettiterapiaan. Lisäksi sanot, että odotat lääkäriaikaa.

Olet siis avun piirissä ja se etenee.

Vierailija
8/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut lääkärin huomiosta kuin vedestä. Ihminen pärjää ilman vettäkin monta päivää, jopa viikkoja. Miten olet noin obsessoitunut lääkäreihin? Kannattaisiko hieman miettiä tuota asiaa järjellä ja etsiä tarvitsemiasi asioita muualta.

Vierailija
9/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola on myös vauva-aikana. Provo

Tervetuloa Luvniin, ei ole äidille kuin jälkitarkastus ja perhekeskuksen palvelut jos kiintymyssuhteessa ongelmaa.

Vierailija
10/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoile apua Jumalalta ja Jeesukselta, he auttavat kyllä.

Vierailija
11/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se imetys nyt niin tärkeää ole että äidin pitäisi sairastaa masennusta sen takia. En usko että kukaan lääkäri tarkoittaisi tuollaista. Varsinkin vauva-aikana ovat hyvin tarkkoja, ettei äidillä ole hoitamatonta synnytyksen jälkeistä masennusta, koska se on vauvalle hengenvaarallista.

Vierailija
12/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan toisin päin. Vauvan imetys menee äidin edelle. Se on todella tärkeää.

Minä imetin yli vuoden ikäistä, eikä minulle määrätty reumalääkkeitä, vaikka sanoin, että lapsi on yli vuoden javoin ihan hyvin lopettaa imettämisen. Mutta lääkäri sanoi, että ei ei, ei lopeteta imettämistä vaan kokeillaan toista lääkettä.

Lääkärit nostaa imettämisen tosi korkealle prioriteeteissa. Se kertoo siitä miten tärkeää imetys on.

Vierailija
13/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Sinuthan on jo ohjattu nettiterapiaan. Lisäksi sanot, että odotat lääkäriaikaa.

Olet siis avun piirissä ja se etenee.

Jotenkin jäi kirjoittamatta, että saan lähetteen nettiterapiaan lääkäriltä. Mikään ei etene ennen kuin pääsen lääkäriin. Hyvällä tuurilla helmikuun alkupuolella, huonolla maaliskuussa 🤯

Vierailija
14/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos vastauksista kaikille ja pari selvennöstä:

Meillä neuvola palvelee vain raskaana olevia jälkitarkastukseen asti.

Unohdin aloituksesta että nettiterapiaan tarvitsee lähetteen lääkäriltä 

Vierailija
15/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.luvn.fi/fi/palvelut/perhekeskus/lapsiperheiden-arjen-tukipa…

https://www.luvn.fi/mielenterveys-ja-paihdepalvelujen-palvelupolku-testi

Täältä näette tarjolla olevat palvelut, perhekeskuksessa ei mitään sillä ei erityisiä ongelmia ja mielenterveys tuossa hoitopolku ja heillä ei ole omaa lääkäriä, terveysasemalle mentävä 

Vierailija
16/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan.

Itse taistellut masennuksen kanssa melkein koko aikuisikäni, ja asian tosissaan ottavan lääkärin löytäminen on haastavaa, ja jos et ole pää kainalossa hyppäämässä sillalta niin reaktiota ei tule. Ei oteta tosissaan. 

Liian suorakaan ei saa olla ettei lääkäri ylireagoi. 

Jonot on aivan älyttömät, ja pelkästään lääkärin vaihtuminen seuraavalla käynnillä voi riittää rulianssi uudelleen aloittamiseen. 

Varaudu siis juoksemaan kokeissa, vaikka tulokset olisi tuoreet ja riittävät. 

Tiivistettynä matka on pitkä ja kivinen. Mäihästä kii, kuka sattuu olemaan vastassa ja ottamassa sun puheet ylös. Kannattaa myös varmistaa mitä lääkäri kirjoittanut kantaan susta. Lääkkeitä tullaan kokeilemaan sataa erilaista, ja siitä johtuvaan pään sekä kehon sekoiluun kannattaa varautua. 

Onnea silti, ja parempia aikoja! 

Kiitos viestistä:)

Olen ihan avoin lääkkeille ja en ole oikeastaan saanut koskaan haittoja (mutta en hyötyäkään...) vaikka useita on vuosien aikana kokeiltu.

Vierailija
17/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, oikeastiko jossain hoidetaan myös ei-raskaana olevia vanhempia neuvolassa?! Muutan heti sinne! Sivusta

Vierailija
18/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, huonoa on mielenterveyspalveluiden kanssa nykyään. Terapiat etulinjaan-malli ei auta mitään kun osa alueista soveltaa mallia väärin vain säästötarkoituksiin ja tarjoaa vaan lyhyttä ja halpaa hoitoa.

Vierailija
19/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kärsinyt vuosikausia ahdistuksesta, paniikista ja masennuksesta ja nuo ovat pahentuneetkin. Mitään apua en kuitenkaan ole saanut, enkä edes diagnoosia noista, vaikka tuollaiset diagnoosit lätkäistään yleensä todella helposti. Sen sijaan olen tässä vuosien kuluessa saanut autisminkirjon diagnoosin ja diagnoosin eristäytyvän persoonallisuuden piirteistä. Toisaalta en ole saanut noihinkaan mitään apua. En vaan ihan ymmärrä tätä kun autisminkirjon diagnoosiin kuitenkin vaaditaan vähän enemmän kun ahdistukseen, paniikkiin tai masennukseen. Ehkä noita ei sitten ole diagnosoitu kun olen työtön, että en voisi vahingossakaan päästä eläkkeelle. Autisminkirjon diagnoosi ei riitä eläkkeeseen.

Vierailija
20/27 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasikohan alapeukuttelijat että aloittaja ei odota lääkäriaikaa, vaan odottaa että voisi varata ajan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi