Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa pois muuttaneen lapsen pitäisi mielestänne omaksua sellainen vierailijan käytös vanhempien kodissa?

Vierailija
31.12.2025 |

Että esim. ilmoittaa tulosta etukäteen eikä tule omilla avaimilla sisään? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. taitaa olla hieman yksinkertainen tapaus?

Miten niin? Ihan hyvä kysymys tuo on. Käytänteitä on monia.

Sinä kuulostat itse kovin yksioikoiselta tollolta😅😅😅
Meille saa lapset tulla aina. Toivon, että pitävät tämän lapsuudenkotinsa avaimet.

Vierailija
22/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti perheestä. Itse muutin 18-vuotiaana ja sen jälkeen olen käynyt vieraana, vaikka vara-avain minulla olikin vanhemmilleni. Tähän ei liittynyt mitään keskusteluja tai vihjailuja - itse koin olevani vieras ja toimivani sen mukaan. Muuttaessani kävin palkkatöissä ja asuin avopuolison kanssa. Asuttiin silloin myös lähekkäin eli mitään kotikaupungissa käyntiä ei ollut kuvioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ilmoitin etukäteen milloin olisin tulossa ja ovatko vanhemmat kotona silloin. En ois mennyt lapsuudenkotiin, jos vanhemmat olivat jossain reissussa. 

Meillä on tytär käynyt täällä lapsuudenkodissaan, sovitusti, vaikka me vanhemmat ollaan oltu poissa.  On käynyt tässä kaupungissa festareilla ja työkeikoilla. 

Mutta kyllä asiasta on aina sovittu, ihan senkin takia, että on jääkaapissa jotain. 

Vierailija
24/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti hyvä ilmoitella tulosta ja muutenkin pitää yhteyttä mutta ihmettelen jos avaimet pitäisi jättää. Lapset ovat aina rakkaita lapsia, vaikka yöllä yllättäen kömpisivät vanhaan kotiin. No jos alkoholistista tai muusta hyväksikäyttäjästä kyse niin juttu voi olla eri

En minä edes halunnut pitää niitä avaimia. Mitä minä niillä olisin tehnyt? Menin käymään kotona, kun siellä oli äiti tai isä paikalla. 

Vierailija
25/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin voi aina tulla, mutta etukäteen täytyy ilmoittaa. En itse ilmoita joka risauksesta lapsille, joten meille ei välttämättä käy ihan milloin tahansa yllättäen. 

Vierailija
26/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun muuttaa pysyvästi pois.

Vanhempien kotiin ei tulla koskaan ihan samalla lailla vieraiksi kun jonnekin muualle vaan suhde vanhempiin on erilainen, mutta nykyään kun kaikilla on kännykät niin ei ole mitään syytä miksi sinne tulosta ei ilmoittaisi etukäteen.

Vierailija
27/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täräytän omilla avaimilla sisään joka kerta - mutta koskaan en ole tullut ilmoittamatta. Joulun aikaankin vietin kokonaisen viikon lapsuudenkodissa, "omassa" huoneessa, ja fiilis oli ihan kuin olisi ollut teini taas. 😆 Joskus olen jopa viettänyt aikaa lapsuudenkodissa/-paikkakunnalla niin, etteivät porukat ole olleet edes kotona. Kun on hyvät ja luottavaiset välit ja asioista sovitaan etukäteen, niin mikäs siinä.

N35

Vierailija
28/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan heti muuton jälkeen. Muutin toiselle puolen Suomea, joten pitkän välimatkan takia piti sopia aikataulut etukäteen. Isä tuli aina hakemaan lentokentältä. 

Vierailija
29/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotiin saa aina tulla". On sanottu kaikille lapsille ja se pitää. Eikä avaimia ei ole otettu pois. Myös mun vanhemmilla ja anopilla on avaimet meille.  En oo niin reviiritietoinen ja pääsevät sisään, jos ei olla kotona.. esim työpäivän aikana jos tulevat aikasemmin. 

Itse lopetin "kotiin" menon kun vanhemmat muutti lapsuudenkodista pienempään. Sain avaimen kyllä, mutta sen käyttö muuttui. Eihän se enää kodilta tuntunut.

Vierailija
30/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta päivästä lähtien. 

Vierailija
31/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän outona vanhempia jotka täälläkin kommenteissa sanovat että aikuiset omillaan asuvat lapset saa tulla vanhempiensa kotiin ihan koska haluavat omilla avaimilla ilmoittamatta mitään etukäteen. Epänormaalia. Kyllä meillekin saa aikuiset lapset tulla mutta haluan että soittavat ensin ja kysyvät ollaanko kotona/sopiiko tulla. Tai ilmoittamattakin saa tulla mutta ovikelloa soittavat ensin, ei kukaan niin kollo ole että ominpäin yllättäen ovesta sisään tulee. En kyllä tykkäisi jos esim.pääkipuisena makaan kotona niin ykskaks yllättäen lapsista joku paukkaa sisälle. En, vaikka kuinka rakkaita ovatkin. Kyllä normaalit tavat pitää olla.

Vierailija
32/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tulla koska vaan omilla avaimilla. Toki kiva, että ilmoitetaan, että tiedän laittaa kunnon herkut tarjolle ja ostaa aamiaisaineet.

Vierailija
33/33 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin omilleni kuljin edelleen omilla avaimilla, mutta en tullut koskaan yllätyksenä vaan soitin/laitoin viestiä että passaako että tulen viikonlopuksi. Minusta olisi ollut sopimatonta tulla yllättäen kun isälläni olisi voinut olla vaikka uusi naisystävä kylässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi