Olen yrittäjä jja olen niin hämmentynyt siitä, ettei isot firman maksa laskujaan ajoissa
En nyt mitään firmoja ala nimeämään, mutta voin sanoa, että kyse on tunnetuista brändeistä. Nämä eivät aina hoida maksuja ajallaan, vaan voi olla että menee viikko eräpäivästäkin, ennen kuni rahat ovat miunulla. Joskus ei edes niin, vaan joudun itse kyselemään perään, joka on hemmetin rasittavaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että minulla on 14 vrk maksuaikaa, isolla firmalla 60 vrk. Osa yrityksistä tulkitsee sopimuksia siten, että heillä on oikeus ilmoittaa sopiva maksuaika ja minä joko hyväksyn sen tai emme tee yhteistyötä.
No tämä on taivaan tosi siinä mielessä, että heidän ei ole mikään pakko tehdä yhteistyötä sinun kanssasi. He saavat itse sanella omat ehtonsa. Ja sinäkin saat sanella omasi. Sitten sopimus ja yhteistyö joko syntyy tai sitä ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso, valtion omistama, ilmoittaa nettisivuillaan, että heidän maksuaikansa on 45 päivää netto. Eli laiton. Mutta mitäpä sitä häpeilemään, kun ei siitä seuraa mitään.
Millä perusteella laiton? Se on tasan sopimiskysymys.
Nimenomaan, se 30 päivää ylittävä maksuaika sovitaan eikä ilmoiteta.
No juttuhan on niin, että yhtäkään alihankkijaa ei oteta sisään ilman sopimusta, se on vähän niin kuin vihje sinunkaltaisillesi.
Olen isäni ikkunafirmassa ollut töissä pitkään ja yhden ison firman ikkunat rikottiin. No me laitoimme uudet ja niillä meni 3 viikkoa maksaa 4200 euron lasku ikkunoista. Odottavat kai vakuutus päätöksiä ennen kun maksavat laskun.
Vantaan kaupunki maksaa palkkoja jatkuvasti monta kuukautta myöhässä.
Olin aikanaan isossa firmassa töissä ja sain hävetä silmät päästäni, kun tilasin asioita ihan sääntöjen ja sopimuksien mukaan ja laskuja ei maksettu. Luonnollisesti se yrittäjä otti minuun yhteyttä ja haukkui minut. Joutui valitettavasti ottamaan jotkut useampaan kertaan, vaikka lasku oli asianmukaisesti kaikki vaaditut lokerot täytettynä lähtenyt minun koneeltani.
Härskein oli, kun firma kieltäytyi maksamasta laskua sillä perusteella, että yrittäjällä oli muita laskuja ulosotossa. En tajunnut yhtään - olisin ymmärtänyt, jos siis firma olisi maksanut suoraan ulosottajalle, mutta ei, jumivat vain yrittäjän kannalta isoa laskua itsellään tällä perusteella.
Jos paikalla on joku, joka voi tätä selittää, kiinnostaisi kuulla. Minusta selitys oli järjetön: millä se yrittäjä ne ulosotot maksaa, jos ei asiallisia saataviaan saa muilta tekemästään työstä??!
Muutenkin joku pikkuvirhe saattoi jumittaa laskun kuukausiksi, ei se ketään haitannut. Kyselin siitä, että eikö tämä nyt Suomen kaltaisessa pienessä maassa todellakaan ole mikään mainehaitta, että laskuja ei makseta. Naurettiin rööhhöhhöö, me ollaan sentään me = meillä on varaa, eikä säännöt koske meitä.
Muutenkin niin paskaa menoa, että tykkään työttömyydestä enemmän kuin olla siellä hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne pitää vaan viikon ylimääräistä, sulla menee hyvin. Moni iso yritys makuuttaa rqhoja puolikin vuotta ja kaikki eivät maksa ollenkaan. Riskin kantaa se pikkuyritys, joka joutuu kumminkin omat laskunsa maksamaan. Ja veronsa ja eläkemaksunsa ja niin edelleen.
Jos oot pikkuyritys, ei välttämättä ole edullista ottaa isoja asiakkaita.
Eikö tuossa tilanteessa voisi vetää laskut jo ulosottoon? Jos asiakkaalla ei ole alunperinkään aikomusta maksaa entisiä laskuja (ja tuskin tulevia uusiakaan), niin mitä siinä menettää? Iso firma itkee muille isoille firmoille (jotka todennäköisesti harrastavat samanlaista laskujen vitkuttelua) miten ilkeä kakkapylly kehtaa vaatia rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Tähän oli joku typerä perustelu miksi yritykset maksavat laskut myöhässä, mutta minusta se ei kyllä ollut kovinkaan järkevä selitys. Sijoiutuskästissä tais puhua joskus tuosta.
Isot firmat käyttävät pienempiään pankkina, ei siinä mitään sen kummallisempaa ole. Tietävät, ettei itseään oleellisesti pienempi kuitenkaan heille mitään mahda. Voin kokemuksesta kertoa, että kansainvälisessä mittakaavassa maksuista venkoileminen ja viivyttely on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ja mitä isompi firma, sen huonommin yleensä maksavat. Noudattavat periaatetta jonka mukaan ei rikkaaksi sillä pääse, että rahojaan tuhlaa.
Itse (kuluttajana) käännän tämänä asian edukseni niin että jos teetän jonkin homman jollain yrityksellä niin maksan laskun mahdollisimman pian heti sen jälkeen kun työ on tehty, olen tyytyväinen lopputulokseen ja olen saanut laskun. Joskus maksan laskun jopa samana päivänä kun olen saanut sen. Ja miksikö näin? Näin suosin sellaisia yrityksiä jotka hoitavat hommansa kunnolla ja helpotan heidän kassatilannettaan. Samalla annan yrityksille yhden syyn asettaa minut etusijalle tilanteessa jossa he joutuvat miettimään kumpi hoidetaan ensin, minun tilaukseni vai jonkun muun,
Tehkää sama niin pikkuhiljaa asiallisesti toimivat yritykset alkavat pärjätä paremmin, huonommin toimivat kuihtuvat pois ja laskujen maksuaikoja venyttävät tahot (niin yritykset kuin kuluttajatkin) saavat palvelua hitaammin kuin me muut.
Ja miksikö näin? Näin suosin sellaisia yrityksiä jotka hoitavat hommansa kunnolla ja helpotan heidän kassatilannettaan.
Teen samoin ja myös itseni vuoksi: laskut ei keräänny, eikä tule semmoista tilannetta, jossa onkin maksussa iso summa kerralla. Eikä tarvita erillistä "kirjanpitoa", eli huolehtimista, että onhan kaikki laskut varmasti maksettu. Jos on firma, jota käytän useammin, pyydän joko e-laskun tai teen maksupohjan, jotta maksut sujuvat nopeasti ja jouheasti.
Kyllähän se isojen firmojen tilinpäätöskin on aina saakelinmoinen härdelli, kun yritetään edes sinne päin saada laskut täsmäämään. Siellä sitä itketään ja öitä myöten lasketaan ja ynnätään.
Kai olet jo viisastunut ja et liikuta evääkään ennen kuin on puolet loppulaskusta maksettu etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että minulla on 14 vrk maksuaikaa, isolla firmalla 60 vrk. Osa yrityksistä tulkitsee sopimuksia siten, että heillä on oikeus ilmoittaa sopiva maksuaika ja minä joko hyväksyn sen tai emme tee yhteistyötä.
Ja sitten ne maksaa sen 90 vrk kuluttua ja pieni firma ei mahda asialle mitään kun ei halua menettää asiakasta. Aika röyhkeää, mutta tätä tapahtuu paljon.
Isot yrityksen sanelee maksuehdoksi esim. 70 päivää, ja maksu tapahtuu tämän jälkeen seuraavana yrityksen maksupäivänä (esim. seuraavan viikon perjantai).
Onko yhteyshenkilöt ja viitteet kunnossa?Meillä ainakin tulee laskuja henkilön nimillä jotka ei vuosiin olleet töissä firmassa. Ja sitten ne seikkailee ympäriinsä.Ja kun ilmoitat että muuttakaa viite,seuraavana vuonna silti sama juttu.
Ohikommenttina:
Asiakkaan ominaisuudessa/kuluttajan ominaisuudessa hyvin nuorena tein kerran laskua maksaessani sen virheen että pyöristin maksaessani laskun summan esimerkiksi 45,05 muotoon 45.10.
Laskua ei tietenkään hyväksytty koska summan on oltava täsmällinen, sen opin kun lasku seikkaili vaikka missä kunnes joku laskujen käsittelijä tämän kertoi.
Erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä keskustelun aihe tämä.
Kumma kun ei aiemmin kukaan ole nostanut tätä aihetta esiin. Hyvä että nyt. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen suurehkossa firmassa töissä ja yksi tehtävistäni on hyväksyä alihankkijoiden laskuja. Harvoin, mutta joskus kuitenkin itse lasku on jollain tavoin puutteellinen tai virheellinen, joten se on joskus yksi syy viivästyksiin.
Suurempi syy on ison firman pitkä hyväksyntäketju ja jos yksi hyväksyjä syystä tai toisesta ei saa laskua eteenpäin, se jumittaa hänen kohdalleen. Sitten sillä loppupään hyväksyjällä onkin jäätävä pino läpikäytävänään.
Tätä samaa tulin sanomaa.
Pitkä ketju toisista riippumattomia/tietämättömia/tuntemattomia osapuolia käsittelee laskuja. Ja jos on jotain selvitettävää, se laskun tulee samaa rataa takaisin ja sitten taas samaa reittiä.uudestaan maksuun.
Laita perintään, niin alkaa maksut ilmestymään kuten kuuluukin. Ole tiukkana ja laita kova kovaa vastaan.
T, Yrittäjä
Jos solmit kaupan tällä ehdolla, se on sopimus. Se mitä joku kirjoittaa nettisivuillaan on ehdotus sopimuksesta.