Työnantaja kannattaa haastaa oikeuteen irtisanomisesta
Se määräsi Osuuskunnan maksamaan perusteettomasti irtisanotulle kehitysjohtajalle noin 59 000 euroa korvauksia.
Lisäksi Osuuskunta joutuu korvaamaan noin 30 000 euron edestä miehen oikeudenkäynti- ja asianosaiskuluja sekä maksamaan Työllisyysrahastolle yli 15 000 euroa.
Kommentit (8)
Olen haastanut työnantajan kaksi kertaa oikeuteen ja molemmat kerrat voitin. Eka kerta oli joku 17 vuotta sitten, sain korvauksia noin 20000 euroa. Toka kerta oli 6 vuotta sitten ja sain korvauksia 37000 euroa. Tokalla kerralla työnantaja väitti kaikenlaista että olen myöhästynyt kymmeniä kertoja vaikka en ollut kertaakaan myähässä. En ollut hoitanut töitä kuulemma vaikka muut työntekijät todisti että olin ahkerin työntekijä. En käynyt juuri koskaan edes ruokatunnilla. Se oli selvä laiton irtisanominen. Sen jälkeen en olekkaan ollut missään töissä jos ei pimeitä töitä lasketa joissa olen välillä ollut.
Kannattaa varmaan hoitaa ne työt niin, ettei tuollaisia tarvitse miettiä. Työntekijät vaan luulee että mitä vaan katsotaan sormien läpi. Ei hyviä irtisanota koskaan. Jos vähennetään niin kyllä sinne ne parhaat jää, se tietysti vaan kiukuttaa jos itse ei kuulu siihen porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kannattaa
Monesti myös jää luu käteen ja kulutPitää olla varma tapaus
Epävarmassa tapauksessa otetaan pesari käteen ja mennään hakemaan korvaus omatoimisesti kotiovelta.
Nii pitää olla varma tapaus muuten maksat vaan kulut
Niin Kehitysjohtaja. Yleensä johtajilla on erilaiset työsopimukset kuin työntekijöillä ja toimihenkilöillä. Ja jos vastapuoli on osuuskunta, en yhtään ihmettele, että heidän puoleltaan työsopimusta ei oltu tarkistettu etukäteen lakimiehellä.
Mutta, jos kuuluu liittoon tai sellaiseen kassaan, johon sisältyy lakipalvelut niin tottakai kannattaa tarkastuttaa oliko irtisanominen laillinen. Tosin harvemmin normaalissa YT-menettelyssä se ei olisi laillinen.
Normaalisti perusteettoman irtisanomisen korvaus on 35 000 euroa irtisanotulle. Monesti työnantaja yrittää sovitella ensin ja tarjoaa korvausta, joka on 10 000 euron luokkaa. Siihen ei tietenkään kannata suostua.
Toisaalta tämä on työnantajalle oiva tapa päästä jostain henkilöstä eroon ja maksavat siitä hyvästä, että tyypistä päästään eroon heti.
Harvoin kannattaa
Monesti myös jää luu käteen ja kulut
Pitää olla varma tapaus