HS: Verkkokaupan johtajat kävivät opintomatkalla Kiinassa ja järkyttyivät: "Normi on toimitus 30 minuutissa tilauksesta kotiovelle"
https://www.hs.fi/talous/art-2000011692990.htm
Heh. Meillä kiltisti tyydytään päivien tai viikkojen toimitusaikoihin ja kuriirien "emme tavoittaneet teitä" valheisiin.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä maailma menee? Mitä jos me pidettäis vielä järkipäässä? Yksityinen henkilö ei tarvitse mitään tavaraa niin paljon, että sen pitää olla puolessa tunnissa ovella.
Tilasin imurin tunnin kuljetuksella, toimituksen hinta oli ehkä euron kalliimpi kuin postin kulut. En ymmärrä miksi olisin odotellut päiviä kun sain tuotteen heti suunnilleen samalla hinnalla. Yleensä imuri on sellainen, joka ostetaan tarpeeseen, jos näitä ostoksia nyt pitää jollekin perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään tajua, mitä hienoa ja tavoiteltavaa on siinä, että mennään ensin verkkokauppaan tietämättä edes mitä tarvitaan, sitten tehdään heräteostos ja puolen tunnin päästä on turhake kädessä.
Itse toimin päinvastaisesti, odottelen aina tavara ostoskorissa seuraavaan päivään ennen kuin tilaan. Usein totean etten tarvitse oikeasti mitään.
Miksi edes olet verkkokaupassa jos et mene sinne jonkun tarpeen kanssa? Siinä kohtaa kun minä avaan minkä tahansa verkkokaupan sivun, tiedän jo tarvitsevani jotain. Yleensä valinta on vaan siinä että minkä tuotteen valitsen ja mistä vaihtoehtoisista verkkokaupoista.
Ilmeisesti et lukenut juttua, josta tässä keskustellaan. Siinä nimenomaan kerrottiin, että suurin osa kiinalaiskuluttajista ei tuohon verkkokauppaan tullessaan vielä tiedä, mitä aikoo ostaa. Ostopäätös tehdään vaikuttajien ohjauksesta ja sitten toimitetaan pikavauhtia. Eihän tuo muuta ole kuin addiktioiden ruokkimista.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten?
Tietotekniikka on Suomessa lisännyt kaikkea byrokratiaa ja hidastanut toimintoja. Kaikkea joutuu täällä odottamaa päiviä ja viikkoja. Ennen passinkin sai päivässä. Asiat tapahtuu kuin vanhainkodissa. Eihän tämmöistä ole missään.
Olen kaksi päivää odottanut vakuutustarjousta vakuutuskauppiaalta. Enää ei edes bonukset kiinnosta myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokauppa toimittaa tunnissa Woltissa. Ei tosin aina onnistu eikä joka paikassa.
Tuossa se avainsana on toimittaa. Ensin pitää koota se tilaus, ja se kestää vähintään puoli tuntia.
Samahan se on kauan ne kokoaa tilausta kun kuitenkin tunnissa toimittavat.
Eli ne muka toimittaa sen alle tunnissa siitä kun tilaus on tehty? Enpä usko, kun siellä liikkeessa joutuu aina odottamaan sen 30min että tilauksen saa varastosta. Sitten pitäisi heillä vielä olla wolt kuski heti vapaana, eikä se voisi toimittaa muita tilauksia samalla koska muuten se ei ehtisi jonnekin lippajärvi ghettoon ajoissa.
Siis mikä siinä järkyttää, että absoluutinen orjavaltio on kaikista tehokkain kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä maailma menee? Mitä jos me pidettäis vielä järkipäässä? Yksityinen henkilö ei tarvitse mitään tavaraa niin paljon, että sen pitää olla puolessa tunnissa ovella.
Juuri aamusta meni täällä kotitoimistolla tietokoneen modeemi rikki ja nyt mennään tilapäisesti puhelimen hot spotilla. Tälle päivälle olisi saatava kotiinkuljetettuna uusi koska vuodenvaihde ja pyhät painaa päälle. Ulkomailla saisin uuden parissa tunnissa tänne. Suomessa en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten?
ei pitäisi vaatia parannuksia vaan pitää normina että odotellaan viikkotolkulla?
Kuka on valmis maksamaan nopeista kuljetuksista syrjäseuduille kuten kehä3 ulkopuolelle?
Voihan sitä jollekin maksaa että käy hakemassa. Naapurin jumppa mielellään lainaa sun autoa ja ottaa korvauksen menetetystä ajasta. Me muut ei haluta kalliita kuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkkokauppa toimittaa tunnissa Woltissa. Ei tosin aina onnistu eikä joka paikassa.
Tuossa se avainsana on toimittaa. Ensin pitää koota se tilaus, ja se kestää vähintään puoli tuntia.
Eli ne muka toimittaa sen alle tunnissa siitä kun tilaus on tehty? Enpä usko, kun siellä liikkeessa joutuu aina odottamaan sen 30min että tilauksen saa varastosta. Sitten pitäisi heillä vielä olla wolt kuski heti vapaana, eikä se voisi toimittaa muita tilauksia samalla koska muuten se ei ehtisi jonnekin lippajärvi ghettoon ajoissa.
Et sinä siellä liikkeessa odota 30 minuuttia siksi että tuotteen haku kestäisi noin kauan, vaan siksi että kerkiät siellä vaellellessasi tehdä heräteostoksia kun odotat tuottesi haun valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri aamusta meni täällä kotitoimistolla tietokoneen modeemi rikki ja nyt mennään tilapäisesti puhelimen hot spotilla. Tälle päivälle olisi saatava kotiinkuljetettuna uusi koska vuodenvaihde ja pyhät painaa päälle. Ulkomailla saisin uuden parissa tunnissa tänne. Suomessa en.
Mä olen tehnyt töitä satunnaisesti puhelimen hot spotilla jo vuosia. Ihan ohis.
Suomalaisissa verkkokaupoissa menee 2 arkipäivää ennen kuin toimitus lähtee.
Ja en ymmärrä Suomen ihan järkyttävän kalliita toimituskustannuksia.
Ja Suomessa kaikki tavara ja toiminta seisoo viikonloppuisin ja arkipyhinä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään tajua, mitä hienoa ja tavoiteltavaa on siinä, että mennään ensin verkkokauppaan tietämättä edes mitä tarvitaan, sitten tehdään heräteostos ja puolen tunnin päästä on turhake kädessä.
Itse toimin päinvastaisesti, odottelen aina tavara ostoskorissa seuraavaan päivään ennen kuin tilaan. Usein totean etten tarvitse oikeasti mitään.
Miksi edes olet verkkokaupassa jos et mene sinne jonkun tarpeen kanssa? Siinä kohtaa kun minä avaan minkä tahansa verkkokaupan sivun, tiedän jo tarvitsevani jotain. Yleensä valinta on vaan siinä että minkä tuotteen valitsen ja mistä vaihtoehtoisista verkkokaupoista.
Ilmeisesti et lukenut juttua, josta tässä keskustellaan. Siinä nimenomaan kerrottiin, että suurin osa kiinalaiskuluttajista ei tuohon verkkokauppaan tullessaan vielä tiedä, mitä
Sinusta (tai tuosta joka kommentoi) minä puhuinkin, enkä noista kaikista muista. Itsehän sinä (tai tuo kommentoija) kertoi odottelevansa vuorokauden ennen kuin ostaa jotain.
Näinpä se asia on.
Kiinassa vierailijat alkavat herätä siiten miten takapajuinen maa tämä suomi onkaan ja kuinka Kiina on muuttunut 90-luvun kaikki ajaa polkupyörällä maasta huipputekniseksi maaksi jossa kaikki on käden ulottuvilla. Siellä työntekijätkin tienaavat jo enemmän kuin suomessa (pois lukien maaseutu, joka suomessa pyörii vielä jotenkin tukien varassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt töitä satunnaisesti puhelimen hot spotilla jo vuosia. Ihan ohis.
Käynyt mielessä että toiset meistä tarvitsee nopeaa ja vakaata nettiliittymää työskentelyyn? Puhelin ei silloin käy. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tarvitsee,hankala tilanne kun alkaa ruokaa laittamaan ja joku tarvittava tuote puuttuu tai on vanhentunut. Woltilla tosiaankin puolen tunnin sisällä toimitus ovella.
Olen paljon Euroopassa töissä tehtailla ja yleesä tilataan tietokoneen osat verkkokaupasta samalle päivälle parin tunnin päähän. Ainakin 10 viime vuotta homma on toiminut näin. Tilaan ulkomaanreissuilla hotellillekin verkkokaupoista omia ostoksia samalle päivälle koska voi luottaa että ne tulevat ajoissa. Suomi on sen verran jälkeenjäänyt kehitysmaa ettei homma toimi ikinä niin.
Meanwhile Suomessa jopa tukussa logistiikkaa pyöritetään excelillä, tarpeet katsotaan hyllyjen tilanteen mukaan ja asiakkaiden perässä juostaan kynä ja lappu kädessä kirjaamassa mitä sieltä hyllyltä mukaan tarttui. Muualla olevat tarpeet sitten tilataan tilauksella, kuljetusaikataulua ei ole, joten tavara tulee ehkä joskus, mutta otetaan sitten varmuuden vuoksi harvoin liikkuvaa tavaraa ylimääräistä nurkkiin pilaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muiden kokemuksista mutta ne muutamat kerrat kun olen tilannut, tunnissa on toimitettu. Sen takia kuljetuksen nimi on Tunnin toimitus.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten?
Jos palvelu on hyvää, sitä käyttää mielellään uudestaan. Pitikö kulutus saada kasvuun vai ei?