Iltasanomat: Perheenäiti järkyttyi liikunnanohjaajan puheista
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011720294.html
Tuossa linkki.
Tunnilla ohjaaja kannusti osallistujia palaamaan ruotuun jouluherkuttelujen jälkeen. Ohjaaja puhui esimerkiksi kaloreiden polttamisesta.
Ohjaaja heitti small talkia ennen tuntia, varmaan omasta mielestään kannustavasti, mutta mielestäni sellainen kielenkäyttö ei ollut oikein sopivaa, Inkinen sanoo.
Sellaista, että nyt kun olette täällä hikoilemassa, niin saatte syödä lisää, kun menette tunnilta kotiin!
Inkinen kertoo olevansa huolissaan yhteiskunnan suhtautumisesta nuorten kehonkuvaan ja ulkonäköpaineisiin ylipäätään. Inkisen lähipiirissä on useita nuoria, jotka ovat sairastuneet syömishäiriöön.
Toivon liikunnanohjaajille lisäkoulutusta siitä, millä tavalla asiakas kannattaa kohdata ja millainen kielenkäyttö on sopivaa.
Olipa törkeää!
Kommentit (330)
Kyllä nyt on kärpäsestä tehty härkänen, että saisivat palauttaa työpaikan tälle valmentajalle!
Boikottiin tämä tekopyhä terapeutti!
Oli postannut, että triggeröityminen on viesti, jota sinun täytyy kuunnella! Eikö hänen pitäisi triggereitään paikata nyt?
Mitään toksista puhetta, vaan nyt on valtaa käytetty väärin ja ulistu tyhjästä!
Voi v ttu! Ei maailmaa pidä yhden syömishäiriöisen loukkaantumisesta alkaa muuttamaan, vaan hänen on hyväksyttävä, että tässä maailmassa on muutakin kuin se oma kupla! Maailma on kova paikka!
Mulle kävi ryhmäliikuntatunnilla ohjaaja kuiskaamassa korvaan, että treenaa itsellesi upee kroppa. Huomasin, että kävi sanomassa kaikille muille saman. Itse en treenaa upeen kropan takia vaan nautin liikunnasta. Ei kaikki tavoittele upeeta kroppaa, että sikäli pidin kommenttia hölmönä vaikka en sitä nokkiini ottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi ryhmäliikuntatunnilla ohjaaja kuiskaamassa korvaan, että treenaa itsellesi upee kroppa. Huomasin, että kävi sanomassa kaikille muille saman. Itse en treenaa upeen kropan takia vaan nautin liikunnasta. Ei kaikki tavoittele upeeta kroppaa, että sikäli pidin kommenttia hölmönä vaikka en sitä nokkiini ottanutkaan.
Kuvottavaa, lipevää toimintaa ohjaajalta. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realismia. Hyvä, että joku sanoo niin kuin asiat ovat.
Kaikesta sitä nykypäivänä loukkaannutaan.
Mitään realismia tuossa ei ole. Liikunnalla ei pysty juurikaan vaikuttamaan painoon tai syömisten määrään. Ihmisen keho on sen verran energiapihi laitos. Googlaa huviksesi, kuinka kauan saat juosta, että saat poltettua jouluna syödyt (ylimääräiset) kalorit pois.
Löysit hyvän syyn olla liikkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Siis voi hyvänen aika miten joka asiasta jaksetaankin loukkaantua ja vielä lehteen tulla omalla nimellään tuollaista julistamaan. Miksi 15 vuotiaan pitää käydä aikuisten jumppatunneilla? Ja kättä pystyyn, kuinka moni aikuinen menee tuonne keventämään painoaan juurikin siksi, että jouluna on tullut syötyä liikaa. Tottahan se ohjaaja puhui. Nyt vähän selkärankaa ihmisille ja kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Ihmettelen, miten 15 vuotias on aikuisten jumppatunnilla. Lapsi kuuluu lasten harrastuspiiriin, missä puhutaan lasten kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Siis e ei ole todellista, että joku kehtaa tehdä tällaisestä jutun ja soittaa iltapäivälehteen????? Onko Hannalla tylsää vai onko hän vain hankala känkkäränkkä? Pienet on murheet hänellä....
Hänen murheet muuttuivat satojen murheiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko syömishäiriöinen perhe?
Ei ihmetyttäisi. Teki niin ison numeron olemattomasta asiasta, ettei mikään ihme, jos myös tyttärellä on vaikeuksia äitinsä vaatimusten kanssa, mikä on omiaan aiheuttamaan lapselle syömishäiriön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voi hyvänen aika miten joka asiasta jaksetaankin loukkaantua ja vielä lehteen tulla omalla nimellään tuollaista julistamaan. Miksi 15 vuotiaan pitää käydä aikuisten jumppatunneilla? Ja kättä pystyyn, kuinka moni aikuinen menee tuonne keventämään painoaan juurikin siksi, että jouluna on tullut syötyä liikaa. Tottahan se ohjaaja puhui. Nyt vähän selkärankaa ihmisille ja kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Ihmettelen, miten 15 vuotias on aikuisten jumppatunnilla. Lapsi kuuluu lasten harrastuspiiriin, missä puhutaan lasten kieltä.
Vaikuttaa siltä, että äiti pakottanut mukaan. Miksi muutoin äiti olisi ottanut kommenttia niin henkilökohtaisesti, ellei itse tavalla tai toisella häpeäisi tyttärensä painoa?
Aluksi mietin, että turhaa valitusta. Mutta onhan tuossa totuutta. Mitä jos mukana on vaikka joku syömishäiriöstä toipunut? Ja miksei voi korostaa vaikka sitä hyvää oloa, mikä tulee liikunnasta? Hyviä yöunia? Vaan aina kaloreita ja syömistä.
Just Hannojen takia tässä maassa ei saa vitsailla tai mitään pitää olla synkkä ja vakava, varmana järkyttyisi meidän työmaalla ukkojen huumorista ja menis shokkiin ja nurkkaan tärisemään 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa, lipevää toimintaa ohjaajalta. Hyi!
Ihan varmaan sen silmäniloksi, olisin itse vastannut että treenaa sä noita käytöstapoja ällötys 😃
No eihän tuo oikein nykypäivää ole. Se on syömishäiriökäyttäytymistä, jos syöminen pitää ansaita esim liikkumalla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi mietin, että turhaa valitusta. Mutta onhan tuossa totuutta. Mitä jos mukana on vaikka joku syömishäiriöstä toipunut? Ja miksei voi korostaa vaikka sitä hyvää oloa, mikä tulee liikunnasta? Hyviä yöunia? Vaan aina kaloreita ja syömistä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Apua. En menisi enää tuollaisen ohjaajan tunneille. Minusta on kuvottavaa, että naisille tyrkytetään tuollaista motivaatioksi. Kaikki puheet on syömisen, kaloreiden ja ulkonäön ympärillä. Entä se, että liikunnasta tulee hyvä mieli ja olo, unenlaatu paranee, kivut pysyvät poissa ja kroppa ei kangistu, et menetä lihasmassaa vaihdevuosissa niin paljon, kun urheilet, jaksat paremmin jne.
Miksi liikkumisen ainoa tavoite pitäisi olla ulkonäkö? Milloin tästä esineellistämisestä oikein päästään eroon? Alkaa mennä aika pitkälle, kun naisetkin esineellistävät toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo oikein nykypäivää ole. Se on syömishäiriökäyttäytymistä, jos syöminen pitää ansaita esim liikkumalla paljon.
Tässä osuttiin asian ytimeen. Ymmärrän hyvin, miksi ei haluta vahvistaa tuollaista ajatusmaailmaa jo valmiiksi syömishäiriötaustaisen nuoren mielessä. En minäkään omalle nuorelle tuollaista puhuisi tai haluaisi, että muutkaan puhuvat. Meillä liikutaan ihan muista syistä kuin kalorilaskurin tai syömisen ansaitsemisen takia.
Eikös se ollut eilen iltiksessä?