Mitä tulee mieleen ihmisestä, joka ei keksi mitään käyttöä Smartum/ePassi/Edenred/ym rahoille?
Mitä tulee mieleen ihmisestä, joka ei keksi mitään käyttöä Smartum/ePassi/Edenred/ym rahoille?
Kommentit (83)
Mulla ne menee Mehiläiseen, jotain ylimääräistä terveyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös täysin surutta ostanut rahoilla lipun myös puolisolleni, sillä minulle parasta virkistystä on saada lempiseurani
Tämähän on siis verotussyistä laitonta ja useimmat myyjät ei edes anna tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset käy edes lomareissuilla kotimaassa? Kyllä nuo käy maksuvälineenä hiihtokeskuksista kylpylöihin, keikkoihin, urheilutapahtumiin, ym. jos kotipaikkakunnalla ei muka mitään käyttöä ole. Ei meilläkään täällä mitään hiihtokeskusta ole eikä kummoista aktiviteettitarjontaa, mutta smartumit on käytetty aina jossain muualla reissussa.
Samaa ihnettelen. Moni tuntuu matkailevan ja harrastavan mutta tällaiset edut jäävät käyttämättä silti. En tiedä mitä noille tapahtuu? Saako esim Edenred sen voitokseen? Kai sekin sitten hyvä on että jotain firmaa tuetaan.
Jos niitä ei käytetä, ne palautuu työnantajalle. Toisin sanoen, työnantajalla on vuositasolla tieto siitä, kuinka paljon sen tarjoamia etuja käytetään - ja se joka yllä syyttää työntekijöitä saamattomuudesta kun eivät ilmoita työnantajalle etujen käyttämättömyydestä, vouhkaa ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös täysin surutta ostanut rahoilla lipun myös puolisolleni, sillä minulle parasta virkistystä on saada lempiseurani
Tämähän on siis verotussyistä laitonta ja useimmat myyjät ei edes anna tehdä sitä.
Kuinkahan moni myyjä (tai varsinkaan verkkopalvelu) mahtaa seurata sitä, että joku ostaa kaksi kertaa peräkkäin yhden lipun?
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä että saa alennusta omasta lipusta. Vielä ois kiva saada kaveri mukaan. Ja kun mitään ei ole kävelyetäisyydellä, tulee myös matkakuluja, keikoille tms lisäksi yöpymiset ja ruuat.
Mä saan onneksi ihan reilua palkaa enkä mitään pelleilyalennuksia ennalta valittuihin paikkoihin.
No etkö sä voi sillä reilulla palkallasi kustantaa sen kaverin lippua? Aika hyvä etu se jo on että toinen saa lipun hinnan maksettua eduilla kun maksaa itse täysi hinta kahdesta lipusta.
Ja kyllä, matkakuluja nyt tulee jos kotoa poistuu. Valitettavasti se työnantaja ei ole velvollinen kustantamaan työntekijöiden vapaa-ajan matkoja vaan ne tulee maksaa itse sillä palkalla vaikka työnantaja tarjoaakin virkistysetuja vapaa-ajalle.
Mulla ei jää käyttämättä, mutta ärsyttää: vaikea käyttää jos ostaa porukalle teatterilippuja ja vain itsellä Epassi. Ja erityisesti: hyötyisin paljon goretex-lenkkareista, juoksulenkkareista ja liikuntavaatteista, mutta näihin ei voi epassia käyttää, vaikka tukisivat mitä suuremmassa määrin mun liikkumista ja työkuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset käy edes lomareissuilla kotimaassa? Kyllä nuo käy maksuvälineenä hiihtokeskuksista kylpylöihin, keikkoihin, urheilutapahtumiin, ym. jos kotipaikkakunnalla ei muka mitään käyttöä ole. Ei meilläkään täällä mitään hiihtokeskusta ole eikä kummoista aktiviteettitarjontaa, mutta smartumit on käytetty aina jossain muualla reissussa.
Tätä minäkin mietin, että vaikka asuu pikkupaikkakunnalla, niin kai sitä joskus käy isolla kirkolla, sukulaisissa, työ- tai lomamatkalla ja muissa tapahtumissa, jolloin samalla voisi käydä jossain jos ei erikseen raaski lähteä. Nykyään noita paikkoja on niin moneen lähtöön, että luulisi jokaiselle löytyvän jotain kiinnostavaa jos ylipäänsä mikään kiinnostaa.
No olen mä esimerkiksi erääseen harrastukseen maksanut myös tyttäreni samalla kertaa omalla epassillani. Eivätkä ole suuremmin kyseenalaistaneet.
Eikö ihmiset oikeasti harrasta liikuntaa mihin nämä voisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei jää käyttämättä, mutta ärsyttää: vaikea käyttää jos ostaa porukalle teatterilippuja ja vain itsellä Epassi. Ja erityisesti: hyötyisin paljon goretex-lenkkareista, juoksulenkkareista ja liikuntavaatteista, mutta näihin ei voi epassia käyttää, vaikka tukisivat mitä suuremmassa määrin mun liikkumista ja työkuntoa.
Sä käytät tietenkin sun epassi-rahat viihdepuoleen ja viihdepuolelta säästyneillä omilla rahoilla ostat uudet jumppapöxyt ja lenkkarit.
Nuo on ihan bullshittiä. Nuokin rahat olisi tärkeämpää olla ihan oikeana rahana eikä minään epassipaskana jonka voi käyttää vain sellaiseen mikä ei minua kiinnosta enkä tarvitse. Tämäkin on yksi suomalaisia köyhdyttävä himmeli kun paperilla tämä varmaan nähdään osana palkkaa, mutta tosiasiallisesti se puuttuu palkasta.
34, sille, joka sanoit, että elämäni kuulostaa ankealta ja voisin kokeilla jotakin uutta: Olen kokeillut vaikka ja mitä. Olen ollut opiskelijavaihdossa neljä kertaa kolmessa eri maassa, ensimmäistä kertaa 15-vuotiaana ja viimeistä kertaa 23-vuotiaana (puhun viittä eri kieltä, niin sillä pääsi näihin lyhyisiin muutaman kuukauden vaihtoihin), matkustellut kymmeniä kertoja sekä omatoimimatkaajana että puolison kanssa, asunut asuntoautossa Norjan vuoristossa yhden kesän, käynyt vuoden aikana ottamassa 60 tuntia kestäneen tatuointiprojektin yksin täysin vieraassa maassa, kokeillut aloittaa ja hetken aikaa harrastaakin vaikka mitä liikuntalajeja juoksemisesta uintiin, käynyt teatterissa ja leffassa, pyörinyt bileissä ja firman pikkujouluissa, käynyt niillä kansalaisopiston luovilla kursseilla kokeilemassa, muuttanut extempore pieneen kylään ilman tukiverkkoja ja joutunut luomaan täysin tyhjästä sosiaalisia suhteita, ja aikanaan myös osallistunut päähenkilönä (ihan asialliseen, ei mikään tempparit) yhden tuotantokauden verran tv-ohjelmaan, joka sai satoja tuhansia katsojakertoja ja josta mut joskus tunnistetaankin ulkonäöltä. Lehtiinkin olen antanut haastatteluja. :D
Suurinta osaa noista jutuista ei silti kiinnosta tehdä uudestaan. Ne on sellaisia "kokeiltu kerran, ei tarvi enää kokeilla" -juttuja. Ainoastaan muutto kauas pois on sellainen, että tekisin koska vain uudelleen, jos en siis täällä jo asuisi. Olen ihan diagnosoidustikin autisti, joten ehkä se vaikuttaa asiaan. Olen tyytyväinen elämääni täällä pienissä arkisissa kuvioissani, ja kodin sisustaminen ja tarinoiden kirjoittaminen kotisohvalla ja huonekasvien hoivaaminen on mulle ihan riittävän mielekästä puuhaa. Yhteiskunta ei toki toimisi, jos kaikki olisivat meikäläisiä, koska kukaan ei kuluttaisi tai kävisi missään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti harrasta liikuntaa mihin nämä voisi käyttää?
Eivät tässä kontekstissa. Kun avaat toisen ketjun vähän eri tyylillä niin harrastusten kirjo on moninainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun vastaukset vahvistavat sitä kuvaa, että etuja käyttämättömät ovat vähän saamattomia, hirvittävän huonoja ottamaan asioita selvää eivätkä myöskään osaa antaa työpaikalle palautetta siitä, missä muodossa etunsa haluaisivat.
Meillä tykyrahaa saa 400 € vuodessa. Sitä voi käyttää liikuntaan & kulttuuriin, hierontaan ja halutessaan myös hammaslääkäriin (jos on ilmoittanut siitä ajoissa). Omalla edullani olen ostanut runsain mitoin esim. konsertti- ja teatterilippuja (osa pieneen kotikaupunkiin, osa lomamatkoihin liittyen), jonkin verran liikuntapalveluita. Aika monella työkaverilla rahat tulee käytettyä jo helmikuussa hiihtolomalla esim. kylpylä- ja laskettelulippuihin.
Tämän vuoden rahoja on jäljellä on vielä 5 euroa, jonka käytän huomiseen elokuvalippuun. Olen myös täysin surutta ostanut rahoilla lipun myös puolisolleni, sillä minulle parasta virkistystä on saada lempiseurani
Ei se ole mielikuvituksen puutetta vaan ajan puutetta. Sitä on muiden vaikea tajuta, minkälaista kaaosta elämä voi olla (ei kyse päihteistä).
Etuja ei jää käyttämättä 30 M edestä, vaan edut ovat tarpeettomia 30 miljoonan edestä.
Minä. Minulla jää aina noita käyttämättä. Loppuvuodesta yritän ostaa jotain sarjalippuja, mutta yleensä ne sarjaliputkin jää suurimmaksi osaksi käyttämättä. Harrastan puutarhanhoitoa ja kalastusta saan niistä liikuntaa ja raitista ilmaan ihan tarpeeksi. Kulttuuriin tosiaan joskus käytän niitä vähän, mutta oman pikkupaikkakunnan ylinäytelty harrastajateatteri ei jaksa innostaa ja kunnon teatteriin ja museoihin on pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuollaisia ottanut. Työnantaja voisi antaa muutakin kun sen että laita 100 euroa itse ja työnantaja antaa 100 euroa.
Tuohan on aivan naurettavaa
Niin on. Me saatiin viime vuonna 400 euroa eikä tarvinnut itse maksaa yhtään. Oli tosi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut koskaan ongelma ostaa esim. kaksi leffalippua kerralla. Sarjalipunkin voi ostaa moniin paikkoihin, myös kylpylään. Sillä pääsee koko perhe.
Tämän ketjun vastaukset vahvistavat sitä kuvaa, että etuja käyttämättömät ovat vähän saamattomia, hirvittävän huonoja ottamaan asioita selvää eivätkä myöskään osaa antaa työpaikalle palautetta siitä, missä muodossa etunsa haluaisivat.
Meillä tykyrahaa saa 400 € vuodessa. Sitä voi käyttää liikuntaan & kulttuuriin, hierontaan ja halutessaan myös hammaslääkäriin (jos on ilmoittanut siitä ajoissa). Omalla edullani olen ostanut runsain mitoin esim. konsertti- ja teatterilippuja (osa pieneen kotikaupunkiin, osa lomamatkoihin liittyen), jonkin verran liikuntapalveluita. Aika monella työkaverilla rahat tulee käytettyä jo helmikuussa hiihtolomalla esim. kylpylä- ja laskettelulippuihin.
Tämän vuoden rahoja on jäljellä on vielä 5 euroa, jonka käytän huomiseen elokuvalippuun. Olen myös täysin surutta ostanut rahoilla lipun myös puolisolleni, sillä minulle parasta virkistystä on saada lempiseurani mukaan tapahtumaan. Hän sitten vastavuoroisesti ostelee lippuja minulle.
On kyllä aika syvää mielikuvituksen puutetta, jos ei saa 400 huvituksiin humputeltua vuoden aikana. Itse myös tykkään siitä, että saa työnantajalta tämmöisen korvamerkityn rahan, jonka voi nimenomaan käyttää omaan virkistykseen. Jos se tulisi 30 euron lisäyksenä kuukausipalkkaan, siihen ei kiinnittäisi mitään huomiota.