Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauspoissaolon ilmoittaminen töihin nykyään vs. ennen

Vierailija
30.12.2025 |

Aika iso muutos tapahtunut 5 vuodessa

Ennen: Soitto heti esimiehelle (ei tekstiviestejä ym.), ajanvaraus lääkärin vastaanotolle, lääkärintodistuksen toimittaminen esimiehelle.

Nykyään: viesti työpaikan Teams-kanavalle, omalla ilmoituksella voi olla pois 5 päivää, jos tarvitsee lääkäriä, niin omamehiläinen apilla saa yhteyden digiklinikkaan heti ja tarvittava todistus meene suoraan henkilöstöhallintoon. Kun palaa töihin haetaan virkavapaa poissaolon ajalle.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tarvii edelleen soittaa poissaolosta pomolle. Tosin pomo on hätäinen ( mikä ei mua haittaa). Olen soittanut torstaina olevani kipeä. Se alkaa jo siinä puhelimessa sumplimaan,kuka tekee mun viikonlopun vuorot. Eli käsitän, et hänen luvallaan saan olla sit sunnuntaihin asti pois. Kappas kun olohan mulla oli parempi jo perjantai iltana, että olisin ollu työ kuntoinen viikonloppuna,mut jos se on jo hommannut mulle tuuraajan, niin olen hyvillä mielin pois koko viikonlopun.

Vierailija
2/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää soittaa. Esimies voi myöntää tietyissä sairauksissa max kolme päivää. Jos ei ole kyse mistään näistä hyväksytyistä sairastumisista, tarvii todistuksen. Sen voi saada etänä, jos ei välttämättä vaadi käyntiä lääkärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää ilmoittaa sijaisvastaavalle, soittaa esimiehelle (jokaikinen poissaolopäivä pyydettävä erikseen), toimittaa sijaisohjeet sijaisvastaavalle ja sijaiselle. 

Terveydenhuoltoon pitää soittaa ja sitten saa vastapuhelun ja sitten pääsee lääkärille, mutta vain arkipäivinä.

Loman jälkeisenä päivänä pitää olla heti lääkärintodistus eli jos nyt esimerkiksi sairastun loppiaisena, joudun menmään Malmille tai yksityiselle, että voin sairastaa loman jälkeen.

t. opettaja

Vierailija
4/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensisijaisesti soitto esihenkilölle ja selvitys siitä, onko menossa työterveyteen vai onko kyseessä esihenkilön hyväksyttävä poissaolo.

Digilääkäriltä saa lääkärintodistuksen ihan valehtelemalla.

Vierailija
5/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin ilmoittanut mitään, olen vain poissa.

Vierailija
6/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa niin toi juttukin on työelämässä. Ihan hyvä ettei niitä työpaikkoja ole niin ei tarvi tuollaisia miettiä. Öitä, vedän peiton korviin, ja käännän kylkeä kun te stressaatte jostain saikuttamisista.

Vierailija
7/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pienessä perheyrityksessä. Sairaspoissaolon edellytyksenä on lääkärintodistus ja se pitää hankkia ja maksaa itse. Hoitajantodistus ei kelpaa vaan pitää olla lääkärintodistus. Toisin kuin moni luulee työnantajan EI tarvitse järjestää sellaista työterveyshuoltoa joka hoitaa myös sairastumistapaukset.

Ja julkisella ei pääse lääkärille flunssan takia ja siksi sairaslomalappu pitää ostaa yksityiseltä.

Pidempi sairausloma tulee aika kalliiksi, koska lääkäri kirjoittaa yleensä päivän tai kaksi kerrallaan ja se maksaa aika paljon. 

Ja sairasloma on meillä kuitenkin palkaton.

Näistä syistä menen töihin kipeänä ellei sitten ihan influenssa satu osumaan kohdalle.

Vierailija
8/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä virkasuhteessa voi olla poissa omalla ilmoituksella viisi päivää?

Ja mitä tarkoitat virkavapaalla ja miten sitä voi käyttää sairaslomalla? 

Virkavapaa on aina palkaton ja siitä sovitaan etukäteen. 

Vierailija
9/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä pienessä perheyrityksessä. Sairaspoissaolon edellytyksenä on lääkärintodistus ja se pitää hankkia ja maksaa itse. Hoitajantodistus ei kelpaa vaan pitää olla lääkärintodistus. Toisin kuin moni luulee työnantajan EI tarvitse järjestää sellaista työterveyshuoltoa joka hoitaa myös sairastumistapaukset.

Ja julkisella ei pääse lääkärille flunssan takia ja siksi sairaslomalappu pitää ostaa yksityiseltä.

Pidempi sairausloma tulee aika kalliiksi, koska lääkäri kirjoittaa yleensä päivän tai kaksi kerrallaan ja se maksaa aika paljon. 

Näistä syistä menen töihin kipeänä ellei sitten ihan influenssa satu osumaan kohdalle.

Ens kerralla pyydät vaan palkatonta, niin tulee halvemmaksi. 

Vierailija
10/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitää ilmoittaa sijaisvastaavalle, soittaa esimiehelle (jokaikinen poissaolopäivä pyydettävä erikseen), toimittaa sijaisohjeet sijaisvastaavalle ja sijaiselle. 

Terveydenhuoltoon pitää soittaa ja sitten saa vastapuhelun ja sitten pääsee lääkärille, mutta vain arkipäivinä.

Loman jälkeisenä päivänä pitää olla heti lääkärintodistus eli jos nyt esimerkiksi sairastun loppiaisena, joudun menmään Malmille tai yksityiselle, että voin sairastaa loman jälkeen.

t. opettaja

Onpa tiukkaa. Meillä 1-5 päivää omalla ilmoituksella, ilmoitukseksi riittää tekstiviesti esimiehelle. Veikkaan, että suurin osa soittaa vielä, jos poissaolo on enemmän kuin 2-3 päivää. Sairauslomatodistus työterveydestä, ei tarvitse mennä yksityiselle edes loma-aikana. 

T. Toinen opettaja (iso kaupunki työnantajana)

Vierailija
11/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin edelleen soitamme pomolle. Ja laitetaan yleensä heti tiimikavereille ryhmäviestiä, jotta joku muu tulee aikaisemmin/myöhemmin töihin - varaudutaan sijaisen puuttumiseen. Jotkut laittavat viestin heti sairastuttuaan pomolle ja soittavat sitten aamukasilta (kuten on sovittu) ilmoittaakseen poissaolosta. Vaikka omalla ilmoituksella saa olla sen 5 päivää pois, joka päivä soitetaan pomolle ja kerrotaan jatkuuko saikku.

Minusta tuo menee ihan väärin, työkavereille ilmoittaminen ja omalla vapaa-ajalla työvuoroista sopiminen. Sen tulisi olla esihenkilön hommia. Meillä aukeaa sähkölukot asiakkaille 6.30 ja johtaja tulee töihin klo 8.00 tai miten nyt siviilielämältään ehtii.

Vierailija
12/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä virkasuhteessa voi olla poissa omalla ilmoituksella viisi päivää?

Ja mitä tarkoitat virkavapaalla ja miten sitä voi käyttää sairaslomalla? 

Virkavapaa on aina palkaton ja siitä sovitaan etukäteen. 

Ministeriön virassa voi olla poissa 5 päivää omalla ilmoituksella ja meillä on käytäntö, että sairauspoissaolon ajaksi haetaan jälkikäteen virkavapaalla, eli viranhaltija on tuon ajan vapautettu virkatehtävistä sairauden vuoksi. Ap

Vierailija
13/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karseeta. Sinuna vaihtaisin parempaan työpaikkaan. Liittoonkaan et varmaan kuulu.

Vierailija
14/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus koski ilmeisesti sairastumista loman aikana? Esihenkilölle ei voi ilmoittaa sairastumisesta, koska hän on lomalla, samoin kuin esihenkilön sijainen ja hänen sijaisensa. 

Lomalla saikuttaminen on hyvä tapa kerryttää lisää lomaa. Siksi kannattaa käydä digiklinikalla pienestäkin syystä.

Vierailija
15/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää soittaa. Esimies voi myöntää tietyissä sairauksissa max kolme päivää. Jos ei ole kyse mistään näistä hyväksytyistä sairastumisista, tarvii todistuksen. Sen voi saada etänä, jos ei välttämättä vaadi käyntiä lääkärillä.

Höpöhöpöä tuollainen "esimies myöntää tietyissä sairauksissa saikun".

Jos näin tehdään, se on työnantajan myöntämä palkallinen poissaolo, eikä sairasloma.

Vierailija
16/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan vaan sähköpostia pomolle ja sihteerille ja lääkärintodistus lähetetään henkilöstöhallintaan. Ei tarvitse kelleen soittaa yhtään mitään. 

Vierailija
17/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen laitoin tekstarin ja nykyään laitan tekstarin.

Vierailija
18/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon tämän, vaikka valtaosa pitää sitä kettuiluna...

Nimensä mukaisesti työterveyshuolto sisältää työ TERVEYDEN huollon. Se ei lain mukaan sisällä SAIRAAN hoitoa ollenkaan. Sen toki moni työnantaja ottaa lisänä, muttei kaikki.

Näin se vaan on.

Vierailija
19/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karseeta. Sinuna vaihtaisin parempaan työpaikkaan. Liittoonkaan et varmaan kuulu.

Laitonta. Tosin epäilen trolliksi. Miksi palkattomaan poissaoloon edelleytetään mitään todistuksia?

Vierailija
20/26 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus koski ilmeisesti sairastumista loman aikana? Esihenkilölle ei voi ilmoittaa sairastumisesta, koska hän on lomalla, samoin kuin esihenkilön sijainen ja hänen sijaisensa. 

Lomalla saikuttaminen on hyvä tapa kerryttää lisää lomaa. Siksi kannattaa käydä digiklinikalla pienestäkin syystä.

Ei koskenut loma-ajan sairastumista, vaan yleistä käytäntöä.

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi