Sairauspoissaolon ilmoittaminen töihin nykyään vs. ennen
Aika iso muutos tapahtunut 5 vuodessa
Ennen: Soitto heti esimiehelle (ei tekstiviestejä ym.), ajanvaraus lääkärin vastaanotolle, lääkärintodistuksen toimittaminen esimiehelle.
Nykyään: viesti työpaikan Teams-kanavalle, omalla ilmoituksella voi olla pois 5 päivää, jos tarvitsee lääkäriä, niin omamehiläinen apilla saa yhteyden digiklinikkaan heti ja tarvittava todistus meene suoraan henkilöstöhallintoon. Kun palaa töihin haetaan virkavapaa poissaolon ajalle.
Kommentit (26)
Oletko kokeillut Dokportia, ei maksa sulle mitään. Ainakin itse sain todistuksen lomamatkan peruuntumista varten kun sairastuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä pienessä perheyrityksessä. Sairaspoissaolon edellytyksenä on lääkärintodistus ja se pitää hankkia ja maksaa itse. Hoitajantodistus ei kelpaa vaan pitää olla lääkärintodistus. Toisin kuin moni luulee työnantajan EI tarvitse järjestää sellaista työterveyshuoltoa joka hoitaa myös sairastumistapaukset.
Ja julkisella ei pääse lääkärille flunssan takia ja siksi sairaslomalappu pitää ostaa yksityiseltä.
Pidempi sairausloma tulee aika kalliiksi, koska lääkäri kirjoittaa yleensä päivän tai kaksi kerrallaan ja se maksaa aika paljon.
Ja sairasloma on meillä kuitenkin palkaton.
Näistä syistä menen töihin kipeänä ellei sitten ihan influenssa satu osumaan kohdalle.
Karseeta. Sinuna vaihtaisin parempaan työpaikkaan. Liittoonkaan et varmaan kuulu.
Olin aikoinaan töissä perheyhtiössä missä meno oli tällaista. Tessilläkin siellä pyyhittiin persettä. Olin liittoon yhteydessä monesti, sieltä aluepäällikön vastaus oli luokkaa "nää on vaikeita juttuja jos työnantaja ei sääntöjä noudata, yritä pärjäillä jookos..."
Sen jälkeen erosin työpaikasta ja liitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pitää ilmoittaa sijaisvastaavalle, soittaa esimiehelle (jokaikinen poissaolopäivä pyydettävä erikseen), toimittaa sijaisohjeet sijaisvastaavalle ja sijaiselle.
Terveydenhuoltoon pitää soittaa ja sitten saa vastapuhelun ja sitten pääsee lääkärille, mutta vain arkipäivinä.
Loman jälkeisenä päivänä pitää olla heti lääkärintodistus eli jos nyt esimerkiksi sairastun loppiaisena, joudun menmään Malmille tai yksityiselle, että voin sairastaa loman jälkeen.
t. opettaja
Onpa tiukkaa. Meillä 1-5 päivää omalla ilmoituksella, ilmoitukseksi riittää tekstiviesti esimiehelle. Veikkaan, että suurin osa soittaa vielä, jos poissaolo on enemmän kuin 2-3 päivää. Sairauslomatodistus työterveydestä, ei tarvitse mennä yksityiselle edes loma-aikana.
T. Toinen opettaja (iso kaupunki t
Terveisiä Vantaalta!
Meillä voi olla omailmoituksella max 5 pv, mutta joka aamu pitää soittaa esihenkilölle, että poissaolo jatkuu. Yli 5 pv pitkät poissaolot vain todistuksella (työtyörveys).
No vaihda sitä yksityistälääkäriä. Multa lääkäri aina kysyy, että monta päivää laitetaan. Varmistaa vielä, että riittääkö varmasti vai laitetaanko vähän lisää.