Jos jokainen yli 4000e/kk tienaava maksaisi 300 e/kk enemmän veroja valtion säästötavoitteesta olisi siinä jo puolet
Mutta hyvätuloisilta ei leikata, vaan heidän verojaan kevennetään.
Kommentit (115)
Itse ainakin n. 4000e bruttona tienaavana olisin mieluummin valmis maksamaan hiukan enemmän veroja kuin ottamaan itselleni pari kymppiä lisää.
Käsittääkseni valtion idea vähän niinkuin on se, että koko kansa on samassa veneessä. Ne jotka eivät pärjää, niitä autetaan. Huomenna se voin olla minä, joka tarvitsee apua.
Eihän siinä mitään säästettäisi. Päinvastoin. Nykyinen holtiton meno vaan jatkuisi.
Mutta kun kaikki rahat lähetetään Ukrainan korruptioon, niin miksi maksaisin
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin n. 4000e bruttona tienaavana olisin mieluummin valmis maksamaan hiukan enemmän veroja kuin ottamaan itselleni pari kymppiä lisää.
Käsittääkseni valtion idea vähän niinkuin on se, että koko kansa on samassa veneessä. Ne jotka eivät pärjää, niitä autetaan. Huomenna se voin olla minä, joka tarvitsee apua.
Edelleenkään kukaan ei estä sua maksamasta valtiolle ylimääräistä. Ne jotka haluaa saa maksaa vaikka kaikki ylijäävät rahansa valtion kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan siis enemmän niiltä, jotka ovat kouluttautuneet ja tekevät työtä elantonsa eteen? Höpö höpö.
Leikataan laiskottelijoilta enemmän tukia.
Joka ei työtä tee, ei hänen pidä leipääkään saada. Vanha suomalainen sananlasku.
Hyvinvointiyhteiskunta on viety liian pitkälle. Se on pakko purkaa, koska sitä ei ole varaa ylläpitää.
Tällaisessa tapauksessa (tuet leikataan pois) kaikille pitää olla sitten töitä myös. Näinhän ei ole.
Jos sosiaalitukia maksettaisi sanotaan nyt vaikka 100 miljoonaa vähemmän joka vuosi. Voisi jokaisen keski- tai pienituloisen palkansaajan verotusta keventää 60-70 euroa vuodessa. Tällä 60-70 eurolla jokainen nauttisi kaksi ravintolaillallista. Tekisi yhteensä reilun kolme miljoonaa ravintolaillallista vuodessa, eli 10'000 asiakastapahtumaa vuoden jokaiselle päivälle. Näitä 10'000 asiakastapahtumaa palvellaksi tarvittaisi ka 500 uutta ravintolaa ja ka 5000 uutta työntekijää. 5000 työlllistyessä säästettäisi vähintään 60 miljoonaa sosiaalituissa ja kerättäisi verotuloja noin 30 miljoonaa heidän ansiotuloveroinaan, sekä 14 miljoonaa ravintolapalvelun alvina (alkoholijuomista toki tuotakin enemmän) ja x summa ravinnontuottajien, tilavuokrien, sekä ravintolayrityksen tuoton verotuksena.
E voila, veronalennus on maksanut itsensä enemmän kuin täysimääräisesti takaisin, 5000 henkilöä on saanut töitä ja 1,5 miljoonaa työssään väsyvää on saanut kaksi kertaa vuodessa valmiin aterian.
tehdään veron korotus 1000€/kk 100€ lisä veroa 2000€/kk 200€ lisä veroa ja niin eteenpäin 10 000€/kk tienaava maksaisi 1000€ kuukaudessa lisä veroa siis saman lisä veron kuin viisi 2000€/kk tienaavaa
Vierailija kirjoitti:
Just tollaisten ideoitten takia se koko vene on uppoamassa.
4000 e ei ole mikään kovin suuri kuukausipalkka ja jos veroa kiristetään, niin käteen jää pian vähemmän kuin pienempituloisella. Sitäpaitsi kansantalous voi hyvin, jos paremmin tienaavat kuluttavat, verojen syödessä tulot, näin ei käy. Keskituloisten kurittaminen on typerää politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
tehdään veron korotus 1000€/kk 100€ lisä veroa 2000€/kk 200€ lisä veroa ja niin eteenpäin 10 000€/kk tienaava maksaisi 1000€ kuukaudessa lisä veroa siis saman lisä veron kuin viisi 2000€/kk tienaavaa
Joo, tehdään. Sen jälkeen minä jätän ohjatun jumpan pois salikortistani, sekä kerran kuukaudessa keskimäärin käyttämäni hierojan. Lisäksi joudun luopumaan irtoripsistäni sekä vähentämään ulkona syömistä (nyt on tullut syötyä vieraan laittamaa ruokaa ehkä kerran viikossa). Minun kaltaisiani tarvitaan alle 100 niin saadaan kuutisen uutta työtöntä tähän maahan.
Onko joku oikeasti sitä mieltä, että Suomessa kuollaan nälkään, tai lapsilla ei ole ruokaa? Jos näin on, niin taustalla on päihderiippuvuus tai mielenterveysongelma. Tällaiset ongelmat eivät ratkea rahaa tällaisiin perheisiin kaatamalla.
On aivan väärä ajatus, että kaikilla pitää olla kaikkea. Toiset raataa niska limassa, 4000 euron bruttopalkka ei todellakaan ole paljoa, sillä siitä jää käteen kaikkien maksujen jälkeen vain hieman enemmän kuin niiltä, joiden ei tarvitse valtion veroja lainkaan maksaa. Ja köyhille pitää olla sama elintaso kuin muille.
Olen asunut köyhien keskellä, olin itsekin köyhä yh. Ilmapiiri oli, mistä saa eniten tukia tekemättä itse mitään, sossut opetti tukisysteemin, työnteko ei ollut vaihtoehto eikä ilmaista koulutusta haluttu hyödyntää, päihteitä kului. Tämä oli normaalia elämää, ja elintapa periytyi sukupolvelta toiselle. Itse raadoin töissä, useammassakin, kouluttauduin ja opetin lapsenikin tekemään töitä sekä tajuamaan, että ympäröivä elämäntapa ei ole se, mikä kantaisi elämässä eteenpäin.
Tähän on totuttu, sossun rahoilla kustannetaan siedettävä elämä, ei ole mitään syytä ryhtyä itse toimiin elintasonsa parantamiseksi, tuet ovat ihmisoikeus, joita ei saa pienentää, ja tukia voi käyttää virheellisesti hyväkseenkin, koska niitä on tullut tulonlähde kaikille! Tiedän tapauksia, jossa perintökin on kierrätetty toisten perillisten kautta, ettei tukia leikattaisi...
Niin että kouluttaudu ja tee palkkasi eteen helvatusti hommia mutta saa saman verran käteen kuin kaupan kassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on noin 4600 €/kk ja veroprosentti nousi ensi vuodelle, vaikka asuinkuntani prossa ei noussut. Eli ei laskenut, vaan nousi, vaikka OrpoPurra mielestäni lupaili veronalennuksia. Ei noin 4 tonnia bruttona tienaava ole mikään hyvätuloinen. Ei tietenkään pienituloinen, mutta niin kallista on Suomessa nykyään kaikki, että ei tuolla kk-palkalla mitään luksusta elämäänsä saa.
Kerropa, miten on mahdollista, että verotuksesi nousee, jos valtio laskee veroja ja kunta pysyy samassa?
Ps. Vielä ehtii tekemään itselleen veroalen ensi vuodelle, kun eroaa seurakunnasta.
Kertoisin, jos tietäisin. Prosentit muuttuu seuraavasti 23 ->24,5 %. Lisäprosentti nousee ens vuodelle 50 ja tuloraja oli jotain reilut 60.000 €. Aiemmin olen saanut sen vähennyksen, kun teen yli 50 % töistäni etänä kotona, mutta ei sen poistuminen noin paljoa olisi pitänyt vaikuttaa. Asuntolainan vähennyksiä ei ole saanut enää vissiin moneen vuoteen. Mitään muita tuloja tms. mulla ei ole, eikä ole mitään muutoksia tapahtunut tähän vuoteen verrattuna, niin ei ollut iloinen yllätys tuo uusi verokortti.
En ole kuulunut kirkkoon moneen vuoteen.
Tulonsiirroista elävät ja niiden leikkauksia murehtivat eivät ymmärrä, että palkansaajien kohdalla pätee aivan samat lainalaisuudet: jos sinä viet vaikka 2000 euroa nettotuloilla elävältä 500 euroa vuodessa pois, se lähtee ensimmäisenä palveluista. Kun se 2000 euroa nettotuloilla elävä maksaa ensinnäkin vuokransa ihan itse: 900 euroa. Sitten se maksaa lapsen päivähoidon ihan itse: 250 euroa. Sitten se maksaa ihan itse auton kulut joka on sille välttämätön, jotta pääsee töihin. 300 euroa. Sille jää se ihan sama 500 euroa puhelinlaskuun, vaatteisiin, ruokaan ja sähkömaksuun kuin hänellä joka on oikeutettu toimeentulotuen perusosaan. Sillä ei ole sen enempää käyttää vaikka ravintola- tai kampaamopalveluun kuin sinullakaan, kitisijä. Kun sen verotusta kiristetään saman verran kuin kitisijältä vietiin asumistuesta, niin se myös jättää palvelut ostamatta. Ja taas saadaan lisää ihmisiä riippuvaisiksi toisten maksamista verotuloista.
Ja TAAS syyllistetään heitä jotka käyvät töissä.
Tiedätkö mikä vaikutus olisi jos makoilijat menisi edes töihin!
Ei se ole mikään itsestäänselvyys että työssäkäyvän pitää maksaa muiden makoilu, eikä se ole rikos jos joku tienaa 4...5...10K tai enemmän. Ei se ole sinulta pois!
mutta eihän ne ole hyvätulosia, keskitulosia ovat. jos tukiloiset vietäs asuun niille oikeesti rikkaille niin mun ei tarvis kärsiä yhtään. eikö se olis hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
oot käsittäny valtion idean väärin. ei se oo meitä varten vaan me sitä.
"Kerropa, miten on mahdollista, että verotuksesi nousee, jos valtio laskee veroja ja kunta pysyy samassa? "
Jos on aiemmin vähentänyt 900 euroa työhuoneesta ja ammattijärjestön jäsenmaksut esim 600 euroa vuodessa? Työttömyysvakuutusmaksu lisäksi nousee, sehän ei ole mikään eduskunnan päätös vaan elää työttömyyskassojen taseen mukaan.
Itseäkin koskee tuo työhuonevähennyksen poistuminen, mutta toisaalta, onhan se totta että sen piti olla väliaikainen etu kun korona käski kaikki kynnelle kykenevät etätöihin.
Mitä tulee ammattijärjestöihin, niin mulla meni Pro:hon niin totaalisesti hermot, että vähennyksen poisto vain ilahduttaa. Kun työttömyys oli vielä matalalla vuosituhannen alussa, vei Pro kaikki jäsenedut, mm jäsenistön loma-asunnot, mutta arvatkaapa mitä liiton johdon eduille kävi? Aivan niin.
Ehdotan että jokainen maan rajojen sisällä oleva tilittää valtiolle tuhat euroa. Siitä saadaan valtion kassaan kivasti rahaa esim kehitysapuun.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vaan se perustavanlaatuinen valuvika, että jos ensiksi olet hyvin töissä ja sen jälkeen tapahtuu raju muutos, niin sun pitää aika persiilleen vetää koko elämä ennenkuin apua saat.
Niille ketkä on lyöneet läskiksi jo pitemmän aikaa, on pöytä katettu 24/7
Evlut-seurakunnassa veron osuus on keskimäärin 1,7% ja ort-seurakunnassa 1,95%. 40 000 euron vuosituloista maksat keskimäärin seurakunnalle veroa 680 - 780 euroa vuodessa. 10 vuodessa tekee jo sievoisen summan ja sijoitettuna 9000e, jos laittaisi 60e/kk seuraavan 10v ajan rahastoon (tuotto 4%).