Tiedätkö ferritiini ja/tai D-vitamiiniarvosi?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka syötte lisärautaa niin mitä ja millaisella annostuksella?
Apteekkarin suosituksesta syön silloin tällöin Sideral (?) merkkistä rautaa, 25 kpl pakkaus, yksi päivässä. Se hyvä puoli, että sen voi ottaa milloin vaan, ruoan kanssa tai ilman.
No kai nyt apteekkari sitä suosittelee kun on markkinoiden kallein rautalisä. Kyllä niille raha kelpaa.
Minulla sideral ei nostanut ferritiiniä. Ostin Tokmannilta extra vahva rautaa ja sen lisukkeeksi laktoferriiniä ja johan alkoi tapahtua.
Mulla nousee rauta-arvot nestemäisellä Ferrodan Forte 50 mg.
Jos sitä ottaa pikariin 30 ml, siinä on 50 mg rautaa.
Jos ottaa tuplat, saa 100 mg rautaa.
Arvo nousi tuolla siis keskimäärin pykälän per viikko. Eli esim. vaikkapa ysistä kymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ferritiiniarvon, se oli viimeksi 14.
Järkyttävän alhainen😫
Tänään labrassa minulle infottiin, että lukeman olisi hyvä olla naisihmisellä vähintään 50-70.
Mulla oli 15 ja työterveyslääkäri sanoi että ihan normaali.
Julkisella puolella alaraja on 13, yksityisellä ymmärtääkseni 40. Käytännössä tuo 13 tai edes 15 on liian alhainen. Kannattaa syödä rautaa joko ravintolisänä tai ruoassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä kattaako työterveyssopimus nämä labrat niin säästyy omat rahat.
Et sitten ole huomannut, että Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja 600 000 työtöntä.
Ei kaikilla todellakaan ole mitään työterveyshuoltoa.
Tämä olikin vinkiksi niille onnekkaille, joilla se on. Mene muualle itkupotkuraivoomaan vassari.
Vierailija kirjoitti:
Arvo nousi tuolla siis keskimäärin pykälän per viikko. Eli esim. vaikkapa ysistä kymppiin.
Maistuuko tää miten paljon raudalle? Joskus kokeilin jotain nestemäistä, en muista nimeä, mutta se oli niin pahaa etten pystynyt sitä loppuun käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän D-vitamiiniarvoni. Se on hyvä. Ferritiiniä en tiedä, eikä se kiinnosta. Hb on 156.
N65
Valitettavasti hb ei kerro mitään ferritiinistä, se voi sinulla silti olla matala/liian matala.
T. Hb 150
Ja sinun kannattaisi miettiä verenohennuskeinoja hoobeesi vuoksi, koska ylärajakin (155 naisilla) paukkuu.
Onko muuten ferritiinillä merkitystä, jos oireita ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuuko tää miten paljon raudalle? Joskus kokeilin jotain nestemäistä, en muista nimeä, mutta se oli niin pahaa etten pystynyt sitä loppuun käyttämään.
Kyllä maistuu erittäin vahvasti raudalle, että suu pitää huuhdella vedellä ja harjata heti hampaat tän jälkeen. Muuten jää raudan maku suuhun.
Ferritiini on alhainen, mutta on hitaasti noussut rautalisällä ja vahvalla c-vitamiinilla. D-vitamiinia syön läpi vuoden, myös b12.