Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö ferritiini ja/tai D-vitamiiniarvosi?

Vierailija
29.12.2025 |

Minä en ja kiinnostaisi kovasti tietää.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tais viimeksi ferritiini olla jotain 6. En tiedä kyllä mitä järkeä mitata, kun hoitona vaan se lisärauta.

Mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi olla hoitona? Vähän yli vuosi sitten oma ferritiiniarvo oli ilmeisen alhainen (olin pari päivää sairaalassa muista syistä kun mitattiin) ja hemoglobiini oli 76. Hoito: Kaksi veripussia suoraan suoneen ja muutaman päivän päästä omassa tk:ssa rautainfuusio (suoraan suoneen siis). Se ei ole riskitöntä. Hoitaja oli koko tiputuksen ajan paikalla seuraamassa. Siksi, koska siihen liittyy sydämen pysähdyksen riski. Rautatabletit ei itsellä imeydy. Syön D-vitamiinia. Arvoja ei ole mitattu sen jälkeen kuin kaksi viikkoa toimenpiteen jälkeen, jolloin hb oli jo noussut lukuun 118 ja ferritiiniarvoa en tiedä silloistakaan. Ilmeisesti korjaantui, koska ei uusittu jo tehtyjä.

Vierailija
22/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte lisärautaa niin mitä ja millaisella annostuksella?

Apteekkarin suosituksesta syön silloin tällöin Sideral (?) merkkistä rautaa, 25 kpl pakkaus, yksi päivässä. Se hyvä puoli, että sen voi ottaa milloin vaan, ruoan kanssa tai ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini taisi olla 150 luokkaa (syön lihaa), d-vitamiini 90 pinnassa (syön noin 100 mikroa päivässä, en ole ikinä auringossa enkä syö maitotuotteita, eli pillerit on ainoa mistä sitä saan). 

Vierailija
24/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekkarin suosituksesta syön silloin tällöin Sideral (?) merkkistä rautaa, 25 kpl pakkaus, yksi päivässä. Se hyvä puoli, että sen voi ottaa milloin vaan, ruoan kanssa tai ilman.

Sider AL Forte, ei ärsytä vatsaa ja imeytyy hyvin, kuulemma!

Vierailija
25/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rautaa kehotetaan syömään nykyään joka toinen päivä.

Mulla ferritiini keväällä 83. Tosin silloin kun oli vielä menkat, niin se oli n 20+ ja kyllä mulla oli tuolla lukemalla oireita. Vasta kun se kipusi yli 40 rupesivat oireetkin väistymään.

D en tiedä. Pari kertaa mitattu ja molemmilla kerroilla se oli vähän päälle 60. Eli alhainen.

Vierailija
26/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kaikista kokeilemistani rautalisistä ihan jäätävä ummetus, vaikka ottaisi vaan silloin tällöin niin menen aivan jumiin.

Vierailija
27/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 88 ja D-vitamiini 177. D-vitqmiini liian korkea, lääkärin kanssa sovittiin vähennyksestä. 

Vierailija
28/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kuluttamassa Epassi:a ja otin paketin jossa sekä ferritiini että d-vitamiini, huomenna saan tulokset, odotan niitä mielenkiinnolla. Kotitestin mukaan ferritiini alarajan alla, deetä olen popsinut "aina" 50mikrog./pvässä paitsi ihan keskikesällä n.1kk tauko.

Vierailija
29/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ferritiiniarvon, se oli viimeksi 14.

Järkyttävän alhainen😫

Tänään labrassa minulle infottiin, että lukeman olisi hyvä olla naisihmisellä vähintään 50-70.

Mulla oli 15 ja työterveyslääkäri sanoi että ihan normaali. 

Vierailija
30/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tais viimeksi ferritiini olla jotain 6. En tiedä kyllä mitä järkeä mitata, kun hoitona vaan se lisärauta.

Mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi olla hoitona? Vähän yli vuosi sitten oma ferritiiniarvo oli ilmeisen alhainen (olin pari päivää sairaalassa muista syistä kun mitattiin) ja hemoglobiini oli 76. Hoito: Kaksi veripussia suoraan suoneen ja muutaman päivän päästä omassa tk:ssa rautainfuusio (suoraan suoneen siis). Se ei ole riskitöntä. Hoitaja oli koko tiputuksen ajan paikalla seuraamassa. Siksi, koska siihen liittyy sydämen pysähdyksen riski. Rautatabletit ei itsellä imeydy. Syön D-vitamiinia. Arvoja ei ole mitattu sen jälkeen kuin kaksi viikkoa toimenpiteen jälkeen, jolloin hb oli jo noussut lukuun 118 ja ferritiiniarvoa en tiedä silloistakaan. Ilmeisesti korjaantui, koska ei uusittu jo tehtyjä.

Tarkoitin vaan, että jos hemogobiini arvo on anemian puolella ja suositellaan lisärautaa, niin tarvitaanko ferritiinin mittausta? 

Vierailija
31/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ferritiiniarvon, se oli viimeksi 14.

Järkyttävän alhainen😫

Tänään labrassa minulle infottiin, että lukeman olisi hyvä olla naisihmisellä vähintään 50-70.

Mulla oli 15 ja työterveyslääkäri sanoi että ihan normaali. 

Niinhän ne sanoo, useat heistä. Muualla maailmassa muuta. 15 on tosi alhainen, labra tuumasi, että hän aloittaa Sideralin syömisen heti, jos laskee alle 70. 

Vierailija
32/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän D-vitamiiniarvoni. Se on hyvä. Ferritiiniä en tiedä, eikä se kiinnosta. Hb on 156.

N65

Vierailija
33/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän D-vitamiiniarvoni. Se on hyvä. Ferritiiniä en tiedä, eikä se kiinnosta. Hb on 156.

N65

Valitettavasti hb ei kerro mitään ferritiinistä, se voi sinulla silti olla matala/liian matala.

T. Hb 150

Ja sinun kannattaisi miettiä verenohennuskeinoja hoobeesi vuoksi, koska ylärajakin (155 naisilla) paukkuu.

Vierailija
34/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä helvetistä minä ne tietäisin?

Vierailija
35/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee Bluebonnet Chelated Iron, 27 mg eli joku extra strength -versio (normaali on 18 mg). Vatsani kestää tuon, toisin kuin ns. tavalliset rautalisät, joita saa joka apteekista. Naudan maksa ja veriletut toimivat kyllä myös. Niitä vain ei kovin usein tee mieli syödä.

Vierailija
36/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä kattaako työterveyssopimus nämä labrat niin säästyy omat rahat.

Et sitten ole huomannut, että Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja 600 000 työtöntä.

Ei kaikilla todellakaan ole mitään työterveyshuoltoa.

Vierailija
37/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee kaikista kokeilemistani rautalisistä ihan jäätävä ummetus, vaikka ottaisi vaan silloin tällöin niin menen aivan jumiin.

Mulle taas tulee raudasta pahoinvointia. Voin ottaa lisää joka kolmas päivä, mutten useammin, muuten pahoinvointi lyö yli. Sama rautaa runsaasti sisältävien ruokien kanssa.

Vierailija
38/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo ei nostanut ferritiiniä yhtään. Siis ei yhtään pykälää. Kallista ja siitä tuli ihan hirveän huono olo, kuin raskauspahoinvointi.

Vierailija
39/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni ei ole koskaan mitattu kysrisiä arvoja. N60

Vierailija
40/48 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa kokemuksia tuosta Sideralista. Vain harvoilla se nostaa rauta-arvoja. Mun siskokin veti tuota puoli vuotta. Otatti verikokeet ennen ja jälkeen. Lopputuloksena ferritiini oli laskenut 3 pykälää.