Tiedätkö ferritiini ja/tai D-vitamiiniarvosi?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ferritiiniarvon, se oli viimeksi 14.
Järkyttävän alhainen😫
Tänään labrassa minulle infottiin, että lukeman olisi hyvä olla naisihmisellä vähintään 50-70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän alhainen😫
Tänään labrassa minulle infottiin, että lukeman olisi hyvä olla naisihmisellä vähintään 50-70.
Onhan se tosi alhainen ja sen kyllä huomaa arjessa.
Minulla ferritiini oli viimeksi 24. Se oli tullut alas syyskuisesta 35:n lukemasta. Kesällä se oli vain 15, joten rautalisä auttoi saamaan sen muutamassa kuukaudessa 35:een, eli selvästi siitä oli apua. Pitää vain ottaa rautaa vähän useammin kuin kerran viikossa.
Ferritiini 19 = vakava raudanpuute (järkyt menkat syynä)
D-vitamiini 140 = todella hyvä taso (syön minisun d-vitamiinia noin viitenä päivänä viikossa ja annos maksimi eli 100 mikrogrammaa per päivä)
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 19 = vakava raudanpuute (järkyt menkat syynä)
D-vitamiini 140 = todella hyvä taso (syön minisun d-vitamiinia noin viitenä päivänä viikossa ja annos maksimi eli 100 mikrogrammaa per päivä)
Toki siis syön rautaakin. Oli vielä keväällä vielä 9 toi ferritiini. Kaikki raudanpuutteen oireet on, hiukset esim. tippuu päästä enkä jaksa harrastaa edes liikuntaa.
Mulla myös ferritiini 14, lääkärin mukaan lievä raudanpuute.
En tiiä D:tä, mutta ferritiini oli toukokuussa 12. En usko sen olevan yhtään parempi.
Ferritiini oli muistaakseni jotain 250 ja D-vitamiini 85.
Tiedän kun kävin syksyn aikana mittaamassa. Ferritiini oli normilukemissa, mutta D-vitamiini aivan liian alhainen. Pitää johonkin tammi-helmikuulle varata varmaan uudet labra-ajat, kun kiinnostaisi tietää, että onko purkista syödyt vitamiinit auttaneet tilannetta.
Saahan niistä jonkun euron maksaa, mutta helposti saa vaikka tuon Puhti.fi-palvelun kautta kaikki mittaukset. Kehonkuvan mittauskin kiinnostaisi, mutta pelottaa saada tarkat lukemat pöytään, jos olenkin painon pudotuksesta huolimatta vielä 45% rasvaa.....
D on noussut normaalilukemiin, en nyt tarkkaa lukua muista, mutta viiterajoissa sillä korkeammalla puoliskolla, eli ei mikään just ja just viitearvoissa. Joitain vuosia sitten oli hälyttävän alhaiset.
Ferritiini saisi olla tuplasti sen mitä oli. Tänäänkin ottanut lisärautaa, jospa se tuolla uudella nousisi paremmin kuin mitä aiemmin olen syönyt, ne lähinnä piti yllä sitä vähäistä rautavatastoa.
N. kuukausi sitten mitattu.
Oli nollassa, mutta ei mitään oireita. Jaksoin hyvin ja hiuksia on päässä ollut aina valtavasti.
Söin rautaa ja se nousi hyvin. Nyt on taas laskenut.
D-vitsku on aina ollut hyvä.
Osta testit Puhdista ja käy labrassa. Julkisella puolella ei tällaisia palveluita saa. Ja jos saa, joudut viikkotolkulla odottamaan vastauksia. Puhdista tulee vastaukset nopeasti.
Jos ferritiini ja D-vitaamiini ovat niin oleellisia terveydelle, miksi niitä ei automaattisesti mitata edes laajassa verenkuvassa? Ei, vaikka maksaisi sen itse? Lisähinnalla toki saa mitä ikinä haluaa.
D:tä en tiedä, mutta ferritiini oli viimeksi 7. Suosituksena lisärauta.
Kannattaa kysyä kattaako työterveyssopimus nämä labrat niin säästyy omat rahat.
Ferritiini 14, noussut hitaasti 8 ylöspäin, kontrolloidaan uudestaan parin kuukauden päästä. Rautalisä käytössä, mutta arvo ei meinaa oikein nousta.
D-vitamiini arvo todella hyvä, sitä syönkin paljon, joka päivä en muista ottaa mutta viikkotasolla pyrin ottamaan 1000 mikrogrammaa vähintään. Ja aina K2 vitamiinia ja magnesiumia samaan aikaan, että imeytyy ja menee oikeaan paikkaan.
Mullakin tais viimeksi ferritiini olla jotain 6. En tiedä kyllä mitä järkeä mitata, kun hoitona vaan se lisärauta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ferritiini ja D-vitaamiini ovat niin oleellisia terveydelle, miksi niitä ei automaattisesti mitata edes laajassa verenkuvassa? Ei, vaikka maksaisi sen itse? Lisähinnalla toki saa mitä ikinä haluaa.!
Hyvä kysymys. Itsellänikin ferritiini ollut tosi alhainen, jotain 10 tai vähän allekin, D-vitamiinia otan 100 mikrogrammaa joka päivä ympäri vuoden ja arvo on ok. Kysyin lääkäriltä tuosta ferritiinistä, ei kommentoinut mitään! Hemoglobiini ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ferritiini ja D-vitaamiini ovat niin oleellisia terveydelle, miksi niitä ei automaattisesti mitata edes laajassa verenkuvassa? Ei, vaikka maksaisi sen itse? Lisähinnalla toki saa mitä ikinä haluaa.!
Hyvä kysymys. Itsellänikin ferritiini ollut tosi alhainen, jotain 10 tai vähän allekin, D-vitamiinia otan 100 mikrogrammaa joka päivä ympäri vuoden ja arvo on ok. Kysyin lääkäriltä tuosta ferritiinistä, ei kommentoinut mitään! Hemoglobiini ok.
Haiskahtaa huijaukselle ja rahastukselle.
Te jotka syötte lisärautaa niin mitä ja millaisella annostuksella?